| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Insug - men med original sprut?
|
1169 besök totalt |
|
Undrar lite om det är värt det eller tom rent korkat att bygga ett nytt insug med trattar/plenum men behålla original sprutet? Det rör sig om en gammal 944 och det sitter ju första generationen motronic på den. Kan man ställa till det för sig här? Mappa om den går ju, men inte att bli av med luftmassemätaren och troligen heller inte originalspjället - för med original lmm så lär ju ändå inte begränsningen sitta i spjället - eller? En av orsakerna är att jag hur som helst vill flytta på LMM och luftfilterbox (sitter dumt till nu) och att original insuget inte känns speciellt kul.. Sen har jag gjort ett rejs med att rensa bort/göra om dragningen av vevhus vent och vacuum ledningar.... Framförallt VILL jag ju bygga ett insug - men jag är inte så pigg på att byta sprut just nu... Möjligt/korkat/smart/...??? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Möjligt - ja
Smart - kanske Korkat - inte alls! Eftersom du har ett sprut med luftmassemätare så känner det ju av hur mycket luft motorn drar i sig och kan därför kompensera själv för små ändringar i flödet, så länge inte blandningsförhållandet behöver ändras. Jag tycker helt klart du ska testa, det värsta som händer är att du inte får mer effekt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Jag gjorde en liknande sak på min ascona b med 2.0 motorn.
Tog lmm och spjäll från en bmw med stora sexan och satte dit. Behöll dock innehållet från lmm och stoppa i det i bmw lmmen. Bilen gick betydligt mkt bättre, dock kan man samtidigt stoppa dit lite större högohms spridare och justera fjädern i lmm. _________________ Daniel Carlsson |
|
Minns du hur stor skillnad det var på storleken på spjället? Man hade ju kunnat använda en från en 928 också, den ska ju flöda för 250hk iaf. Kruxet då är ju att det troligen behövs en mappning, men det finns ju faktiskt folk som kan lösa det.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1169 besök totalt |