| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plasmaskärare, är det någon som har tips??
|
3 besök senaste veckan (9269 totalt) |
|
Är det någon som har erafarenhet av plasmaskärare? Jag funderar på att köpa en till garaget, men vet inte riktigt vad som skiljer maskiner emellan. Hur fint blir snittet? Kan alla plasmaskärare användas på rostig/lackad plåt? Är det svårt att få tag i delar till "Kinamaskiner", eller är det någon standard? Hur är driftskostnaden i förhållande till vinkelslipen? Bör man köpa en stor gammal klump eller ny kinamaskin? önskemål: Max16A 3fas Kom gärna med tips! Jag är så less på vinkelslipen! / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Allmänt tips: På youtube brukar man kunna se ganska många maskiner provköras.
Jag har bara testat en proffs-plasmaskärare en gång, det var smidigt, men snittet påverkades nog lite av handhavandet också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Min erfarenhet säger att när det är fint och nytt går det bra, men börjar dom strula, så strular det ordentligt.
Då föredrar jag gas att skära med. I och för sig har det varit grövre gods jag jobbat med då, så valet har aldrig varit mellan plasma eller rondellen. Du gör rätt i att tänka på reservdelarna, fråga återförsäljaren hur det ser ut, om man kan ta mellan modeller osv. _________________ Erik Holmén |
||||
|
smidigt att kötta av tunplåt med... dvs grov kapa.. på jobbet använder vi det mycket till att köra ut former i tunnare aluplåt..1-2mm vi använder ibland typ plyfa mallar som vi skär ut hål genom... munstyckena är förbruknings vara.. men det går helt klart fort.. har tänkt flera gåmger.. att man skulle låna hem den för att bla kötta bort rostig plåt på objekt..men sedan är det bra om man finskär/slipar ytorna..
den plasman som vi använder är en ren proffs modell, vet inte hur bra dom billiga går. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Re:
Tack för alla svar! lite frågor till, om ni vill svara....
hur många vinkelkapskivor gör man av med på en munstycke...?? blir driften dyrare eller billigare?
Lind4hl, tack för att du har en åsikt, men den var ganska kortfattad, varför skulle du välja en rondell alla gånger, för att den är billigare eller gör ett bättre jobb eller för att det är så roligt att spruta gnistor okontrollerat i hela garaget mär man ska skära ut något snirkligt och kurvigt?
Holme, vad är det som kan börja strula? munstyckena eller elektroniken eller något annat i maskinen? _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Re:
Dels för att du slipper "dubbelarbetet" med att finskära, samt att en plasma sprätter ganska fint runtomkring sig med
ska du jobba med bilplåt och skära ut konstiga plåtar är kanske en sån tryckluftsdriven nibbler (heter det så?) sån som skär med ett blad typ, den ger inga gnistor alls _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
jovisst jag vill oxå ha alla maskiner och hjälpmedel...men vad behöver man..
dvs har du nytta av en plasma ..eller verkar det kul bara.. skall man svetsa grejer man skurit, så är den skurna ytan grov och behöver fixas till... vill man bara dra ut former som man finarbetar sedan fine... vi kör ut hål i vilka det monteras armaturer luftutblås osv som inte behöver särskilt stor presition.. eller kanter som kläds över med tjockt tyg.. då funkar det oxå.. man kan skära många meter innan strålen blir "luddig"..men vad munstyckena kostar..int fan vet jag jobbet betalar och det finns alltid högvis i skåpet.. men då det är fint svarvade koppar delar..inte gratis..
vi tillverkar special fordon, och därmed inredningar till dom oxå.. _________________ Michael Thulesius |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (9269 totalt) |