Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
8606 besök totalt |
Fråga om Side View Kingpin offset och torque steer
Det är inte så lätt att få svar tydligen.. Cedric och jag har letat i böcker, avhandlingar och frågat doktorander och professorer, ingen kan svara på hur side view kingpin offset påverkar torque steer. Bifogar en bild på det vi menar.. ![]() Vanliga kingpin offset (scrub radius) står det hur mycket som helst om osv.. men det är grymt svårt att hitta nått om side view kingpin offset. Vår fråga är direkt alltså; Vilket förhållande har side view kingpin offset och torque steer? Hur påverkar det varandra? Spåningar är också välkomna .. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Men man kan ändra fästpunkterna så att caster vinkeln är annorlunda men caster trail är lika stor OCH side view KP offset är större eller mindre beroende på vilket håll man ändrat castern åt.
Det vi vill veta är exakt hur side view KP offset påverkar torque steer i en bil med drivning fram. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Re:
Alltså det man i allmänmun kallar torque steer, dvs lägga på gas i en stark FWD bil. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Re:
Det är exakt det vi är fundersamma kring, vi undrar ju om side view kp offset är en hävarm eller inte i torque steer sammanhang. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Re: Fråga om Side View Kingpin offset och torque steer
När jag läser ditt inlägg från 17:45; 'inser jag att poletten är sååå nära att trilla ner. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re: Fråga om Side View Kingpin offset och torque steer
jojo jag förstår att du anser att det inte är en hävarm men jag har svårt att se varför det inte skulle vara det. Därför undrar jag om du kan utveckla svaret lite.. så man blir klokare, lite därav att vi frågade. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Side View Kingpin offset eller om man tittar nere pa marken; mechanical trail (caster trail) ar nagot som kan anvandas for att fa den kombination av caster och mechanical trail som man vill ha (det kan sjalvklart ocksa vara ett resultat av fysiska begransningar i hjulupphangningen).
Ater till er fraga, Lat oss ta det fran borjan... 1. Bilen accelererar, alltsa verkar en longitudinell kraft i dackets kontaktyta. 2. Torque steer ar resultatet av ett vridmoment runt styraxeln (kingpin axis) 3. Da mechancial trail ar en havarm i bilens langsriktning kommer havarmen vara parallell med den longitudinella kraften som driver bilen framat. 4. Da havarmen ar parallell med kraften kommer inget vridmoment att uppsta = ingen effekt pa torque steer. Pa samma satt kan vi forsta varfor scrub radius (Front View Kingpin offset) paverkar torque steer, i det fallet ar havarmen vinkelrat med kraften. Slutligen, vi kan ocksa forsta hur kombinationen av mechanical trail och en lateral kraft (kurvtagning) kan ge upphov till vridmoment kring styraxeln. Jag hoppas detta svarar er fraga battre an doktorander och professorer! ![]() _________________ Henning Olsson |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
8606 besök totalt |