Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fästa plåt mot ram: håldiameter samt avstånd
4012 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Fästa plåt mot ram: håldiameter samt avstånd

En rostfri plåt om 0,5mm skall fästas undertill på fackverksramen. Den kommer att svetsas dit med punktsvetsning då ram och plåt är i samma material.

Tänkte ha 40mm CC mellan vardera hål, samt borra upp dem till fi=2,5mm.

Det jag klurar på är huruvida 40mm är för stort (kanske bättre med 30mm) samt om 2,5mm hål räcker för att få till en svetspunkt som tål lite belastning.

Formel: ;-)

Hål + svets = hål + popnit

Dvs jag vill uppnå samma (gärna högre) styrka som ett nitförband erbjuder. Normalt använder man ju vanlig alu popnit och nitar 1-1,5mm aluplåt.


_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Hej.
Jag hade lagt plåten kant i kant med innersidan på röret och sen svetsat fast den.
Kolla med svetsaren om det går att helsvetsa, iom att plåten är så mycket tunnare borde det gå utan att det blir för mycket värme i resten.
om du kryssknäcker plåten innan du sätter fast den blir den styvare och "warpar" ( skrynklar ) sig mindre.
/
Fredrik

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148



Re:

Busabyggare skrev:
Hej.
Jag hade lagt plåten kant i kant med innersidan på röret och sen svetsat fast den.
Kolla med svetsaren om det går att helsvetsa, iom att plåten är så mycket tunnare borde det gå utan att det blir för mycket värme i resten.
om du kryssknäcker plåten innan du sätter fast den blir den styvare och "warpar" ( skrynklar ) sig mindre.
/
Fredrik


overkill deluxe IMHo,

jag hade punktat mer ca 30mm thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lind4hl skrev:

jag hade punktat mer ca 30mm thumbs up


Ja...fast med större hål. Det är svårt att punkta i små hål.
6-7mm

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Ett tips.

Gör ett test innan du borrat/stansat alla hålen.
iom den stora tjockleksskillnaden finns det en risk att plåten runt hålet reser sig som en kon vilket gör att det hela blir väldigt skrynkligt.
/
Fredrik

"overkill delux" har inte hört detta tidigare men det skall kommas ihåg


om man gör som jag sa så får man en "gratis" sträckning av plåten iom svatsarnas krymp, denna uteblir om man pluggsvetsar.

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Busabyggare skrev:
Ett tips.

Gör ett test innan du borrat/stansat alla hålen.
iom den stora tjockleksskillnaden finns det en risk att plåten runt hålet reser sig som en kon vilket gör att det hela blir väldigt skrynkligt.


Ja...gör test.

Men fördelen med lite större hål.....är att man börjar svetsa i mitten av hålet...i röret. Och låter svetsen, bara precis smälta kanten på hålet.
Då får man minsta möjliga värme i plåten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148



Re:

ButterflyRacing skrev:
Busabyggare skrev:
Ett tips.

Gör ett test innan du borrat/stansat alla hålen.
iom den stora tjockleksskillnaden finns det en risk att plåten runt hålet reser sig som en kon vilket gör att det hela blir väldigt skrynkligt.


Ja...gör test.

Men fördelen med lite större hål.....är att man börjar svetsa i mitten av hålet...i röret. Och låter svetsen, bara precis smälta kanten på hålet.
Då får man minsta möjliga värme i plåten.


håller med till fullo, helt rätt! thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

Lind4hl skrev:
ButterflyRacing skrev:
Busabyggare skrev:
Ett tips.

Gör ett test innan du borrat/stansat alla hålen.
iom den stora tjockleksskillnaden finns det en risk att plåten runt hålet reser sig som en kon vilket gör att det hela blir väldigt skrynkligt.


Ja...gör test.

Men fördelen med lite större hål.....är att man börjar svetsa i mitten av hålet...i röret. Och låter svetsen, bara precis smälta kanten på hålet.
Då får man minsta möjliga värme i plåten.


håller med till fullo, helt rätt! thumbs up


Ah, det måste jag testa.. thumbs up

_________________
Arne Lindgren
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
oj vad med svar

Att punkta 30mm är inget bekymmer. När det kommer till storleken på hålet så kan jag förstå en ökad diameter. Tänkte dock på att då plåten är tunn borde det gå att få till en fin fylld svets i hålet. Dvs den bränner fast helt i ramen samt runt hela hålets kant.

6-7mm låter väldigt stort för detta.

Någon bockning på kanten kommer inte att ske då det kommer plåtar där

Helsvetsning kommer det att ske runtom hela plåten.

Veckning av plåt blir det inte heller då undersidan skall hållas så slät som det går.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Racetech
Fästa plåt mot ram: håldiameter samt avstånd
4012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande