Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32763 besök totalt
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Tack Michael, jag får ta och byta stödlagret. Det verkar rätt komplicerat?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
Tack Michael, jag får ta och byta stödlagret. Det verkar rätt komplicerat?


Kolla först så det är problemet ta bort värmeskyddsplåten så kommer du åt att kika på hur lagret ser ut .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Av någon anledning samlas allt "att göra" till sista dagen. Bilen står nu hos meken för att få stödlagret bytt. På Posten väntar ställbara topplager från Millway. Frågan är om jag hinner montera dem och göra hjulinställning innan Gelleråsen på lördag.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Var det stödlagret som var kasst.

Syns på gelleråsen till helgen då

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Var det stödlagret som var kasst.

Syns på gelleråsen till helgen då


Hoppas det..... Får höra med mekanikern i morgon hur det gått.

Jag hade även hoppats på att ha nya fjädrar (H&R grupp-g) på plats men fick reda på att mina Koni inte skulle hänga med så hårda fjädrar. Samtidigt var priset så högt att jag överväger coilovers istället.

Ses på lördag

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Nu har jag monterat Millways eminenta topplager. Verkligen fina grejer.
Jag kunde tyvärr inte ställa riktigt så mycket camber i fram som jag kanske hade önskat på grund av för lite camber i bak . Vilket i sin tur beror på att den är så hög i bak.

En tänkbar lösning är att montera Millways racingfjädrar i bak men frågan är hur bilen kommer att bete sig med så pass hårda fjädrar i bak och "sänk-fjädrar" i fram? okörbar?

Tips emottages tacksamt

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
Nu har jag monterat Millways eminenta topplager. Verkligen fina grejer.
Jag kunde tyvärr inte ställa riktigt så mycket camber i fram som jag kanske hade önskat på grund av för lite camber i bak . Vilket i sin tur beror på att den är så hög i bak.

En tänkbar lösning är att montera Millways racingfjädrar i bak men frågan är hur bilen kommer att bete sig med så pass hårda fjädrar i bak och "sänk-fjädrar" i fram? okörbar?

Tips emottages tacksamt


Den kommer antagligen bli överstyrd med för hårda fjädrar bak

Men du kan ju satsa på mjukare racefjädrar bak.

Att ställa vettig camber fram är ingen nackdel även om du inte kan ställa lika mycket bak.

Jag åkte i höstas med 3,5 grader fram & 1 grad bak.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Jag ska kolla vilka värden jag ställde nu men det du säger är att jag i princip borde jag kunna ställa lite mer camber i fram även med den höjden/fjädrarna jag har i dag?

Man kanske kan kapa bakfjädrarna en smula....?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
Jag ska kolla vilka värden jag ställde nu men det du säger är att jag i princip borde jag kunna ställa lite mer camber i fram även med den höjden/fjädrarna jag har i dag?

Man kanske kan kapa bakfjädrarna en smula....?


Det går att kapa dom medn kapa kallt. Jag kapade mina med vinkelkap allt blev varmt inget bra.

Lite kapning mycket kyla funkade bättre.
De fjädrar jag kapade utan kyla säckade ihop allt eftersom.

På biltema finns billiga fjädrar att hitta finns en lista här på rejsa nånstans om hårdhet varv mm
på biltemas fjädrar väldigt prisvärt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Jag tänkte se över bromskylningen under vintern. Är det någon som har en ritning eller mått på hur man kan bygga nya sköldar med uttag för kylslang?


_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
Jag tänkte se över bromskylningen under vintern. Är det någon som har en ritning eller mått på hur man kan bygga nya sköldar med uttag för kylslang?



Har inga mått eller ritningar men enklast tar man en plåtbit "av lämplig storlek & utformning"
monterar med de 3 st skruvar som håller orginal bromssköld.

En bit 2,5" rör funkar bra som rörstump & anslutning till slagen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:

Har inga mått eller ritningar men enklast tar man en plåtbit "av lämplig storlek & utformning"
monterar med de 3 st skruvar som håller orginal bromssköld.

En bit 2,5" rör funkar bra som rörstump & anslutning till slagen.


Haha, du får det att låta så enkelt Micke Jag får testa mig fram helt enkelt.

Btw har du någon bromsad diff du vill bli av med?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
Michael Bäck skrev:

Har inga mått eller ritningar men enklast tar man en plåtbit "av lämplig storlek & utformning"
monterar med de 3 st skruvar som håller orginal bromssköld.

En bit 2,5" rör funkar bra som rörstump & anslutning till slagen.


Haha, du får det att låta så enkelt Micke Jag får testa mig fram helt enkelt.

Btw har du någon bromsad diff du vill bli av med?


Inte just nu i alla fall

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Du har inga bilder på stol/bältesmonteringen? Tanken är att jag ska göra samma sak innan säsongen börjar och är lite fundersam på hur man ska gå till väga.

Ang. bromsklning... Millways bromssköldar för e36, funkar inte de efter lite modifiering? Jag vet inte hur det ser ut på e36 så jag gissar bara men jag kanske inte är helt fel ute iaf?

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Re:

JohanSo skrev:
Jag tänkte se över bromskylningen under vintern. Är det någon som har en ritning eller mått på hur man kan bygga nya sköldar med uttag för kylslang?



om du inte tänker knåpa ihop bromskyl innan nyår, så kan visa hur jag fixade mitt.

_________________
Johan Christensson
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

olof.B skrev:
Du har inga bilder på stol/bältesmonteringen? Tanken är att jag ska göra samma sak innan säsongen börjar och är lite fundersam på hur man ska gå till väga.

Ang. bromsklning... Millways bromssköldar för e36, funkar inte de efter lite modifiering? Jag vet inte hur det ser ut på e36 så jag gissar bara men jag kanske inte är helt fel ute iaf?


Jag kan ta en bild nästa gång jag är i garaget. Men enkelt beskrivet så bultade jag den typen av bältesmottagare som egentligen ska sitta i baksätet i fästet till skalstolen.

Vet inte hur mycket som skiljer på bromsskölden e30/e36. Min förhoppning är att komma undan lite billigare än vad de färdiga kitten kostar.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

Johan Christensson skrev:


om du inte tänker knåpa ihop bromskyl innan nyår, så kan visa hur jag fixade mitt.


Tack! Det vore toppen! thumbs up

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Hallå Johan, så här har jag gjort mitt bromskyl.

Bromskylet sitter fäst i två punkter där den gamla skölden satt, röret är ett vanligt avgasrör med ytterdiameter på 2½tum som sedan är svetsat på en hållare som är gjord av 3mm stålplåt.
Det hela sitter fast skruvat med M6x10 och Nordlock brickor på det.
Slangen är en hetluftsslang från Hydroscand ca 1m per sida.

Hoppas att det hjälper något / Johan












_________________
Johan Christensson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Johan, sent inspel (som vanligt, tycks vara min grej?) men det går att hjälpligt räkna ut vad dina fram-sänk-fjädrar är "värda" i hårdhet/konstant om man vet godstjockleken och antalet varv. Mao kan man inför kommande säsong och funderingar om vad man skall sättas bak redan bakom skrivbordet uppskattas.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

Johan Christensson skrev:
Massa bra bilder

Tackar! Jag gjorde slag i saken för några veckor sedan och måttade till en egen bromssköld med kylning. Än så länge finns bara en mall men planen är att svetsa till något inom den närmsta tiden.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Johan, sent inspel (som vanligt, tycks vara min grej?) men det går att hjälpligt räkna ut vad dina fram-sänk-fjädrar är "värda" i hårdhet/konstant om man vet godstjockleken och antalet varv. Mao kan man inför kommande säsong och funderingar om vad man skall sättas bak redan bakom skrivbordet uppskattas.


Hej Micke!
Tack. Jag löste problemet på enklast möjliga sätt; coilovers från Millway... Snart sitter racefjädrar både fram och bak.

Jag bestämt mig för att behålla bilen men säsongen 2010 blir ett interimsår med ganska lite mods. Till hösten har jag lösa planer på att addera två cylindrar och lite effekt. För som någon insiktsfull person sa här på Rejsa; "man kan faktiskt ha kul på rakorna med".

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande