Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man ha kul på banan med lite hästkafter?
<<   1, 2, 3
6620 besök totalt
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Köra koja långt är inga problem ! åkte till anderstorp fullastad + passagerare , ja o polaren hade den som hus bil i 2 dagar thumbs up

Annars finns det ju alltid Anglia 105E och 100E (sidventilare 1172cc) = Massor av trimdelar upp till 55-60 hk

Att hitta lätt bilig bil med liten motor är iiiinga problem alls !

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Cédric skrev:
Vet inte om jag håller med. Mantorp va väldigt skoj (förutom den meningslösa rakan) med dom 125hk som fanns i 924an, avsevärt roligare än sömnpillret sviestad. Anderstorp har så oinspirerande bansträckning att jag inte bemödat mig att ta mig dit, men vem vet, det kanske kan va kul ändå

Smaken är som baken antar jag, måste dock säga att sviestad känns betydligt roligare med chikan på rakan, men det kan ha med min avsaknad av effekt att göra. En posse 924 är nog betydligt snabbare än mitt pendlaras i alla lägen dock kanske har något med saken att göra
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Med brukshäcken så tycker jag att Gelleråsen och Kinnekulle är roligare än Mantorp.

136hk på ca 1470kg enl. regbeviset. Dessutom är jag för rädd om bruksmotorn så dra av 10-20hk för det mentala varvstoppet runt 5500rpm.
Då hamnar vi på lite drygt 12kg/hk.

Detta är en bil med svensson chassi också, inte att förglömma, med R-däck så var körupplevelsen på gränsen till obehaglig, speciellt när bromsarna började ha åsikter om situationen.

Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004

Beror helt och hållet på vilken/vilka banor Du tänkt åka på.

Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005

Jag körde konbana med min mk1a från 75 och bilen är en orginalare med 70 vilda ponny hk
det var väldigt kul men jag har säkert lika kul på en bana men jag lär få titta i backspegeln så man inte blir påkörd bakifrån

Kör med sugdieseln Lillen så ska jag hjälpa dig med att ställa på den lite så det blir en räcer av den

Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

P Kiiskilä skrev:
Kör med sugdieseln Lillen så ska jag hjälpa dig med att ställa på den lite så det blir en räcer av den

HAHA.
Det är ju ditt fel att det blir av.
Du bara tjatar om diesel hela tiden

Ja vi får se , kanske det blir lite åka av iaf!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Det är ganska lätt att fixa till chassiet, lätta bilen något och sen skicka på en uppsättning r-däck. Har man bara bromsar som fungerar tillräckligt bra så bör man ha en del motor för att det ska skicka på lite på rakorna och inte bilen ska kännas undermotoriserad.

Nackdelen med att ha lite motor är att bilen känns helt felbyggd. Är inte kul att bromsa hårt och sent, hålla bra fart genom kurvan och sen när man kliver på gasen så händer det inte ett dugg. Blir lätt så att man kan hålla fullt igenom många kurvor då man inte når upp i tillräckligt hög hastighet på rakan innan. Sen är det drygt att ha lite effekt då det är svårt att köra om bilar som är långsammare i kurvorna. Speciellt om man som vissa arrangörer bara tillåter omkörning på rakorna Sen är det roligare att köra med mer effekt då man måste ha mer känsla i gasfoten. Med 95hk sugmotor var det bara att plantera gasen efter apex och vänta tills nästa kurva. Med lite effekt blir bristen på acceleration rakt fram ett störningsmoment på banan som förtar resten av upplevelsen. Det som är kul är att åka fort runt hela varvet!

Har kört min bil i några olika varianter.
930kg 95 hk = 9.8 kg/hk Känns klart undermotoriserad och riktigt slö över 140km/h. Tråkig att köra ut ur kurvorna och på rakan.
955kg 120 hk = 7.95 kg/hk Stor skillnad mot orginal men det är samma motor fast med turbo så registret är ett helt annat, mycket mer vrid i botten och en helt annan bil att köra.
955kg 150 hk = 6.36 kg/hk Sama motor som ovan fast med högre laddtryck, känns helt okej och bra mycket roligare än med lägre laddtryck.
955kg 162 hk = 5.89 kg/ hk Nuvarande utförande, känns balanserad mot bromsar och chassie, är riktigt kul att köra pga skön karaktär med maxeffekt vid varvstopp.

Sen skulle det inte skada med mer effekt, anledningen till att jag inte har trimmat motorn mer är att hållbarheten är en aspekt i det hela. Det är tråkigt att stå i depån med en bil med många hundra hästar som inte fungerar eller har rasat.

Visst går det att ha kul med liten motor i förhållande till bilvikten men det finns ju ingen anledning då det är så mycket roligare med mer effekt.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Smalare R-däck eller långloppsfungerande TW200däck gör det mindre "räls" i kurvorna.
Hitta liknande kompisar att leka med (eller såna som inte är långsammare i kurvorna, här är klenare grepp ett trick) så blir det mindre frustrerande.

Jag kan väl säga att Renualt Junior är alldeles underbara att träna tillsammans med thumbs up (dessutom går det att köra om dem på rakan), men man får skärpa sig för att hålla undan i kurvorna (tur att de har lite smalare däck).
Men jag har full förståelse att de inte får full träning eftersom idealspåret ofta är fyllt av andra bilar.

Beroende på vilka bilar det är på banan så skiftar referensramarna lite. Men på en banträff så hamnar det ju lätt en BMW M3 E36 i varenda körpass.

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Kim Frederiksen skrev:
Cykel på nordslingan...

Fler konstiga sätt att ta sig fram på ringen:

Kan man ha kul på banan med lite hästkafter?
<<   1, 2, 3
6620 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande