Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vxl. låda till längsmonterad v6á
1 besök senaste veckan (3009 totalt)
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Jag funderar lite på ett bygge och är inne på vilken vxl. låda men ska ha. Några förutsättningar:
Motor v.6 på ca 300hk (antagligen runt 250)
mittmotor med drivningen på bakhjulen (mittmotor och drivning på framhjulen vore något kanske.. .)
Jag vill ha motorn så långt bak som möjligt men det är rymligt.

Jag har läst lite att audi lådor ska funka, vilka pratar vi om då? Finns det andra lådor som funkar bättre. Bilen ska gå mest på bana. Jag har tänkt lägga budgeten rätt lågt och byta ut delarna varefter. Har läst om kit till porsche lådor som gör de "sekvensiella". Bra, dåligt?

Förslag någon?

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

En kortad transaxel från en Porsche 944 borde väl fungera. Och 250 hk är inte mer än vad klarar av. Tror nog att det blir billigare än att hitta rätt framvagn från Audi och konvertera. Eller ska du ha en audisexa?

Porsche 968 CS
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
nej jag ska inte ha en audi 6á men jag vill helst ha ett kort paket typ som på bilden

Bilden lånad från "http://www.teamxracing.se/sethera.htm"

Alltså lådan bakom utgången till axlarna. Vilka har det?

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Ickad skrev:
Alltså lådan bakom utgången till axlarna. Vilka har det?

Det på bilden är nog en Audi-låda. Audi 80/90/100-lådorna såg ut så där om jag inte minns fel.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Rakställd motor bakom bakaxel: Porsche 911
Rakställd motor framför bakaxeln: Audi FWD rakställd
Rakställd motor på växellådan: SAAB og900 (då får du ta hela motorn också)
Motorn på tvären: Valfri tvärställd FWD motor med tillhörande växellåda

kallinge
Här sen Jul 2005

alfa 164 3,0 kanske...

Timmernabben
Här sen Apr 2007

R25,R30, R5 turbo (mittmotor) Alpine alla använder samma typ av låda, rakställd motor

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
tack för svaren. någon som vet hur det ser ut med diffbroms i någon av dessa lådor?

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

beepbeep skrev:
Rakställd motor framför bakaxeln: Audi FWD rakställd

finns en sådan låda i automatiskt utförande med slutväxel runt 4,5:1 och med torsendiff? (inga dåliga krav jag vet..)

Karlstad
Här sen Apr 2008

om du svarvar och schimsar lite så ska det vara möjligt att få i en Torsen diff som sitter i klumpen på audi v8 in i "mittdiffen" som i ditt fall blir diffen

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Lind4hl skrev:
om du svarvar och schimsar lite så ska det vara möjligt att få i en Torsen diff som sitter i klumpen på audi v8 in i "mittdiffen" som i ditt fall blir diffen

En 4WD låda i en typisk Audi quattro har redan en Torsen i mittdiffen. Det blir snarare framdiffen (enda diffen) i en FWD låda som ska ersättas med en Torsendiff från Audi V8. Det ska gå om man svarvar ner lagerhållare men jag vet inte riktigt hur det går till. Jag har dock läst att vissa har lyckats med detta.

Alternativ två är att se om det finns fristående Torsendiff (Quaife?) som passar i Audo FWD lådor.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

Lind4hl skrev:

Vad skriver du egentligen här? Mitt-diff och fram-diff är väl ändå två olika saker? I 4wd lådan (OBS! LÅDAN!) finns ju både framdiffen och mittdiffen - en FWD låda har väldigt sällan mitt-diff.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

beepbeep skrev:

Alternativ två är att se om det finns fristående Torsendiff (Quaife?) som passar i Audo FWD lådor.

och det finns det ju. Quaife och Guards (Guards endast till 016 tror jag - mailat dem men inte fått svar)

Att använda 944 grejjer tycker jag känns fel när det finns 016 och 01E från Audi. Kolla på www.gt40s.com - mycket bra sida med väldigt många trådar om lådor. Dock som allt amerikanskt - väldigt amerikansk sida.

944 har ett annorlunda utseende på ingående axel och den lämpar sig inte riktigt att monteras pss en låda gjord för att ha kopplingen direkt på ingående axel.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Ursäkta, nyvaken när jag skrev det där inlägget, bra att ni rättade till mig! thumbs up

1 besök senaste veckan (3009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande