Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (21698 totalt) |
har ingen tidplan, vet ju inte om motivationen sviker i perioder osv, pengar är ju en annan del i det hela, kan ta allt mellan ett år till 3 år?första versionen borde väl ta max 2 år hoppas jag. kommer ju kosta en del det här, sen har jag lagt till en punkt på listan, vätgasdrift eller vätgastillskott åtminstone, hittat en del kul på internet faktiskt, fint att köra på vatten:) finns massa att titta på youtube, sök på hho generator eller hydrogen car el likn.
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
äntligen har balkarna kommit, har lagt in dom i ladan och börja mäta in dom, ärinte det lättaste,tar sån otrolig tid att få det bra, vattenpasset har verkligen gått varmt, ska försöka svetsa ihop dom i övermogon och ta lite flerbilder, subaruns kaross åker nog av inom ett par dagar oxå.
||||
nu har det hänt en del igen: kapat ur motorrummet på caddyn mer, är snart bara ett skal kvar, provat att stoppa under subaru motor och växellåda för att kolla passning, men kom fram till att jag ska köra med audi grejor ist så nu är allt till salu då jag skaffat mig en 100 turbo quattro istället, ramjiggen är mätt svetsad och ska bara göras fästen på vilket jag gör under byggets gång. ska iväg till helgen och skruva ur motor och drivlina från audin och börja mäta lite. Om jag ska använda audi 5cyl måste jag flytta bak motor och låda minst 8-9cm vet inte hur mycket man kan vinkla drivaxlarna fram så om nån gjort det förut eller vet någon kan ni skriva det:)
fördelar audi: håller för mycket effekt, kommer inte behöva byta drivlina när det börjas jaga effekt diffspärrar finns mycket delar om nåt rasar finns redan en annan kille som bygger med audi grejor på en caddy fördelar subaru: kort motor billigt på skroten _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Du kan ju köra med en golf gti 16v motor (KR motor) på audilådan också, den är ju något kortare i alla fall! Men de kommer bli tight....
Inte funderat på ford? Då kan du om du vill eg bygga mittmotor 4wd eftersom de går en kardan till främre diffen från lådan! Även BMW's IX system är byggt så. håller inte ford lådan finns quafie satser sen håller de! BMW lådan är stabilare, men de var nån axel man skulle chimsa om för att de skulle hålla riktigt bra. Skillnaden mellan dessa är att dom har kardanaxeln på olika sidor av lådan, tror BMW har på vänster sidan och ford på höger. Nä nu ska jag inte ge dig mer ideer ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
fördelar audi:
håller för mycket effekt, kommer inte behöva byta drivlina när det börjas jaga effekt diffspärrar finns mycket delar om nåt rasar finns redan en annan kille som bygger med audi grejor på en caddy ADU/AAN/ABY motor passar senare med enkla medel (dvs rs2/s4/s2) ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
haha ja ideer finns det gott om men nu är nog drivline biten avklarad, blir tillbaka flytt av låda och 5cyl turbo antingen s2 motor eller original till att börja medhehe, frågan är bara hur mycket man kan flytta tillbaka lådan?
||||
Re:
trodde bmw systemet va skit helt och hållet, att drivningen fram inte höll nå vidare.. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
BMW kör ju med Jensen system. Samma som på traktorer typ. Jag har sett BMWs som gör 4-hjuls burn på strippen och har 600 pållar. Jag har även hört massor som dömmer ut dom. Frågan är bara vilka som har testat och vilka som "har hört" att dom är kass.
