Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9261 besök totalt
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Re:

Niklas Falk skrev:
volymmannen skrev:
Så man har ingen känsla om man kör FWD och bygger man en ban bil så är det väl farten man vill ha ?
Det finns känslomässiga delar av bankörningen som är svårare att få till med FWD, att ha lite driftvinkelbalansakt tex.
Att det finns lätta och hurtiga FWD är det inget snack om, man får ju skärpa sig lite när Renault Junior tränar samtidigt.

Ibland är känslan viktigare än rå prestanda, det brukar heta så när man inte hänger med längre


ja i en FWD bil behöver man inte se till att bakänden stannar där den skall vara dvs bakom i en RWD får man se till att man inte blir omkörd av bakänden. så visst det kan ju vara kul, själv tycker jag det är roligare att köra ifrån bilar som har fullt upp med att hålla bakänden bakom sig

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Ascona B? Nissan 200SX? Kom med förslag!

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

firefish skrev:
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Det har berättats för mig att det var tillval med broms på E30 318is. Tydligen inte allt för vanligt att bilarna beställdes med diffbroms...
Det borde ju finnas nå'n tabellbitare här som har koll på hur det låg/ligger till...

_________________

Rice and shine
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

firefish skrev:
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Ascona B? Nissan 200SX? Kom med förslag!

[Inte tillförlitligt]
Vad jag förstår är det endast M-modellerna som har riktiga diffbromsar, och de nyare har i vissa fall e-LSD, men inte E30.
[/Inte tillförlitligt]

200SX S13 fanns med viskodiff i vissa utföranden på vissa marknader (osäker på vilka, men det kan du kolla upp), och S14 har viskodiff som standard alltid. Nackdelen med en S14 är att den är helbilsgodkänd i Sverige så i så fall lär du satsa på japsimport.

_________________
Axel Tanner
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

volymmannen skrev:
Niklas Falk skrev:
volymmannen skrev:
Så man har ingen känsla om man kör FWD och bygger man en ban bil så är det väl farten man vill ha ?
Det finns känslomässiga delar av bankörningen som är svårare att få till med FWD, att ha lite driftvinkelbalansakt tex.
Att det finns lätta och hurtiga FWD är det inget snack om, man får ju skärpa sig lite när Renault Junior tränar samtidigt.

Ibland är känslan viktigare än rå prestanda, det brukar heta så när man inte hänger med längre


ja i en FWD bil behöver man inte se till att bakänden stannar där den skall vara dvs bakom i en RWD får man se till att man inte blir omkörd av bakänden. så visst det kan ju vara kul, själv tycker jag det är roligare att köra ifrån bilar som har fullt upp med att hålla bakänden bakom sig


Yeah man! thumbs up thumbs up
Felhjulsdrift hade man redan på T-Fordar

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

AxelT skrev:
firefish skrev:
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Ascona B? Nissan 200SX? Kom med förslag!

[Inte tillförlitligt]
Vad jag förstår är det endast M-modellerna som har riktiga diffbromsar, och de nyare har i vissa fall e-LSD, men inte E30.
[/Inte tillförlitligt]

200SX S13 fanns med viskodiff i vissa utföranden på vissa marknader (osäker på vilka, men det kan du kolla upp), och S14 har viskodiff som standard alltid. Nackdelen med en S14 är att den är helbilsgodkänd i Sverige så i så fall lär du satsa på japsimport.


De diffbromsar som fanns att få i E30 är riktiga lamelldiffbromsar dock så hade E30 ix (4-hjuldrift) viscodiffbroms

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Michael Bäck skrev:
AxelT skrev:
firefish skrev:
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Ascona B? Nissan 200SX? Kom med förslag!

[Inte tillförlitligt]
Vad jag förstår är det endast M-modellerna som har riktiga diffbromsar, och de nyare har i vissa fall e-LSD, men inte E30.
[/Inte tillförlitligt]

200SX S13 fanns med viskodiff i vissa utföranden på vissa marknader (osäker på vilka, men det kan du kolla upp), och S14 har viskodiff som standard alltid. Nackdelen med en S14 är att den är helbilsgodkänd i Sverige så i så fall lär du satsa på japsimport.


De diffbromsar som fanns att få i E30 är riktiga lamelldiffbromsar dock så hade E30 ix (4-hjuldrift) viscodiffbroms

Så det fanns icke-M E30 med lamelldiffbromsar?

