Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jämföra bilar
1 besök senaste veckan (1116 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jämföra bilar

Det finns som bekant många sätt att jämföra bilar. Ett sätt är att se Jeremy Clarksons TV-program och försöka förstå hur han tänker eller inte och ett annat populärt sätt är att jämföra varvtider. Varvtider kan man bland annat hämta på www.track-challenge.com eller fråga efter på olika forum.
På Hondaklubbens forum diskuterades vilken bil som var bäst av S2000 och Civic TypeR och någon hävdade att varvtiden på Ringen sa allt. Jag tycker det ser ut som om väghållningen på Civicen minst sagt är i par med den hos S2000 om man studerar siffrorna som finns här: http://www.track-challenge.com/main_e.asp?useframe=comparison1d_e.asp? . . . .

S2000 verkar vara snabbare där den kan utnyttja motoreffekten. Minns jag topografin rätt då?

Nu brukar jag själv gå efter andra saker än varvtider när jag ska välja bil. De ska ju vara kul att köra också.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re: Jämföra bilar

Lennart Mäkinen skrev:
De ska ju vara kul att köra också.

Mycket viktigt. En del andra måste också få in barnvagn, svärmor och annat konstigt.

En provkörning skadar aldrig

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag trodde faktiskt någon skulle kommentera min teori om att Civic TypeR har minst lika bra väghållning som S2000. Tiderna på Ringen tycker jag tyder på det och att den är snabbare än S2000 i samtliga kurvor på Hockenheim, men har sämre varvtid tycker jag också är ett tecken.
Kan det vara dåligt grepp i S2000?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jämförelser kan skilja åt helt klart.. Clarkson tycker jag är riktigt bra.. han tar bilarna för vad dom är och testerna blir därefter. Sundefeldt på motorjournalen är nästan lite jobbigt där, han jämför gärna alla bilar han kör med Porsche GT2 vilket inte är helt rättvist..

och jag håller med Lennart, varvtider och prestanda är inte allt.. Man ska känna att man trivs i bilen och det ska vara kul bakom ratten
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Men visst är GT2 en bra måttstock!

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re: Jämföra bilar

Lennart Mäkinen skrev:

På Hondaklubbens forum diskuterades vilken bil som var bäst av S2000 och Civic TypeR och någon hävdade att varvtiden på Ringen sa allt.

Nu brukar jag själv gå efter andra saker än varvtider när jag ska välja bil. De ska ju vara kul att köra också.

Jag tycker:

1. Varvtiden på ringen säger vilken bil som är snabbast på ringen, punkt!

2. Det är snudd på patetiskt att välja bil efter ringentider. Givetvis måste man väga in "looks", "feeling" och andra lättmätta parametrar + ekonomi och annat trist.

När man var ung brukade man bestämma sig för vilken bil som var bäst genom att titta på hur långt hastighetsmätaren var graderad. Vissa växer aldrig ifrån detta och då är trackchallange en bra hemsida

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Johan Wagréus skrev:
...
och jag håller med Lennart, varvtider och prestanda är inte allt.. Man ska känna att man trivs i bilen och det ska vara kul bakom ratten

Smart Roadster är ju ett exempel thumbs up

(den lär ta en stund att ta runt NS tex.... men skoj ändå tror jag)

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Johan Wagréus skrev:
...

Jag tror man håller sig för skratt från bron i Adenau till Klostertal om man åker smart roadster.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan Wagréus skrev:
...

Jag tror man håller sig för skratt från bron i Adenau till Klostertal om man åker smart roadster.

om man bor i sverige kommer man troligen att hinna köra 15 gånger på kinnekulle för varje gång man kommer loss och åker till sydtyskland för ringen. Och på kullen flinar man ofta rätt mycket

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Johan Wagréus skrev:
...

Jag sitter och funderar på samma sak (rolighetsfaktorn på en smart roadster), får nog ta mig en provtur när väglaget blir lite trevligare, för jag lär juh till skillnad från dig få plats i den
Dom är juh inte hellet så tokigt dyra i tyskland heller dom små sakerna, kanske blir till att köpa en om man mot förmodan skulle vinna på lotto (vore ganska konstigt eftersom jag inte spelar:))
Citera
Allmänt banåkaforum
Jämföra bilar
1 besök senaste veckan (1116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande