Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utväxling 930 TURBO
<<   1, 2
3206 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Har kollat upp det nu...G50 diffen är 5mm bredare mellan medbringarna än 930, men denna skillnad tas lätt upp av drivknutar som är gjorda för att kompensera vid fjädring. Det blir 2.5mm per axel och 1.25mm per drivknut...

930 axlar och knutar tål mest vrid, SC minst och G50 Carrera är billigast och tål lagom mycket (därför ska vi använda dom).

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Har kollat upp det nu...G50 diffen är 5mm bredare mellan medbringarna än 930, men denna skillnad tas lätt upp av drivknutar som är gjorda för att kompensera vid fjädring. Det blir 2.5mm per axel och 1.25mm per drivknut...

930 axlar och knutar tål mest vrid, SC minst och G50 Carrera är billigast och tål lagom mycket (därför ska vi använda dom).

Hehe var just innan jag läste detta ute och mätte på en G50/G64 och tänkte mäta på en 930 också men nu slipper jag ju göra det. Jag har drivaxlar/knutar från GKN Motorsport (http://www.gkndriveline.co.uk) så förhoppningsvis kommer de klara jobbet. (GKN säger att de skall klara racebilar med 1000häst (varför mäta i häst och inte NM?))

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Kenson skrev:
(varför mäta i häst och inte NM?))
När du har skjutit dem i sank så kommer de att säga att de var tänkta för en motor med 1000hk vid 16000rpm.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Kenson skrev:
När du har skjutit dem i sank så kommer de att säga att de var tänkta för en motor med 1000hk vid 16000rpm.

Jo förmodligen är det väll så Jag kommer ju ha mina 1000 konstant mellan 5000 och 10500

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kollat upp det där med tålighet på drivknutar och kommit fram till att det är mest axlar som ryker och inte knutar och då mest under bansai-starter. Då din bil kommer att vara väldigt lätt så är chansen att du kommer att ha tillräcklight med grepp för att köra av en 930 knut försvinnande små, hur än många hästar du har.

Vid högre växlar så är utväxlingen högre så man slipper så hög vrid på hjulen, då funkar det finfint.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Kenson skrev:

Hehe var just innan jag läste detta ute och mätte på en G50/G64 och tänkte mäta på en 930 också men nu slipper jag ju göra det.

Vad blev måtten, så att vi kan dubbelkolla?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Kenson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kenson skrev:

Jo förmodligen är det väll så Jag kommer ju ha mina 1000 konstant mellan 5000 och 10500

1000hk vid 5000rpm ger 1400Nm.....

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Kenson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kenson skrev:

1000hk vid 5000rpm ger 1400Nm.....

Jo, fast det är ju vridmomentet som drivaxlar och knutar känner av som är av intresse.... Vid ca 70 km/h är det 11000Nm (om man har fästet vill säga).

Måste väl vara en hemsk konstig förbränningsmotor som har konstant effekt i ett sånt brett register, det är ju värre än en elmotor. Eller är det kanske momentet som avses?

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jag skrev det där med 1000 häst mellan 5000 och 10500 lite på skämt och hade även en liten -gubbe efter...

Dock så är det ju turbo och jag kan ju styra laddtrycket elektroniskt så jag har ju faktistk stor möjlighet att styra hur effekt/vrid-kurvan skall se ut även beroende på växel. Jag kommer att försöka begränsa vridet i lägre register så mycket det går för att spara transmission.

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Kenson skrev:

Hehe var just innan jag läste detta ute och mätte på en G50/G64 och tänkte mäta på en 930 också men nu slipper jag ju göra det.

Vad blev måtten, så att vi kan dubbelkolla?

253mm dock så var min mätmetod ganska "low tech" (2 plankor och en tumstock...) Verkar det kunna stämma?

Allmänt banåkaforum
Utväxling 930 TURBO
<<   1, 2
3206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande