Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 32763 besök totalt |
Re:
Kolla först så det är problemet ta bort värmeskyddsplåten så kommer du åt att kika på hur lagret ser ut . ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Av någon anledning samlas allt "att göra" till sista dagen. Bilen står nu hos meken för att få stödlagret bytt. På Posten väntar ställbara topplager från Millway. Frågan är om jag hinner montera dem och göra hjulinställning innan Gelleråsen på lördag.
![]() _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Re:
Hoppas det..... ![]() Jag hade även hoppats på att ha nya fjädrar (H&R grupp-g) på plats men fick reda på att mina Koni inte skulle hänga med så hårda fjädrar. Samtidigt var priset så högt att jag överväger coilovers istället. Ses på lördag ![]() _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Nu har jag monterat Millways eminenta topplager. Verkligen fina grejer.
Jag kunde tyvärr inte ställa riktigt så mycket camber i fram som jag kanske hade önskat på grund av för lite camber i bak . Vilket i sin tur beror på att den är så hög i bak. En tänkbar lösning är att montera Millways racingfjädrar i bak men frågan är hur bilen kommer att bete sig med så pass hårda fjädrar i bak och "sänk-fjädrar" i fram? okörbar? Tips emottages tacksamt ![]() _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Re:
Den kommer antagligen bli överstyrd med för hårda fjädrar bak Men du kan ju satsa på mjukare racefjädrar bak. Att ställa vettig camber fram är ingen nackdel även om du inte kan ställa lika mycket bak. Jag åkte i höstas med 3,5 grader fram & 1 grad bak. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Jag ska kolla vilka värden jag ställde nu men det du säger är att jag i princip borde jag kunna ställa lite mer camber i fram även med den höjden/fjädrarna jag har i dag?
Man kanske kan kapa bakfjädrarna en smula....? ![]() ![]() _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Re:
Det går att kapa dom medn kapa kallt. Jag kapade mina med vinkelkap allt blev varmt inget bra. Lite kapning mycket kyla funkade bättre. De fjädrar jag kapade utan kyla säckade ihop allt eftersom. På biltema finns billiga fjädrar att hitta finns en lista här på rejsa nånstans om hårdhet varv mm på biltemas fjädrar väldigt prisvärt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Har inga mått eller ritningar men enklast tar man en plåtbit "av lämplig storlek & utformning" ![]() monterar med de 3 st skruvar som håller orginal bromssköld. En bit 2,5" rör funkar bra som rörstump & anslutning till slagen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Haha, du får det att låta så enkelt Micke ![]() ![]() Btw har du någon bromsad diff du vill bli av med? _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Re:
Inte just nu i alla fall _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Du har inga bilder på stol/bältesmonteringen? Tanken är att jag ska göra samma sak innan säsongen börjar och är lite fundersam på hur man ska gå till väga.
Ang. bromsklning... Millways bromssköldar för e36, funkar inte de efter lite modifiering? Jag vet inte hur det ser ut på e36 så jag gissar bara men jag kanske inte är helt fel ute iaf? ![]() _________________ Olof Blücher BMW 325 -88 |
||||
Re:
om du inte tänker knåpa ihop bromskyl innan nyår, så kan visa hur jag fixade mitt. _________________ Johan Christensson |
||||
Re:
Jag kan ta en bild nästa gång jag är i garaget. Men enkelt beskrivet så bultade jag den typen av bältesmottagare som egentligen ska sitta i baksätet i fästet till skalstolen. Vet inte hur mycket som skiljer på bromsskölden e30/e36. Min förhoppning är att komma undan lite billigare än vad de färdiga kitten kostar. _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Hallå Johan, så här har jag gjort mitt bromskyl.
Bromskylet sitter fäst i två punkter där den gamla skölden satt, röret är ett vanligt avgasrör med ytterdiameter på 2½tum som sedan är svetsat på en hållare som är gjord av 3mm stålplåt. Det hela sitter fast skruvat med M6x10 och Nordlock brickor på det. Slangen är en hetluftsslang från Hydroscand ca 1m per sida. Hoppas att det hjälper något / Johan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Christensson |
||||
Johan, sent inspel (som vanligt, tycks vara min grej?) men det går att hjälpligt räkna ut vad dina fram-sänk-fjädrar är "värda" i hårdhet/konstant om man vet godstjockleken och antalet varv. Mao kan man inför kommande säsong och funderingar om vad man skall sättas bak redan bakom skrivbordet uppskattas.
![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Tackar! Jag gjorde slag i saken för några veckor sedan och måttade till en egen bromssköld med kylning. Än så länge finns bara en mall men planen är att svetsa till något inom den närmsta tiden. _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
Re:
Hej Micke! Tack. Jag löste problemet på enklast möjliga sätt; coilovers från Millway... ![]() Jag bestämt mig för att behålla bilen men säsongen 2010 blir ett interimsår med ganska lite mods. Till hösten har jag lösa planer på att addera två cylindrar och lite effekt. För som någon insiktsfull person sa här på Rejsa; "man kan faktiskt ha kul på rakorna med". ![]() _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 32763 besök totalt |