
17 Sep 2009 11:44
Det är ganska lätt att fixa till chassiet, lätta bilen något och sen skicka på en uppsättning r-däck. Har man bara bromsar som fungerar tillräckligt bra så bör man ha en del motor för att det ska skicka på lite på rakorna och inte bilen ska kännas undermotoriserad.
Nackdelen med att ha lite motor är att bilen känns helt felbyggd. Är inte kul att bromsa hårt och sent, hålla bra fart genom kurvan och sen när man kliver på gasen så händer det inte ett dugg. Blir lätt så att man kan hålla fullt igenom många kurvor då man inte når upp i tillräckligt hög hastighet på rakan innan. Sen är det drygt att ha lite effekt då det är svårt att köra om bilar som är långsammare i kurvorna. Speciellt om man som vissa arrangörer bara tillåter omkörning på rakorna

Sen är det roligare att köra med mer effekt då man måste ha mer känsla i gasfoten. Med 95hk sugmotor var det bara att plantera gasen efter apex och vänta tills nästa kurva. Med lite effekt blir bristen på acceleration rakt fram ett störningsmoment på banan som förtar resten av upplevelsen. Det som är kul är att åka fort runt hela varvet!
Har kört min bil i några olika varianter.
930kg 95 hk = 9.8 kg/hk Känns klart undermotoriserad och riktigt slö över 140km/h. Tråkig att köra ut ur kurvorna och på rakan.
955kg 120 hk = 7.95 kg/hk Stor skillnad mot orginal men det är samma motor fast med turbo så registret är ett helt annat, mycket mer vrid i botten och en helt annan bil att köra.
955kg 150 hk = 6.36 kg/hk Sama motor som ovan fast med högre laddtryck, känns helt okej och bra mycket roligare än med lägre laddtryck.
955kg 162 hk = 5.89 kg/ hk Nuvarande utförande, känns balanserad mot bromsar och chassie, är riktigt kul att köra pga skön karaktär med maxeffekt vid varvstopp.
Sen skulle det inte skada med mer effekt, anledningen till att jag inte har trimmat motorn mer är att hållbarheten är en aspekt i det hela. Det är tråkigt att stå i depån med en bil med många hundra hästar som inte fungerar eller har rasat.
Visst går det att ha kul med liten motor i förhållande till bilvikten men det finns ju ingen anledning då det är så mycket roligare med mer effekt.