| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vilken olja till äldre motor för banåkning osv
|
4370 besök totalt |
|
Har tidigare haft fullsyntet 15-40W. (när bilen köptes) Bytte till 20-50W mineral för racing och tänkte ta täta byten. Fick tips att ha så tjock olja som möjligt och ha i mycket - nära max. Sen tappade jag oljetryck vid ett ögonblick på bana och det blev ju som det blev med vevlagren och vevaxeln kort därefter. nu skall snart ny motor in och jag undrar om ni hade ändrat något angående oljan? Vad jag förstår skall nya motorer ha tunn olja och bytas ofta - äldre motorer ha tjockare för bättre skydd helt enkelt. Samtliga oljor skall tåla högre temp så klart om dem körs hårt... Något jag missat? Vad är skillnaden för motorn vid mineral racing olja och full syntet för racing? Aktuell motorn är en 1,8l 16V Renault. ( i manualen föreslår dem Multigrade 15-40W B) på samma sätt - vilken olja till växellådan och vad skall man tänka på där? _________________ Dominique Grubestedt Clio 16V - 91 Audi S8 - 99 |
||||||
|
Kör gärna syntetolja. I min värld tillhör en sådan motor de moderna som ska gå på syntetolja. Vill man ha tjock så finns Castrol mfl i 10w/60 svindyr. Tror nog typ BP visco 7000 är en utmärkt olja till en sådan bil, den har viscositeten 5w/50. I växellådan är det bara att följa manualen.
Det som kan ha hänt är att oljan trycks åt sidan i oljetråget och pumpen suger luft. Då behövs skvalpväggar i oljetråget. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Eftersom motorn är avsett för XX-40W tycker jag du ska köra på det. Däremot ska du hålla koll på oljetemp och oljetryck. Behövs det kanske en oljekyl? Ser inte någon anledning att köra på tjockare olja för att kurera att oljan blir onödigt varm istället för att lösa problemet genom att kyla den
En sak som många missar är att enbart köra med oljetrycksmätare och inte en vanlig oljetryckkontakt med lampa. Det är inte ovanligt att man tappar oljetryck i kurvor. Det kan vara mycket korta tryckfall som inte syns på oljetryckmätaren, speciellt inte som man inte har tid att titta på den hela tiden. Har man en oljetryckkontakt (med lämligt tillslag) kopplad till en lampa i synfältet missar man det dock inte. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Som sagt, utgå ifrån en olja med varmviskocitet 40 och håll koll på oljetemperatur och oljetryck. Oljetemperaturen ska vara lagom varm, blir oljan för varm så bryts den ned mycket snabbare. Att överkyla oljan är inte heller bra, kall olja innebär att man inte blir av med förbränningsrester.
Satsa på en syntetisk olja, med PAo bas om möjligt, Swedol Helsyntet 5W-40 skulle ju kunna vara ett ekonomiskt alternativ. Kostar strax över 200 kr för 4 liter och är PAo baserad. |
||||||
|
Re:
En oljetryckskontakt har ett väldigt lågt tryck som gränsvärde, ofta 0.5 bar. Så om den lampan tänds i en kurva så kan man redan ha problem på något lager. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re: vilken olja till äldre motor för banåkning osv
Jag har 3000mil service intervall på min turbodiesel ,longlife helsyntet om du tycker det är ofta ?? din bil kanske rasade för att du körde på olja som inte är rekommenderad, eftersom den motorn funkar bäst mellan 4500-7200 så skulle inte jag köra på något annat än helsyntet.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
|
Läsvärt kanske, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
tack för länken! har läst noga och passat på att reda ut lite begrepp med en gammal motor räv.
Många faktorer eller parametrar att väga in - som vanligt! Dessutom verkar åsikterna glida isär så klart men det är kanske naturligt och alla bilar har sina behov osv. Att hålla sig till tillverkarens instruktioner är ju alltid bra men dessa är å andra sidan avsedda för "normallt bruk" och tar hänsyn till kyligt klimat, långa service intervall osv...när man sticker ut på banan och endats avser att använda bilen på höga varv, på sommar osv så borde ju tillverkarens instruktioner hamna på utkanten av "normalanvändning" och då borde det finnas bättre alternativ än den vanliga rekomenderade oljan. Nåja - jag har läst in mig i oljevärlden en bit och inser att även denna är invecklad och alla har olika erfarenheter. Klart är ju att följande är bra; -täta byten -hög kvalitets syntet olja som är avsedd att användas på bana (mineral oljan verkar vara förknippad med mycket myter...) -bra kylning till att börja med -bra oljefilter och täta byten iom oljan -skvalpskydd i tråget -oljetryks givare (statisk) - inte för att man kanske hinner göra så mycket ifall den varnar när man kör på höga varv i en kurva... -dynamiskt oljetrycksgivare -oljetempgivare -fräscha pumpar sen finns det en hel del att läsa om hur oljefilmen fungerar bäst i syntetiskt vs mineral, hur olika "slaggprodukter" rensas bort med olika oljor och hur motorn skyddas över olika anvädningsintervall samt vilka tillsatser som gör vad osv. Dessvärre är det utom mitt räckhåll att veta och dessutom kunna bekräfta olika val. Tror att man då måste plocka isär motorn ofta för att se hur den faktiskt slits/ändras i och med olika varianter. Jag ser egentligen inga alternativ än att köpa bra syntetisk olja som är avsedd för hårdare körning och vars film ger bra skydd för motorn i dessa situationer...resten känns svårt att utreda om man inte haft identiska motorer med olika olje alternativ (och samma bruk!). tack för era hinter och intressant läsning! _________________ Dominique Grubestedt Clio 16V - 91 Audi S8 - 99 |
||||||
|
Re:
Men då skaffar man en ställbar som går in på valt tryck (eller snarare tvärtom) min går in vid 20 lbf/in _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Tittar man i de motorer som gått med longlifekoncept och gått 15000mil eller mer så är det inte vackert. Igensatta vevhusventilationer, igensatta oljepumpar etc.
Det är ett bra säljtrick till leasingägarna men inte speciellt bra för 3-4 köparen av bilen. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
jag vet,därför som jag oftast inte kör mer än 1500mil innan byten, men många gånger är det faktiskt så att det slarvas vid oljebytet,det tar för lång tid att ta ner plasten under motorn så oljan sugs ur istället,då ligger en viss mängd olja kvar och guttar till sig, har en kompis som fick hela silen till oljepumpen igensatt pga det, och det är inte 3000mil intervall på den.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Där kommer problemet...Micro sålde denna oljan tidigare. men de har nu gått i konkurs så jag vet faktiskt inte vem som är återförsäljare i Sverige nu. Själv undersöker jag huruvida det går att beställa från England. £90 för 20 liter är billigt!! Men frakten är inte lika tillfredsställande...
Denna olja ska vara utformad för banracing och hårt trimmade maskiner. http://www.valvoline.com/products/co mvh |
||||||
|
Re:
Hög varmviskocitet är inte samma sak som att oljan tål hög temperatur. Det innebär bara att oljan är tjockare, dvs har högre viskocitet vid 100 grader. En motor är konstruerad för att använda en viss viskocitet och det bör man i regel inte avvika ifrån. Har man problem med hög oljetemperatur så är bättre oljekylning lösningen, inte tjockare olja (vilket ökar oljetemperaturen ytterligare). |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4370 besök totalt |