Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2390 besök totalt |
alla kurvors namn på ringen
Jag skulle vilja hitta en komplett förteckning på kurvornas namn på ![]() Såg att BTG länkade till en pdf men den länken är död... Ingen som tankade ner den under tiden den fanns eller har något annan komplett förteckning att dela med sig av? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
Det gjordes ju ett omfattande arbete i samband med Ring Charts, där står väl alla kurvors namn med
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() |
||||
Re:
direktlänk https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
Just ja där var den, tack Fredrik! ![]() ![]() |
||||
Re: alla kurvors namn på ringen
Förteckningen nedan har Dr. Eick och jag med flera totat ihop. Ambitionen har aldrig varit att namnge kurvor utan att ge oss "kurvsnackare" gemensamma och (så långt det går) självdefinierande namn. Sista utkastet gav: Parkplatz // PP Antoniusbuche Tiergarten komp Tiergarten rechts Hohenrain-Schikane T13 Hatzenbachbogen H2H (Hatzenbach 2 högersvängar eller Hot-To-Handle) Hatzenbach Hocheichen Quiddelbacher Brücke Quiddelbacher Höhe Flugplatz Kottenborn Schwedenkreuz sprüng Schwedenkreuz Aremberg Poststrasse Fuchsröhre kompen Fuchsröhre links AFR (Adenauer Forst Rechts) Adenauer Forst Metzgesfeld I Metzgesfeld II Kallenhard Spiegelkurve Miss-Hit-Miss Wehrseifen Breidscheid Ex-Mühle Lauda-links Bergwerk Kesselchen Klostertal Angstkurve/Mutkurve Huppe rechts Steilstreckenkurve Carcciola-Karussell Bergrennen-links Hohe acht Schikane Hohe acht Wassersprüng Hedwigshöhe Wippercurbs Wippercomp Wipperhill Eschbach Brünnchen I Brünnchen II Eiskurve Eiskurve Hügel Pflantzgarten huppe Pflantzgarten I Pflantzgarten II Sprunghügel Bellof-passage Schwalbenschwanz Kleines Karussell Galgenkopf I Galgenkopf II Gantry Döttinger Höhe _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Snälla
![]() ![]() Samma sak med andra huppe/Kuppe. Åtminstone söder om Östersjön ![]() Har ju haft uppe ämnet tidigare... ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
om du kör så att du hoppar innan den högern - ja då går det undan och chassit bör väl vara av F1-nivå för att klara högern
![]() ![]() Det brukar vara benämnt Kuppe Rechts i tyskspråkiga "körmanualer" för ringen - så även i SA från 2003 vill jag minnas. Kuppe=krön. Tyska verbet för att hoppa är springen - se även "Sprunghügel" som i passagen efter Pflanzgarten där bilden på den flygande CSL:en är tagen. Men huppe är nog något vi kan avskriva som en felskrivning någonstans i rejsahistorien... BTW: skall testa DS 3000 nästa vecka. Skall bli kul att se skillnaden (om det nu blir någon) _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Re:
Det gör den inte ![]() Då fick man ett nytt namn mao ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
det var jag letat efter. kommer inte ihåg var jag sparade filen förrut :P det blir trevligt att läsa ikväll ![]() _________________ Tomas M |
||||
Re:
Håller med! Grym läsning, stort tack Jet för länken ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
När jag tänker efter var det ju egentligen en sak till jag tänkte på om alla kurvor.
Deras namns historia, som räven/rävarna i fuchsrörhre, korset i schweden kreutz osv... Hade varit jätteroligt om man visste lite mer om historien bakom alla dessa namn. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
"Here is the story behind some of the names around the track"
http://home.swipnet.se/~w-32546/nbring/whatsina.htm _________________ Bård Halg BMW E39 540iS |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2390 besök totalt |