Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |
Perfekt "Roll-out" med Audi A4 DTM
Nyhetsmail AudiSport.nu 2004-01-07 DTM: Förberedelserna för Audistallets comeback i DTM går helt efter planerna. Fabriksföraren Frank Biela genomförde strax före jul en framgångsrik ”roll-out”, de första testkörningarna med den helt nyutvecklade Audi A4 DTM-bilen. - A4:an ser helt fantastisk ut och kändes helt perfekt från de första meterna. Det var en varm julstämning i bilen och precis som vanligt med Audi Sport, business as usual. Jag bara satte mig i bilen och körde och allt fungerade precis som det skulle. Så är det inte alltid i motorsport, men det visar hur professionellt Audi fungerar. Jag kan knappast bärga mig att börja de riktiga testerna, sa Frank Biela entusiastiskt. Nästa fas för Audi Sports fabriksstall inför DTM, efter tre månader av intensivt utvecklingsarbete, är ett omfattande testprogram med den 460 hästkrafter starka A4:an på olika europeiska racerbanor inför premiärloppet i DTM på Hockenheim 18 april. - Vårt mål var att A4:an skulle vara klar före nyår för att kunna hårdtesta den innan säsongsstarten, berättar Audi Sportchefen Dr Wolfgang Ulrich. Tillsammans med våra partners lyckades vi helt och hållet och det ger oss en stor fördel tidsmässigt i förhållande till våra konkurrenter. Den nya Audi A4 DTM är den första bil som är helt anpassad till DTMs nya tekniska regler, som stipulerar enbart fyradörrars sedanmodeller och en mängd andra detaljer. - A4:an är därför en helt ny tävlingsbil och har inte mycket gemensamt med Abt-Audi TT-R. DTM-reglerna är mycket restriktiva, men vi har ändå lyckats bygga in mycket av det som gjort Audi R8 så framgångsrik de senaste åren, förklarar Wolfgang Appel, chef för Vehicle Engineering hos Audi Sport. Audi A4 DTMs V8-motor är en utveckling av den motor som satt i Audi TT-R. Även här är DTM-reglerna snäva: - Vi har därför filat extra mycket på alla detaljer, säger Ulrich Baretzky, chef för Audi Sports Engine Engineering. Det mest uppenbara för ett otränat öga är avgasrörens placering så nära mitten av karossens bakdel som möjligt. Förarstolens placering extremt långt bak och mot mitten av bilen. - Både sittpositionen och sikten är helt utmärkt, noterade den tidigare tyska mästaren och trefaldige LeMans-segraren Frank Biela efter de första varven med den nya Audi A4 DTM i mörker, dimma och iskyla. Men på insidan kändes det varmt och gott, det var perfekt julstämning på Audi Sport-vis. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Nyhetsmail AudiSport.nu 2004-01-18
Mattias Ekström testar nya DTM-Audin: - A4:an är bättre i allt DTM: - Jag kände mig hemma i bilen redan efter 20 varv. Mattias Ekström var lika entusiastisk över sin nya Audi A4 som sina teamkamrater Emanuele Pirro och Tom Kristensen i Audis fabriksstall efter fem dagars minutiösa tester och över 1 000 kilometer på Jerez-banan i Spanien i den nya DTM-bilen. Efter tre DTM-säsonger i en Audi TT kunde Mattias jämföra direkt med A4:an: – Det är ingen stor skillnad att köra den här bilen mot min förra Abt-Audi TT-R. Faktum är att inget är särskilt annorlunda, men allt är bättre på A4:an. Varje detalj är genomarbetad och professionellt preparerad. Audi-teamet har verkligen inte lämnat något åt slumpen när de utvecklat den här bilen. - Men det är klart, efter det här första testet är det för tidigt att utvärdera den nya bilens verkliga potential.. Men trots det är jag övertygad om att mina teamkamrater och jag kommer att ha mycket roligt i den här A4 DTM. Emanuele Pirro, som var den första av fabriksföraren att få kliva in och testa A4:an, var lika positiv i sina kommentarer: - A4:an är enormt rolig att köra. Den är oerhört förlåtande så man kan attackera hårt. Efter utprovningen av stol i Ingolstadt var jag lite orolig över den extrema mittplaceringen av stolen, men efter att ha kört bilen så upplever jag inga som helst problem med det. Under testerna på Jerez-banan fick Mattias Ekström vara förarinstruktör till ”nykomlingarna” Pirro och Kristensen, som aldrig kört DTM tidigare. Den danske femfaldige LeMans-segraren Tom Kristensen hade fått testa TT-R-Audin på lördagen innan han satte sig i den nya A4 DTM första gången på söndagen. - Vi testade allt, träning, kvalificering, långa pass, starter, depåstopp – hela programmet, förklarade Kristensen. Jag har bara sett DTM på TV och visste inte vad jag hade att vänta. Men efter testerna känns det mer komfortabelt. Jag hittade farten direkt och vet mer om DTM än förut. Jag kan till och med vänsterbromsa precis som förr. Audis chef för motorsport, Dr Wolfgang Ullrich var på plats för att följa testerna på Jerez och var mycket nöjd när han återvände till Ingolstadt: - Den nya Audi A4 DTM:en gick utan problem och har inte haft några barnsjukdomar. Vi lärde känna bilen rätt väl under de fem dagarna och provade en rad olika varianter på set-ups. Våra ingenjörer har därför kunnat samla på sig värdefulla data som kommer att hjälpa oss att utveckla bilen vidare. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |