Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4012 besök totalt |
Fästa plåt mot ram: håldiameter samt avstånd
En rostfri plåt om 0,5mm skall fästas undertill på fackverksramen. Den kommer att svetsas dit med punktsvetsning då ram och plåt är i samma material. Tänkte ha 40mm CC mellan vardera hål, samt borra upp dem till fi=2,5mm. Det jag klurar på är huruvida 40mm är för stort (kanske bättre med 30mm) samt om 2,5mm hål räcker för att få till en svetspunkt som tål lite belastning. Formel: ;-) Hål + svets = hål + popnit Dvs jag vill uppnå samma (gärna högre) styrka som ett nitförband erbjuder. Normalt använder man ju vanlig alu popnit och nitar 1-1,5mm aluplåt. ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Hej.
Jag hade lagt plåten kant i kant med innersidan på röret och sen svetsat fast den. Kolla med svetsaren om det går att helsvetsa, iom att plåten är så mycket tunnare borde det gå utan att det blir för mycket värme i resten. om du kryssknäcker plåten innan du sätter fast den blir den styvare och "warpar" ( skrynklar ) sig mindre. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
Re:
overkill deluxe IMHo, jag hade punktat mer ca 30mm ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Re:
Ja...fast med större hål. Det är svårt att punkta i små hål. 6-7mm _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ett tips.
Gör ett test innan du borrat/stansat alla hålen. iom den stora tjockleksskillnaden finns det en risk att plåten runt hålet reser sig som en kon vilket gör att det hela blir väldigt skrynkligt. / Fredrik "overkill delux" har inte hört detta tidigare men det skall kommas ihåg ![]() om man gör som jag sa så får man en "gratis" sträckning av plåten iom svatsarnas krymp, denna uteblir om man pluggsvetsar. _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
Re:
Ja...gör test. Men fördelen med lite större hål.....är att man börjar svetsa i mitten av hålet...i röret. Och låter svetsen, bara precis smälta kanten på hålet. Då får man minsta möjliga värme i plåten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
håller med till fullo, helt rätt! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Re:
Ah, det måste jag testa.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||||
oj vad med svar
![]() Att punkta 30mm är inget bekymmer. När det kommer till storleken på hålet så kan jag förstå en ökad diameter. Tänkte dock på att då plåten är tunn borde det gå att få till en fin fylld svets i hålet. Dvs den bränner fast helt i ramen samt runt hela hålets kant. 6-7mm låter väldigt stort för detta. Någon bockning på kanten kommer inte att ske då det kommer plåtar där ![]() Helsvetsning kommer det att ske runtom hela plåten. Veckning av plåt blir det inte heller då undersidan skall hållas så slät som det går. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
4012 besök totalt |