| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grada in kamaxel
|
2470 besök totalt |
|
Grada in kamaxel
Hej, jag håller på och gradar in kamaxeln med gradskiva och indikatorklocka. Men jag hajjar inte riktigt om jag fått rätt värden. Kamlyft 7,2 mm/Ventillyft 9,5 mm Duration/spridningsvinkel 304/304/108 Öppningstider 44-80-80-44 Ventillyft i öd 2,9mm Jag har läst att man ska ta ett värde strax innan maxlyft, läsa av gradskivan, ta samma värde efter maxlyft och läsa av gradskivan igen. Vilka av ovanstående värden ska jag få fram genom detta? Antar att det är spridningsvinkeln/2 = 54 grader. Är jag ute och cyklar? och hur ska jag använde siffrorna annars? Mottar all hjälp jag kan få. Mvh Micke |
|
Tillverka ett ordentligt kolvstopp av ett gammalt tändstift med en rundtapp påsvetsad så att du kan ställa in gradskivan på vevaxeln till samma värde från 0 när du drar axeln åt båda hållen ,ta bort stoppet och vrid vevaxeln till 0 ,justera kamremskivan till ditt angivna lyftvärde på 1:ans insugsventil .
Hälsningar #54 Lars _________________ Lars Brandström |
|
Hej,
jag har gjort nått liknande för ställa in öd. Skruvade fast en platta över 1:ans kolv med en bult i mitten. Körde upp kolven mot bulten och läste av gradskivan, snurrade motorn tills kolven återigen tog i bulten och läste av. jag har justerat kammen så ventillyftet är 2,9mm vid ÖD och monterat justerbart kamdrev. Kan man gå strikt efter det eller måste man tänka på nått annat? Mvh Micke |
![]() |
Skruva banåkabil
Grada in kamaxel
|
2470 besök totalt |