| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur mycke motor behöver man? 400kg bil
|
1579 besök totalt |
|
håller på med en formelbil som inte begränsas av några regler.... vikten hamnar nog på typ strax över 400kg med förare startklar.. ska ha en mc-motor i den. är det bara hayabusa motor på 1300cc el dylika motorer som gäller eller vad krävs? eller räcker det med 600-750cc, typ r6,gsxr750 osv på runt 120hk? (med krävs menar jag att det ska gå riktigt bra,kunna köras på riktiga racebanor utan det saknas kraft) _________________ emil andreasson |
|
200 litershästar som i R6 är ju lite kittlande men åtminstone enliters är nog mer vettigt (lite ork på lägre varv passar vikten bättre).
En del montage klarar sig med bafflad sump med Rdäck, men du kanske behöver torrsump oavsett (för det blir väl slicks antar jag). |
|
Kolla in varvtiderna från historisk Formel Vee så ser du att de går tämligen snabbt. Dess bilar väger ungefär 400 kg och har ca 75-80 hk. Plus att man kör på historiskt klassade däck...
Sätter du in en motor på 120 hk i en lika tung formelbil med moderna däck så har du prestanda så det räcker till väldigt bra tider! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
Motorn från Hayabusa är kanon. Gott om vrid och massor med effekt, även längre ner i registret så du inte behöver tokvarva. Jag körde en Westfield häromdagen (520 kg) med en sådan motor och den gick väldigt fint. Den var moddad med en rörlig oljepickup som följer oljan vid kurvtagning (fanns ett färdigt kit så man slipper hitta på något eget). Hayabusa från 08 och uppåt har dessutom en kraftigt övedimensionerad utgående axel vilket är bra vid brukande i en bil (och jag vet en som har adapters). Ska du köra med vanlig bakaxel?
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
|
Jag hade satsat på en 1000-1400 cc motor. Dessa motorer är väl beprövade i bil i förhållande till de lite mindre varianterna. Moddad oljepickup på Hayabusan låter intressant då denna annars gilla torrsumpssystem vid bankörning. Vad jag vet så karar sig R1 samt Fireblade (i alla fall de äldre) med baffleplåt i sumpen. Kolla lite på www.locostbuilders.co.uk ,där finns en hel del att läsa (BEC-forumet).
_________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
|
Litet tips http://www.sporthoj.com/annonser/?id
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
|
R1or
Micke på http://www.se7en-days.se/ har två R1:or modifierade för bil till salu, en original och en trimmad _________________ Johan Lekås |
|
Hur mycket motor man behöver?
Så mycket man har råd med!! Undrar om det finns någon här som tycker att de kanske har 10-20 hk för mycket i sin bil
Har uppdaterat min bil från 165 till 265 i år, fasen det var häftigt ett tag, men nu vill man gärna ha 100 till! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
|
Tänkte nästan kommentera med nåt liknande. Effekt finns inte för mycket av. Lite mer är precis lagom.
Detta till trots så kommer 150hk från exempelvis en R1a i 400kg bil ge riktigt grönjävliga prestanda som åker från väldigt mycket och detta för struntpengar och dessutom med riktigt bra driftsäkerhet. Byt olja och filter en gång om året och kör vidare bara _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Kan ju skarva i lite ang motorer, Mickes R1 paket är ju smutt med Motec styrning mm = enkelt att justera sprutet mm.
Busorna är också ganska tunga vilket bör tas med i beräkningarna, ca 90Kg jämfört med en r1 motor ca 60kg. oavsett vad du väljer så måste du ta med i beräkningarna att du bör sätta "sköldar" i motorn och få styr påoljeförsörjningen och att oljan inte kastas runt okontrollerat. Ingen mc motor ingenjör tänkte på sido G-krafter eftersom hojen lutar i kurvorna. Hojmotorers oljesump går dessutom ganska djupt vilket också försvårar att sätta motorn riktigt lågt i chassiet. R1án är ganska bra, busan är inte lika kul. Jag har monterat ett riktigt torrsumpsystem som också gjorde min busa ca 7cm "lägre"...men det kostar...ca 15'000 innan allt är kirrat...bara för oljesystemet. _________________ Michael Larsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1579 besök totalt |