| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankar om brandsläckare
|
14148 besök totalt |
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Har du släckt en mindre motor/kabelbrand så behöver motorn helrenoveras, växellådan tas isär och göras rent. Det kommer inom 2 år att börja rosta på lite konstiga stället, trots att du snarast efter sanerat, och även vaxat bilen etc. Det är väl däcken som klarar sig.... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Släcker du med lättvatten (om det räcker, annars pulver följt av lättvatten) så blir ju saneringsjobbet mycket mindre. Vid en rätt bra brasa för ett år sen så klarade sig motor/växellåda ganska bra trots 50Kg pulver. Av resten av bilen så klarade sig framvingen och främre hjulupphängningen (dämparna bak smälte). Ram fick blästras och börja om från grunden (men den var inte sned). Hade det fått brinna klart av sig själv så hade man fått betala för att bli av med skrotet. Skulle det vara ett bra alternativ att låta den lilla kabelbranden få utvecklas till en fullskalig brand (och ta hela bilen)?
|
||||||
|
Pulver är godkänt i flyg om du har öppen cockpit eller "lätt kastbar huv" som jag vill minnas att det kallas. Halon är ruggigt effektivt och helt lagligt att inneha, dvs du får använda en släckare du redan har men inte köpa en ny (uttalar mig inte om huruvida det är godkänt i racing). Så om du har en halonsläckare, eller kan få tag på en, använd den.
Pulver igen. Om det är en vanlig el- eller bränslebrand så räcker pulver väldigt långt. Felet många gör är att de tar alldeles för mycket och även om elden släcks så blir det som redan sagts ett riktigt slavgöra att göra rent. Pulver är ett salt som smälter (och därigenom kyler) och är som alla salter någon som bidrar till korrosion. Korrekt sätt för att släcka en motorbrand är, förutom att bryta ström och bränsle, att spruta en liten skvätt i motorutrymmet, ca en sekund, och sedan stänga huven. Alltså inte spruta och spruta och spruta tills dess att elden slocknat. Pulver jobbar som sagt genom avkylning så stäng utrymmet och låt pulvret jobba. Samma procedur för brand i kupén - lite dutt och stäng dörrarna. Det tar ett par sekunder efter att du stängt utrymmet tills dess att det slocknat men inte många. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
Endel intressanta saker har ju framkommit här i tråden, vilket var meningen och efter att ha sett en BMW E30 stå i lågor på gårdagens träning på Anderstorp är frågan nu mer aktuell än nånsin.
Jag har mailat trendab (www.trendab.se) angående deras OMP släcksystem och bland annat frågat om släckmedel osv. Under fliken "Brandsläckare" har de va de kallar kompletta system för mellan 4000 och 6500kr. Mao helt överkomliga pengar för att vinna någon minut att ta sig ur bilen. EDIT Citat från Trendab, som tog 17 minuter på sig att svara "Hej Peter. Allt ingår, ledningar, vajrar, Nozzlar, dekaler, fastsättningsanordningar. Det är ett vattenbaserat släckmedel, alltså inte aggresivt mot sådant samt skapligt lätt att sanera efteråt. Mvh Nisse/Trendab " _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Blir ca 3800sek med moms plus frakt. Jag har fått ett pris från trendab på 3767kr för deras 4liters släcksystem, fick 10% om vi beställde 5st samtidigt För min del blir att montera att sådant system i vinter innan man börjar köra med bilen på allvar. Kostar ju inte mer än ett par procent jämfört med vad man redan lagt på bilen så i det stora hela kvittar den extra utgiften... Edit En fyllning kostade ca 1100kr, och släckaren måste in på kontroll och omfyllning (släckmedlet blir gammalt) var 24månad för ungefär samma kostnad. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Kanske läge att göra ett gruppköp för det verkar klart intressant
_________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
|
Re:
Absolut! Vi är redan uppe i 4-5 preliminära bara här runt Ljungby. Sen vet man ju inte om man kan få ytterligare några procent om man är tex 10 st som beställer samtidigt. Företaget har ju inte hur mycket marginaler som helst misstänker jag... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Hejsan...
Jag skulle vilja säga som såhär med dessa systemen ni kollar på släcker man knappast en brasa av lite omfattning..... Däremot så dämpar man den så att man kan eftersläcka med pulver det gör man inget snack...... Men det är inget vidare drag i grejorna går inte jämföra med att tömma en vanlig släckare med pulver tyvärr.... Det finns bra sprinklersystem som jag skrivit innan tror jag tyvärr är dessa något tyngre och lite dyrare men om man ska släcka en brand är det natt och dag i skillnad.... HA ingen övertro på denna billiga skiten bara.......
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Re:
Iallafall min tanke är att hinna dämpa elden så pass mycket att man iallafall hinner ta sig ut, eller personal hinner komma fram och släcka. Jag kollade på fogmakers hemsida igår och ett sånt system hade ju varit klart trevligare, men känns som det kostar det tredubbla mot vad dessa små system kostar. Vill minnas att jag mailade fogmaker om en offert, men minns inte om jag fick nåt tillbaka. Kennerth höll väl på endel med motorsport back in the day? Kanske skulle göra ett försök till o se exakt vad notan hamnar på. De systemen använder väl endast vatten också? Vilket gör saneringsarbetet myyycket enklare... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Fogmaker Hemsidan är skitdålig....
Kennerth har inte så mycket med det att göra längre håller i patenten bara.... Peter@fogmaker.com är bäst vid förfrågningar..... det landar på hans bord annars ändån men tar längre tid.... Har inte hunnit med det iår men tanken har varit att vi skulle plocka ihop något enkelt paket för intresserade då intresset har ökat känns det som... Grejen är den att vi säljer mängder med system över hela världen men denna nisch är vi inte så intresserade av då om man ska tjäna pengar på det så får man ta så mycket betalt att det inte är schysst.... Men vi har sålt system till lite olika bilar ändån i sverige : Pa-s 93x4R Ultima Gtr Ralphs däcks s2a med volvomotor även ett antal dragracing bilar som jag har sämre koll på tyvärr....... Det är rätt att tänka som du tänker det handlar främst om att klara sig själv samt förhoppningsvis fördröja till brandpostering kan komma samt förhoppningsvis rädda så mycket som möjligt....... Men Allting är bättre än ingenting iallafall...
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
kolla på rallyshop.se
Fick just hem deras 4liters pulver kit med slingor / wirar osv osv för 2845 kr inkl frakt , FIA godkänt Som många skriver är kanske inte pulver så snällt , men renoverar hellre motorrummet än att bygga en ny bil Btw Hjelte , Halon sitter i Patgb203 o Sisu180 me , lite skakigt att plocka av tankarna osv och dubbelkolla att skiten är urkopplad
_________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
|
Re:
Jag precis en offert efter 10 minuter av Peter på ett komplett system med 5 munstycken, 3,3kg vätska och två vajerutlösningar (!) på 6.500:- inkl. moms. Jag funderar starkt på att ta det då det förstör minimalt när det gäller elsystem och lack etc. Då är 4000:- i prisskillnad minimalt... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
|
Re:
6å5 är ju väldigt rimligt när man ändå investerar (som ett set däck, HANSkrage, Hjälm, alla kläderna). Har du mått och vikt på exakt den lösningen (jo det går att gräva fram men direkt här i tråden blir enklare)? |
||||||
|
Jag fick också en offert på samma system som Stephan. Hyggligt som fan att få nästan 50% rabatt från Fogmaker!
Detta är en solklar lösning för min del och priset är inget att klaga på. Ska fråga övriga här i byn, men sen lägger jag en beställning på detta. Fylld behållare plus monteringsbeslag väger 12kg, sen tillkommer ju lite rör o sånt men...
_________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Servicen på Fogmaker systemen löses på ett bra sätt
Som jag sa innan så är varken peter på fogmaker eller någon annan där ute efter att tjäna en hacka på att sälja ett par system till bilar vi tycker det bara är roligt är ju bildårar själva..
Hur ni än väljer att göra..... Lycka till.... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tankar om brandsläckare
|
14148 besök totalt |