_________________
Axel Tanner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

AxelT skrev:
Michael Bäck skrev:
AxelT skrev:
firefish skrev:
Har en 318is alltid/aldrig/ibland diffbroms?

Ascona B? Nissan 200SX? Kom med förslag!

[Inte tillförlitligt]
Vad jag förstår är det endast M-modellerna som har riktiga diffbromsar, och de nyare har i vissa fall e-LSD, men inte E30.
[/Inte tillförlitligt]

200SX S13 fanns med viskodiff i vissa utföranden på vissa marknader (osäker på vilka, men det kan du kolla upp), och S14 har viskodiff som standard alltid. Nackdelen med en S14 är att den är helbilsgodkänd i Sverige så i så fall lär du satsa på japsimport.


De diffbromsar som fanns att få i E30 är riktiga lamelldiffbromsar dock så hade E30 ix (4-hjuldrift) viscodiffbroms

Så det fanns icke-M E30 med lamelldiffbromsar?



Japp det finns nog bra många fler vanliga E30 som haft lamell diff än E30 M bilar som haft det.

Till E30 fanns både lilla slutväxeln(168) & stora slutväxeln(188) att få med diffbroms.

Lilla huset satt i 316,318,318is,320 & tidiga 323

Stora huset att i sena 323,325 & M3

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

jag skulle ta Alfa romeo 75, Miata, Bmw E36, 30.

No FWD, thank you. Som Niclas säger, det handlar om att ha K U L bakom ratten

_________________
Tomas M
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



En volvo FH16 är också bakhulsdriven och ungefär lika kul som en E36

Skämt åsido trådskapren satte ju rwd som ett av sina kriterier.
Alfan låter roligast bland förslagen. E30 är väl lika vanlig på trackdays som V70 på Ikeaparkeringen.
Frånsett det motsvarar väl kriterierna rätt väl?
E36 låter som en för tung pjäs i mina ögon, sett till kriterierna.
Miata har jag personligen aldrig fallit i farstun för. Trots ett antal lånemil i en sådan. Men det kanske är ett alternativ, de som åker den på bana är väl nöjda med allt utom en lite tunn motor?
om man kan tillåta sig något äldre bas för bygget, så är ju Kadett C, Ascona A och B gnaska lätta och trevliga bilar som det går att få rimlig fart i liksom Escort Mk1&2 och Capri Mk 1-3
Men dessa kanske är för mycket oldshool med allt vad det för med sig?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Porsche 944

_________________
Patrick Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?

firefish skrev:
Behöver lite input. Om man ska bygga sig en leksak för främst slalom med lite övrigt bannötande, vad ska man börja med om budgeten är 50000?
-
-
-
-
Min första tanke var en BMW E30 318is även om 325:an lockar fast jag egentligen inte vill ha så mycket vikt i nosen.



Utan tvekan en e30.
Vikten i nosen på bilarna med sexa....behöver du inte oroa dej för.
Det ser helt fel ut.....men dom funkar bra.

God tillgång på delar.
Lättskruvat.


Ska du bygga......så har vi bil att bygga på till rimliga pengar.
M20 eller M50-motor...mm.

Det du behöver köpa till....är stötdämpare/fjädrar och störtbåge.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björling
Lindesberg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 32



200sx finns de mycket eftermarkarknads delar till annars är ju som sagt BMW E36 ett alternativ.
Verkar vara dessa som de finns mest färdiga delar till.

_________________
Magnus Björling
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Björling skrev:
200sx finns de mycket eftermarkarknads delar till annars är ju som sagt BMW E36 ett alternativ.
Verkar vara dessa som de finns mest färdiga delar till.


Att e36 skulle vara bättre, kan jag inte förstå.
Tyngre och dyrare och istort sätt samma grundkonstruktion som e30.
200 sx är bra...men också den är dyrare i inköp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

ButterflyRacing skrev:
Björling skrev:
200sx finns de mycket eftermarkarknads delar till annars är ju som sagt BMW E36 ett alternativ.
Verkar vara dessa som de finns mest färdiga delar till.


Att e36 skulle vara bättre, kan jag inte förstå.
Tyngre och dyrare och istort sätt samma grundkonstruktion som e30.
200 sx är bra...men också den är dyrare i inköp.


Bättre vet jag ej men nyare & mindre rostiga samt starkare orginal motor
om man inte vill trimma.

Dock är ju en rejält lättad E30 med M52B28 (328 motorn) en myckt trevlig & snabb combo
då hamnar man lätt i krokarna av 1000kg ink bur(med förare & full tank) & ca220 hk
Det är ca 4,5 kg /hk inte illa & hyfsat billigt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Re:

CMXI skrev:
Porsche 944


+1 - solid, lätt, mkt bra viktfördelning, beprövad i banrejsing (dvs mycket kunskap finns, mycket åka fort grejjer finns)....

Tråkigt dock att motorn är lika inspirerande som kvarskatt ungefär. Det gör väl sitt jobb, men det är ju inte direkt så att den låter som en rak 6:a. Det går att skrämma upp dem - men så fort du frågar hur kommer du få svaret att "man gör inte så, man sätter i en S2-motor" - och den är ju lika inspirerande som en lite lägre kvarskatt...

Den räknas också som "sportbil" enligt diverse reglementen och det kan ju vara bra beroende på vad man tänkt göra. Dessutom är den en Porsche så det finns ju mycket events med PCS och PCSR som man kan åka...

Summering: Solid, stabil, bra bil men ganska tråkig karaktär - välbeprövad och lättskruvad.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jo, 944 är ett fint banalternativ fast nu har jag ju redan en 968CS så...

200SX vore kul då det där med japs är obruten mark för mig och det skulle vara kul att bygga en budgeträser på japansk basis utan neon och Fast and...-tendenser.

E30 känns bättre än E36 tack vare den låga vikten. Att det går tretton på dussinet på banträffarna gör mig inget, mångfald är snarare ett plus vad gäller tillgången på delar till rätt pris.

Gammelbil hade också varit kul, hade i mitt förra liv en B-Ascona som gick som ett skållat troll (enligt mina dåtida preferenser). Jag har inte studerat chassigeometri med mera men konstruktionen är inte precis modern och tillgången på delar blir ju inte precis bättre med åren. Ett annat fränt alternativ hade varit 240Z men det faller bort av samma skäl som Asconan.

Miata är uteslutet men inte på grund av att det är en dålig bil utan av andra orsaker.

Bakhjulsdrivet är ett krav hugget i sten av den enkla anledningen att jag föredrar det. Kanhända att jag i framtiden, när jag blir gammal och reflexerna blir långsamma och synen grumlas, väljer att åka framhjulsdrivet med de extra marginaler det ger i stället för att köra bakhjulsdrivet.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Björling
Lindesberg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 32



En 200sx sx. som man byter vevlager på och lättar allt som går. Sen kostar man på sig en Bur ifrån Finess och köper ett Pro handling packing ifrån Driftworks. Så har man fixat väghållningen med riktig bra grejor. Och man håller sig under 50k. Sen byter man diff till en ifrån S14 eller ännu bätter s15. i med stol bälte så har man riktigt potent bil och åka fort med

_________________
Magnus Björling
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



200sx fungerar bra!

Kompisen har en sådan, som han jobbat på i 3-4 år snart.
Ingen lättning då bilen används dagligen, men coilovers och lite bussningar, bra sitta-still-stol.

R-däck nästa sommar blir det nog.
Han åkte dock på vevlagerras nästan direkt, så sånt bör du kolla om du ska köpa en sådan.
Ett minus kan vara det dåliga vridmomentet vid låga varv. Ketchup-effekten är inte direkt optimal på banan.

Men en mkt potent bil om man gör rätt saker.. Finns en uppsjö av reservdelar också!

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En RX-7 av första generationen, alternativt andra generationen!
Lite udda men mycket rolig!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja, Wankel är ruggigt fränt. Går det att få en realistisk driftsekonomi med en sådan?

Samma fråga gäller för en s13 med allt vad lagerhaverier med mera innebär.

Tanken med hela "projektet" är att ha en bil som är drivlinemässigt original (läs driftsäker) som en normalbegåvad bilintresserad person skall kunna småpilla med och framför allt köra på lite banträffar med mera. Bilen ska bra prestanda per krona, ha utvecklingspotential och bjuda på lite körglädje.

PM:a gärna om du har en specifik bil som är lämplig att sälja.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande