| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
|
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (25150 totalt) |
|
Re:
Att få ner mycket kraft i backen är mycket svårare med FWD, varför en F1-bil inte kan vara FWD. Ang. STCC så har du en poäng, dock vet jag inte om det bara kan skyllas på drivningen? Honda går ju exempelvis ganska bra, och Seat gick ju bra i WTCC... _________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
Det är väl en trehjulig motorcykel!?
Men ser man den som bil är det defintivt en sportbil. Mycket sportigare än så blir det inte. Trimmar man upp V-twinen (brukar väl vara JAP) rejält och kör på metanol som en midgetracer blir den nog t o m skapligt snabb. I alla fall känns det snabbt när man kör den! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Som tidigare så måste det ju inte vara lyckade lösningar för att tillhöra en viss kategori, men dessa bägge är ju inte jättefel på det. |
||||
|
Re:
.. Och en bil som jag antar de flesta klassar som sportbil är Triumph Spitfire, som inte ens när den var ny ansågs ha god väghållning ... Jag anser att karrossformen avgör om det är sportbil eller inte. En sedan är en sedan och blir inte sportbil hur kompetent den än är. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Jag känner mig mer hemma i bilar utan tribaldekor. osportbilar i mitt tycke: Ford Capri, Ford Puma, Opel Manta, Opel Tigra _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Karrossformen och emblemet då? Sportbil från Ford eller Opel går väl inte? Mnja Spedstern förstås. Och GT40. Kanske nån mer, men dom du räknar upp känns väl lite tama.
Festligt att diskussionen väcker såna känslor. Vad är egentligen mervärdet i att ha en bil som enligt en definition kan kallas sportbil? Jag gillar min Barchetta jättemycket helt oavsett om den av kreti och pleti anses var sportbil eller inte. Det spelar ju ingen som helst roll tycker jag (om man inte vill vara med i Roadsport men inte får för att man inte har gemensam definition). Hmm, förresten. Svammelmod påslagen. Rent livsstilsmässigt så är väl klassiskt sett sportbilen individualistens val? Kännetecknande för individualister är väl just att man gör sina egna val utifrån sina egna värderingar. Märkligt då hur just "sportbilsdefinitionen" upprör. Är det svaga självbilder som ligger och gror i bakgrunden? Den sanne individualisten bör rimligen skita kapitalt i vad andra anser i frågan. Svammelmod avslagen igen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
).
|
||||
|
Mnja, det är väl skillnad på att göra egna val ut efter egna värderingar och att sträva efter att vara annorlunda. Det första innehåller ingen jämförelse. Ska du sträva efter att vara annorlunda så jämför du dig med andra.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Men sen kan man ha olika bred bas för sina värderingar, en del har ju rattat nära allt på fyra hjul och andra väljer det lämmeltåg som verkar trevligast.
Men att på ren trots vara annorlunda (som att köra SAAB) är inte riktigt samma sak det medger jag.
Nåja, dedikerad bilkonstruktion med rätt karossform, därmed faller 206CC som likar en vanlig 206väldans mycket. 2+2coupeér är en gråzon och det finns ju de som aspirerar till väldigt många beteckningar (Porsche 924, 944, 968 tex som kan vara allt från Sportvagn till Husbil via GT etc beroende på vem du frågar). |
||||
|
Re:
Capri, Manta och Puma = kupe/Coupe/osv Tigra vete tusan, den är konstig En hot hatch?
IMHo _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
För att den är helt omöjlig att komma till avslut på kanske? Hur långt är ett snöre? Fast alla har egna (olika) bestämda uppfattningar
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
En "Coupe" kan ju vara en sportbil. Men är det asbolut inte per automatik. Många kuppar är ju GT-vagnar. Ojojoj, vad semantiken är omöjlig o få styrsel på
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Nu har jag inte läst hela tråden och ber därför om överseende med om jag upprepar saker och kränker "upphovsrätten".
En sport är i mitt sinne en sysselsättning som inte utmynnar i någon nytta, som man utövar för skojs skull, men som har en viss komponent av prestation i sig. Badminton, bågskytte och bilkörning kan vara exempel på sporter enligt den definitionen. Alla tre är "redskapssporter" eller vad man ska kalla det, om man tävlar i sporten måste man ha ett tävlingsredskap till hjälp. En term som jag inte sett är "sportredskap". "Idrottsredskap" har jag hört, men det luktar, bildligen, hoppbock, medicinboll och tjocka mattan... Hursomhelst, om man bara gör något "for the hell of it" utan att jaga pokaler inom en redskapssport borde väl redskapet kunna kallas ett "sportredskap"? Även "tävlingsredskap" är föremål för vissa komponenter av "känsla". Jag var anständigt bra på bågskytte ett tag när kevlarsträngar, plastfjädrar och konsolsikten hade gjort sitt intåg. Alla tekniska framsteg som objektivt sett gav bättre precision i skyttet. Ändå fanns det riktigt duktiga skyttar som sköt bättre med dacronsträng, fjäder-fjäder eller klumpigt stockmonterat sikte. När jag motionsspelade badminton hade jag två kompisar som tävlingsspelade. Kolfiberracket med syntetsenor mot träracket med natursenor har jag för mig att det var (lite osäker på natursenor, dock). De var riktigt jämna, men träracket-killen spelade avsevärt sämre med en star-trek-racket. Vad gäller bilkörning... Är det helt omöjligt att vissa tekniska avvikelser, som rent objektivt är nackdelar, gynnar vissa personers "känsla" eller "stil"? oavsett om vi pratar resultat vid tävling eller glädjenivå vid sportutövning. Det talas om att FWD skulle diskvalificera en bil som sportbil. om vi tar till oss analogin jag groddade ovan, dvs man pysslar inte med en sport om man kör med dacronsträng eller träracket om man tycker om just dessa "avvikelser", skulle vi bara ha formelbilar kvar. Är det någon som ifrågasätter att Morgan (+8 / 4) är en "sportbil"? De har ju t o m en sämre teknisk lösning för hjulupphängningen än McPherson med sin "sliding pillar" och totalt sett kör en Fiat Bachetta åttor runt en Morgan, trots alla inneboende brister inkl FWD. Misstänker att just jag skulle uppleva en mer givande sportutövning med en Barchetta än en Morgan på krokiga småvägar. Sportbil är subjektivt. Själv kör jag nog "mormorsmodellen" och en sportbil är tvåsitsig eller nästintill. Har dock idkat motorsport med enbart framhjulsdrivna familjebilar.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
|
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (25150 totalt) |

