| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på coilovers till Fiat 126!
|
1702 besök totalt |
|
Hej! Håller på att bygga en Fiat 126 med R1 motor! Ska köra med framfjäderben från nån bil i baken på den och nu behöver jag tips på nån framhjulsdriven liten bil som man skulle kunna köpa coilovers till.. Har funderat på golf MK1 tex men den väger ju nästan dubbelt så mycket som min lilla fiat som kommer väga mellan 500-550kg.. Bilen ska användas till lite bankörning och race men mest på skoj, inget tävlande på riktigt alltså! Det jag menar är att man vill ju ha lite fjädringsväg så det går att åka i bilen utan njurbälte! Krav på donatorbilen är: Skivbromsar, Mcperson ben, uttag för drivknut! Kan även tillägga att detta är ett budgetbygge!
Tips på förslag på modeller som kan tänkas passa till mitt ändamål mottages gärna! MVH/Jon |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ta ben från en bil som är vanlig att folk bygger om, så det är lätt att få tag i delar.
Golf, BMW e30 eller dyligt. Köper du en coiloversats....så är säkert fjädrarna för mjuka för den bil den är till för.....så kanske den blir bra till din. Annars är ju fjädrar inte så dyrt. EDIT: Tankevurpa.....e30 har ju inga drivaxlar fram...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jo iofs så kanske man kan byta ut fjädrarna i efterhand!
Jag ska köra med nav från en framhjulsdriven bil, därav måste jag ha fjäderben som passar i dessa, glömde även att det ska vara 4x100 i bultmönster!(har redan fälgar), vad jag vet finns det inte nån bil med bakhjulsdrift och fjäderben som har ett vettigt nav som går att använda, däremot går nästan alla framnav från framhjulsdrivna bilar utmärkt att använda! Ser ut för tillfället som att det blir Golf MK1! MVH/Jon |
||||
|
Re:
Vill du ha fler möjligheter så välj Golf Mk 2 eller 3. Finns mycket fler bilar och fler begangande grejor. Går att pussla mellan bilarna då platformen är den samma. Skiljer iaf inte mycket. Golf Mk I börjar bli färre av samt att där passar nästan inget från de nyare bilarna. Ganska liknande spec på Mk I och de senare benen dessutom. Naven är lite stadigare på de nyare Mk II & III modellerna , kan vara bra vid bakhjulsdrift. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Aha! Tack för dom tipsen! Största anledningen till att jag tyckte att MK1 var bättre var att den väger ju lite mindre än MK2.. ju lättare bil desto bättre tänkte jag eftersom min bil är väldigt lätt, men det spelar ju mindre roll egentligen om jag ändå ska byta fjädrar sen.. MVH/Jon |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1702 besök totalt |