Jag hade en IX ett tag, och den funkade kalasfint, och det var robusta grejjor. Jag tror att de mesta man hör kommer från folk som egentligen inte har testat. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Som jag sa är de nån axel man ska chimsa om... tror de var utgående framåt som kunde få ytrost på splinesen om den inte är tillräckligt långt in, chimsa den så den ligger rätt så riskerar man inte att få för lite yta att dra i, ska även vara något med att fördelningslådan kan skicka för mycke kraft framåt och om då axeln där inte har nog med splines yta inne i lådan så knäcks den. Finns en i trakterna som kör en bubbla i RC med gode mycke pulver och främre IX diff fram, den håller tydligen hur bra som helst! I grunden är de ju samma system som på forden, och där håller de ju och då bmw'n använder en getrag 260 låda låter de ju konstigt att de ska vara sämre! Jag tror som Cammo att ett rykte kommit kanske från spolingar som våldat sönder grejerna och sen spridit att de är skit! Vet en del här i stan som totalt dömt ut t ex mercedes w123 eftersom bakaxeln pajjar om man lastar lite och framvagnen viker sig dubbel om man hoppar, låter de speciellt troligt att en axel pajar för en del last på en bil som får dra 1500 på b kort? ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
nej det kan nog stämma det där haha.
min ide om wankelmotor har gått i kras då man måste bygga om hela sprängkåpan för att få startmotorn och passa+ att man måste få tag i en motor med startmotorn längst uppe på blocket och dom växer inte på träd... så audi femma blir det av något slag, antingen 20v turbo eller diesel femma om dom är hållbara? blocket har man ju hört är stryktåligt men toppen? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Re:
Varför inte audi drivlina med en VW 4cyl. Då har du ett kortare motorpaket som inte väger så mycket framtill. Samt om du väljer en 1,8T har du bra grund att trimma på. Eller i och med att du bygger amatörbygge så kan du turbokonvertera. Bara funderar? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Audi drivlina är skottsäkert men en rak femma blir lätt framtung i nosen. Dvs. är enklaste att använda Quattro drivlina och en 1.8T motor eller dylikt. Då slipper du problem med kylare vid sidan om samt framtunghet (till en viss del).
om du tittar på en Audi UrS4 märker du att nosen är väldigt lång för att få plats med motor + kyl. På S2:or fick man inte ens plats med kylen så den fick leva vid sidan om. Visst går det att flytta drivlinan tillbaka något men då får man konstiga vinklar på drivaxlar. Så en 4-cylindrig motor och Quattro lina blir finfint. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Motorn måste inte ha haft startmotorn ovanpå från början. Det räcker att hitta en sån startmotor så kan den eftermonteras även på andra motorer. Sen är de kanske inte direkt lätta att få tag på med det kan nog gå. Jag har faktiskt en sån liggande. Min är dock isärplockad och jag är inte säker på att alla delar ens finns. Fast arbetet med att anpassa sprängkåpan till motorn slipper man ju inte undan.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re:
är så mycket jobb redan som det är, men klart man lär ju bygga om den senare, så man vet ju inte vad som händer, men just nu är nog tyvärr wankelmotor ute ur leken, fast det vore ju det fränaste. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
har varit ledig ifrån bygget ett tag nu8, men nu är motivationen igång igen och blir nog nån timme till helgen tror jag:) har börjat fästa ett par rör i jiggen nu och karossen är färdig urkapad mer eller mindre, kommer kapa bort allt utom kup'en i slutskedet då resten ska gjutas i glasfiber, stuket blir audi s1 pikes peak liknande. wankeldrömmen finns kvar och kompisen menar på att han kan ha hittat en lösning på problemet, då behöver jag ju inte flytta lådan lika mycket men kan va bra att göra ändå:)
||||
liten update då, har börjat få iordning bottenplattan nu, har bara punktsvetsat den än så har några timmar kvar på den, rörena börjar ta slut så jag får bege mig till eskilstuna och handla mer så fort ekonomin tillåter.
![]() ![]() ![]() testat att svetsa lite ![]() _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
coolt ännu en caddy.
den rörchassi konstruktionen känner jag igen. mitt såg ut så tills jag kom på att jag inte fick plats . det blev lite trångt för mig i kupen. så jag skar ner det o la motorn bak o mina ben mellan fram hjulen. lycka till jag vet vad du har framför dig _________________ Marty Cronvall |
||||
Re:
ja man har väl smygtittat lite, men efter en del mätning vart jag ville ha allt så blev det såhär, nu vet jag vart jag ska fästa bågen och vart kickupen på ramen kommer osv. klart du va väl inte så kort heller va? hoppas ditt bygge flyter på problemfritt nu på slutspurten! _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (21698 totalt) |