| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Storlek på fälgar, vad är snabbast?
|
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10741 totalt) |
|
Re:
I princip borde du ha rätt i att man bör sikta på så små hjul som man kan. Samtidigt finns ett antal bevis på att lägre profil går fortare, allt annat lika. Har för mig jag läst nånstans att Dude åkt ca 1,5s snabbare runt mantorp med 17" istället för 15" på samma bil, samma bredd. Jag kan bara inte hitta inlägget just nu.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Man ska nog inte glömma lastindex heller. Gissar att det kan bli lite svårt att hitta lämpliga däck till tunga bilar om man tänker sig att gå ner i fälgdiameter och ändå behålla låg profil.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Problemet med dessa jämnförelser är ju att ha alla övriga data lika. Det är sälla bara profilen som skiljer när man ändrar från ett däck till ett annat. Det finns ju lite parametrar. vikt på fälgen vikt på däcket lika breda fälgar satt båda däcken på fälgar med optimal bredd Samma rullomkrets gummiblandning Ändrades utv iom hjulbyte passade det kanske effektkurvan/banan bättre var det samma fabrikat olika fabrikat har ibland olika bredd trots samma märkning. skulle alla åka snabbare med den lägre profilen eller passade det föraren bättre. Gick det att köra däcket med den lägre profilen svalare pga mindre rörelser i däckstomen. Sen är ju frågan vad blir det för skillnader om man t.ex gör följande byten från 205/50-15 diameter 586mm rullomkrets 1840mm till 205/40-17 diameter 596mm rullomkrets 1872mm från 225/45-15 diameter 583mm rullomkrets 1833mm till 225/45-17 diameter 634mm rullomkrets 1993mm i ena fallet blir ju profilen lägre men i andra fallet ökar bara fälgstorleken _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
om det är banbilar vi snackar så kan det ju inte vara ett problem då en banbil aldrig ska väga över 1000kg
Allt över 1000kg är ett överviktigt transportmedel & har inget med banåka att göra
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Ja, Mondeo III 3.0 V6 som det frågades om är ju inte är speciellt lätt
Nissan GTR är aptung och går ändå sjukt fort fast det ju egentligen inte borde gå (har ni hört den förut?)
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Nissan GTR känns lite som teknikens seger över fysikens lagar
Skulle varit kul om nissan kom med en 500kg lättare leksak med samma teknik _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Ja, viktigt att det är någorlunda vetenskapligt. Jag var inte själv där, så kan inte kommentera vidare och har inte själv gjort något riktigt back-to-back test. Dock var det roligare med ACB10 med 10% lägre rullomkrets än med halvtorra a048 kändes som om bilen fått 20hk till.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
205/50-15 och 205/40-17 körde vi.
Samma modell och hårdhet användes. Skillnaden var att 15" var långsammare om man bara tog det snabbaste varvet (1,5s). Men utslaget på ett genomsnitt över många varv, så skiljde det mindre (runt 0,7 eller nåt) Detta för att 17" var mer lynnigt och mkt elakare/snabbare i reaktionerna och det blev tydligare på klockan med små missar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Var det inte lite olika rullomkrets också? Detta kan påverka växlingspunkter något (t.ex. att man inte kan lägga i 2:an i vissa partier) vilket i slutändan påverkar tiden? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Skillnaden mellan dessa är följande 205/50-15 diameter 586mm rullomkrets 1840mm 205/40-17 diameter 596mm rullomkrets 1872mm det skiljer mao 32mm i rullomkrets Testade lite i autopowers lathund detta blev resultatet inga stora skillnader dock kan det vara avgörande på vissa ställen
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Det var bara ett exempel, Helge!
Jag hålller med dig om du kompenserar diameterändringen genom att ändra profil så att du har samma rullomkrets men jag menade alltså om man ändrar rullomkretsen så att den blir större. Då är det större vits att göra så än att öka i bredd vad gäller kontaktyta. _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||
|
Klurade vidare på detta själv med dilemmat:
Storlek kontra vikt för prisvärda fälgar för min bil: 16x7" - 6kg 17x7.5" - 7.25kg Vad väger då däcken blir nästa intressanta fråga? Någon däckhandlare här som kan/vill väga ex: 225/45 R16 215/45 R17 205/40 R17 Allt i rdäck helst, men vad som är intressant såklart.
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Här finns vikterna på toyos R-däck R888 http://toyotires.com/tires/passenger _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Tusen tack! Liten summering då som kan vara fingervisning, baserad på fälgvikterna: 16x7" - 6kg 17x7.5" - 7.25kg Hjulvikt: 225/45 R16 inkl fälg = 15,4kg 205/40 R17 inkl fälg = 16,05kg 215/45 R17 inkl fälg = 17,45kg 225/45 R17 inkl fälg = 18,35kg Tyvärr finns inte 888 i många vettiga 16" dimensioner så det är svårt att få exakt jämförelse, men man sparar ändå 3kg per hjul på att ha samma bredd & profil i 16" vs 17". Notera att fälgen enbart står för 1,25kg av detta.
Edit: Skulle man höfta fram vad en uppsättning 15":are väger med Superleggera som fälg (Ca 5kg om jag minns rätt i 15x7") så blir det 205/50 R15 inkl fälg = 14kg 225/45 R15 inkl fälg = 14,2kg 225/50 R15 inkl fälg = 14,9kg Så går man ner till 15" på riktigt lätta fälgar (16":arna är Mercedes originalfälg, 15" vikterna är baserade på Supeerleggera, så det är rejäl prisskillnad på fälg) så spar man i princip enbart fälgvikten. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Det finns en rota fälg som väger 6kg & är i 15*8" den passar bättre om man vill köra 225:or Då kommer man undan med 15,2 kg för 225/45-15 på 15*8" fälg ska man köra 17" så väger det följnade i 225 bredd Däck Toyo R888 225/45-17 11.1 kg Fälg OZ Alleggerita 17*8" 7 kg (bland det lättaste fälgar du kan hitta) Summa 15" 15,2 kg 17" 18,1 kg skilland 2,9 kg per hjul på bilen 11,6 kg det finns lite att spara här
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Fast det är bara 0.2kg lättare än 16" som då ger större rullomkrets (kan gynna, kan missgynna) men framförallt så är både däck och fälgar mycket dyrare än 16" varianten. Synd att sidan där inte hade fler vettiga 16" dimensioner. Verkar som om udda 15":are blir lika tunga som 16". EDIT: Sökte upp ett gammalt inlägg från min förra banbil och hittade att OZ Crono Evo 7*15" med halvslitna Bridgestone RE540s 205/50 R15 vägde 16.4kg styck. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Faktiskt så är 16" varianten förvånande lätt måste jag säga. Sedan så är fälgen i mitt räkneexempel i 16" varianten en originalfälg från M-B så letar man upp lättviktsfälgar där med (inte lätt att hitta lättare än smidda original dock ) så kan man spara ytterligare 6-7hg skulle jag tro. Då ligger man omkring 14.5kg för ett komplett 16"hjul med 225/45 däck. Det är bra!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Storlek på fälgar, vad är snabbast?
|
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10741 totalt) |
