| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med huvudbågen! *Nya bilder*
|
2090 besök totalt |
|
Hej! har nu skaffat nya bilder med stolen monterad! Huvudbågen sitter jäms med B-stolpen!(den syns inte så bra på bilderna) Vad tycker ni? Ska den ännu längre bak? MVH/Jon
|
||||
|
Re:
Jo den sitter där den ska! okej! Finns det några särskilda mått om hur långt ifrån huvudet den ska vara?
MVH/Jon |
||||
|
|
||||
|
Re:
ok bara undrade. om det var pga regler eller något spec? Då tycker jag du kan ha kvar bågen där. Du har inte mycket plats i bilen redan från start. och fungerar det med din längd så ha bågen där. Ditt huvud ska ju ändå inte vara bakom stolens rygg och den står ju framför bågen. Bara mina tankar!? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Jo som den sitter nu tycker jag är perfekt med, men om jag sitter i stolen och böjer huvudet bakåt så kan det hända att jag kan dunka huvudet i huvudbågen med hjälmen på.. är det nåt som 100% måste undvikas? Hur jag än bygger så kommer jag ju kunna komma åt den delen av bågen som kommer på vänster sida av huvudet.. sitter jag o tittar rakt fram så har jag det röret 2-4cm från huvudet.. grymt trångt i denna lilla bil vill jag lova!
Blir ju knappast enklare av att man nästan är 190cm lång!
MVH/Jon |
||||
|
Re:
då skulle jag flytta bak den lite till så du inte kan slå i den, på sidan får du väl ha stoppning..
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Jag skulle flytta den bakåt om hjälmen kan slå i. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Instämmer! Prova istället för att gissa är ett bra sätt. Bättre att ha marginal än att hoppas på det bästa! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Vem gissar?
Då flyttas den bakåt så det inte kan hända att man slår i den! Nån som vet MAX hur långt bakom B-stolpen huvudbågen får sitta? MVH/Jon |
||||
|
Så här blev det iaf! (vinkeln blev lite dum på fotot så strävan ovanför framrutan ser ut att sitta mycket längre bak än vad den egentligen gör)
Så nu klarar jag mig nog på egen hand, alltså inga fler spamtrådar på erat forum, tack o hej!
|
||||
|
Blev kanon det där.
Jag hade kanske ställt bågen mer lodrätt. Dragit bak den nedtill lika mycket som upptill. Så klart ska du hänga här på rejsa. Finns mycket kunnande och idéer här. Jag tycker ni var orättvisa som har den där attityden killar. Måste väl gå att förklara bättre än att säga att han "spammar"!? Jaja det är olika hur man ser på det?
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Jag vet inte hur jag lyckades med den där bilden.. allt ser helt krokigt ut! Men alla rör är inmätta med vattenpass!(och givetvis karossen också) Så jag garanterar att huvudbågen är 100% lodrät! Det var jag väldigt nog med då Finess påpekade att den inte fick lutas det minsta!
Tittar man på den här bilden så ser man att B-stolpen är lite lustigt utformad! Kan nog vara den som man lurar sig på o tycker det ser snett ut för att den har en lite ovanlig lutning(lutar ju framåt från hälften o uppåt)
MVH/Jon |
||||
|
Förstår inte att ingen skrivit det tidigare, men här:
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Reg kan du läsa allt du behöver veta och lite till om att montera in en godkänd bur. Hett tips är att skriva ut sidorna 16-29 och tejpa upp på garageväggen medans du jobbar _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Hej alla kamrater, rensat i tråden och tagit bort irrelevanta inlägg.
//steffe Håll gärna en kamratlig ton och tänk på att det skrivna ordet kan uppfattas på lika många sätt som det finns läsare
Samt till de som läser, det är förmodligen värre skrivet än vad som menas
Första tråden om bågen, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Nja, inte riktigt allt. Kolla TR 5.8.2.3. Där ser man att stolen faktiskt sticker ut bakom huvudbågen. Jag mailade Stanley Thiman, mest för att han besiktat åt oss några gånger, och till den som står som ansvarig på hemsidan, och stämde av. Tillämpning är att stolen får sticka in under bågen, men att ingen del av förarens kropp och hjälm fick kunna göra det. _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2090 besök totalt |