| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Höjd på fjäderben belastad vs olastad?
|
1509 besök totalt |
|
Hej, hur vet jag var jag ska sätta fästena till fjäderbenen på bakaxeln o bilen, dvs avståndet mellan dom i ride height? Har ju ingen aning om i byggstadiet hur mycket den färdiga bilens vikt trycker ner benen i viloläge, eller? Tänkte använda E34 eller Golf-ben på min kadett c coupe med volvodrivlina. Har en liten tanke om att e34 standard ben borde bli rätt hårda på min i kadett som väger hälften ungefär. |
||
|
Rideheight ställer du med höjdjusteringen på fjädersätet på benet.
Stötdämparens arbetsområde är lämpligt att sätta till 2/3 retur och 1/3 kompression av slaglängden. Dvs tryck ihop coilovern med 2/3 av slaglängden och mät avståndet mellan infästningspunkterna. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Dude skrev: "Rideheight ställer du med höjdjusteringen på fjädersätet på benet.
Stötdämparens arbetsområde är lämpligt att sätta till 2/3 retur och 1/3 kompression av slaglängden." Borde inte bmw:s bakre fasta fjäderbens undre fjädersäte redan ligga i optimalt arbetsområde för stötdämparen? Så hur gör jag på ett icke höjdjusterbart fjäderben, för att få den i rätt arbetsområde. Kan ju göra justerbara nedra fästen på bakaxeln men inte hur stort spann som helst. |
||
|
Re:
Dude skrev: "Rideheight ställer du med höjdjusteringen på fjädersätet på benet. Stötdämparens arbetsområde är lämpligt att sätta till 2/3 retur och 1/3 kompression av slaglängden." Borde inte bmw:s bakre fasta fjäderbens undre fjädersäte redan ligga i optimalt arbetsområde för stötdämparen? Iofs kan det vara så och då får du helt enkelt mäta längden i rideheight på en sådan bil och montera dämparen med denna längd mellan fästena. Sen får du hitta en fjäder med rätt konstant och längd till ditt bygge. Annars är det enkelt att använda 1/3 och 2/3 istället. Som Fuling skrev, så skiljer det en hel massa i Mr på Bmw:n och din Opel, så jag tror inte att fjädrarna från BMW:n kommer fungera på din bil (men det får man räkna på) Så hur gör jag på ett icke höjdjusterbart fjäderben, för att få den i rätt arbetsområde. Räknar och mäter Kan ju göra justerbara nedra fästen på bakaxeln men inte hur stort spann som helst. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Vet du nåt som jag inte fått reda på
Har nog inte råkat på en banbil med längre hopfjädringväg än utfjädringsväg. För vi pratar väl banåka? _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Är kanske golfben att föredra viktmässigt?
Finns ju en hel del att välja på till golfarna. |
||
|
Re:
Man kan inte förutsätta att det går att ta fjädrar och dämpare från en bil och bara slänga dit dom på en annan. Man måste veta ett antal faktorer såsom ungefärlig vikt på bilen, Mr på donator och mottagare etc. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Vikt på färdig bil ca 950-1000kg. Standard Opel kadett c plåtkaross med volvo rödblocks turbomaskin i fram.
Motorn sitter med ettans cylinder framför centrum på framhjulen sett från sidan. Batteriet hamnar i bagaget o tanken sitter direkt över bakaxeln. Bilen blir tvåsitsig med en skruvbar rallybur. Vet inte riktigt viktfördelningen fram bak men den blir nog antingen framtung. Axeln i fråga är en volvo 1031:a från en 240. gata/bana blir huvudsakligt användningsområde med mer gatåka fast behöver inte vara brukskomfortabel. Vad väger en golf? 1000kg på en mk2 ca? 11-1200 på en mk3 och i fram så blir det stötdämpare från gamla Saab 900 o fjädrar från samma eller någon mercedes. Beprövat koncept som funka bra på en annan kadett, dock med standard bakaxel. |
||
Hmm jag kanske är lite insnöad. Men jag har 100mm slag. 20mm går bort på gummistopp -->80mm Dessa ligger ca ca ca ca 30ut och 50mm in fram. Liknar mer 1/3 ut och 2/3 in än tvärt om. Men men med std ben med MASSOR med slag kan det nog bli 2/3 ut och 1/3 in. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Mk II GTI 16V skattevikt ca: 1100kg. MK II snik skattevikt ca: 1000kg. Mk III GTi 16V skattevikt ca: 1250kg. Mk III snik skattevikt ca: 1150kg. Kan ju variera lite på vikterna. Men 16V har ju lite mer motorvikt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1509 besök totalt |