| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Knarrande diffbroms
|
993 besök totalt |
|
Knarrande diffbroms
Så har man då gått och köpt sig en bil med Helix-differential (Torsen). Då diffbromsen jobbar, så knarrar det en smula. Skall det vara så, eller går det att bli av med om man byter oljetyp (Boka rekommenderar både olja med, och utan, LSD-tillsats)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Jag har torsen och den knarrar inte. Och du behöver inte ha en LSD-tillsats i en torsen. Prova med en ny bättre olja - det gjorde jag i min (iofs transaxel) och det blev tamigtusan som nytt vilket jag inte hade räknat med (Redline 75W90NS).
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
är benägen att hålla med. Byt till annan olja... "bättre" torde jag vara osagt, men annan.
Min tankegång är som så att det kan vara för liten skillnad mellan glid- och statisk friktion, så att effekten blir liksom ett skrikande bromsbelägg (kanske inte den bästa liknelsen). _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re: Knarrande diffbroms
Hur många år har oljan legat i lådan och hur många mil? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag har ingen aning om den här oljan någonsin legat i någon låda , men i mitt slutväxelhus; 'har den bott 4 mån/400 mil.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
byt
_________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Knarrande diffbroms
|
993 besök totalt |