Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1116 totalt) |
Jämföra bilar
Det finns som bekant många sätt att jämföra bilar. Ett sätt är att se Jeremy Clarksons TV-program och försöka förstå hur han tänker eller inte och ett annat populärt sätt är att jämföra varvtider. Varvtider kan man bland annat hämta på www.track-challenge.com eller fråga efter på olika forum. På Hondaklubbens forum diskuterades vilken bil som var bäst av S2000 och Civic TypeR och någon hävdade att varvtiden på Ringen sa allt. Jag tycker det ser ut som om väghållningen på Civicen minst sagt är i par med den hos S2000 om man studerar siffrorna som finns här: http://www.track-challenge.com/main_ S2000 verkar vara snabbare där den kan utnyttja motoreffekten. Minns jag topografin rätt då? Nu brukar jag själv gå efter andra saker än varvtider när jag ska välja bil. De ska ju vara kul att köra också. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re: Jämföra bilar
Mycket viktigt. En del andra måste också få in barnvagn, svärmor och annat konstigt. En provkörning skadar aldrig ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Jag trodde faktiskt någon skulle kommentera min teori om att Civic TypeR har minst lika bra väghållning som S2000. Tiderna på Ringen tycker jag tyder på det och att den är snabbare än S2000 i samtliga kurvor på Hockenheim, men har sämre varvtid tycker jag också är ett tecken.
Kan det vara dåligt grepp i S2000? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jämförelser kan skilja åt helt klart.. Clarkson tycker jag är riktigt bra.. han tar bilarna för vad dom är och testerna blir därefter. Sundefeldt på motorjournalen är nästan lite jobbigt där, han jämför gärna alla bilar han kör med Porsche GT2 vilket inte är helt rättvist..
och jag håller med Lennart, varvtider och prestanda är inte allt.. Man ska känna att man trivs i bilen och det ska vara kul bakom ratten ![]() |
||||||
Re: Jämföra bilar
Jag tycker: 1. Varvtiden på ringen säger vilken bil som är snabbast på ringen, punkt! 2. Det är snudd på patetiskt att välja bil efter ringentider. Givetvis måste man väga in "looks", "feeling" och andra lättmätta parametrar + ekonomi och annat trist. När man var ung brukade man bestämma sig för vilken bil som var bäst genom att titta på hur långt hastighetsmätaren var graderad. Vissa växer aldrig ifrån detta och då är trackchallange en bra hemsida ![]() _________________ /Anders C |
||||||
Smart Roadster är ju ett exempel ![]() ![]() (den lär ta en stund att ta runt NS tex.... men skoj ändå tror jag) _________________ ![]() |
||||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
om man bor i sverige kommer man troligen att hinna köra 15 gånger på kinnekulle för varje gång man kommer loss och åker till sydtyskland för ringen. Och på kullen flinar man ofta rätt mycket ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag sitter och funderar på samma sak (rolighetsfaktorn på en smart roadster), får nog ta mig en provtur när väglaget blir lite trevligare, för jag lär juh till skillnad från dig få plats i den ![]() Dom är juh inte hellet så tokigt dyra i tyskland heller dom små sakerna, kanske blir till att köpa en om man mot förmodan skulle vinna på lotto (vore ganska konstigt eftersom jag inte spelar:)) ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1116 totalt) |