Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Williams FW26
<<   1, 2
2198 besök totalt
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Christian Carlsson skrev:
Andreas ottosson skrev:
Christian Carlsson skrev:

The aerodynamics have been conceived under the supervision of the chief aerodynamicist, Antonia Terzi.


Kanske är jag som är dålig på utländska namn.... men låter inte det där misstänksamt italienskt?!


Jovisst, och dessutom ett kvinnligt italienskt namn (från BMW-nyheter April 2003):

KVINNA AERODYNAMIKCHEF HOS WILLIAMSF1.
Aerodynamiken hos den nya FW25 och det arbete som lagts ner på dess utforming under den gångna vintern har inte fungerat tillfredsställande.
Nu har Sir Frank Williams befordrat Antonia Terzi, som tidigare var aerodynamikchefen Nicolas Tombazis högra hand hos Ferrari.
Terzi är en 33-årig kvinna som de senaste fem åren arbetat hos Ferrari, men som anställdes av Williams förra våren.
Hon hade ansvar för FW25 projektet när det gällde arodynamik och efter att Jason Sommerville lämnat företaget kort före Australiens Grand Prix,
har hon nominerats till chef för den 40 man starka avdelningen i Grove, som för övrigt kommer att utökas inom den närmaste tiden.
I Grove arbetar man för övrigt på att färdigställa sin nya 1:1 skala vindtunnel. Den blir dock inte klar i år.

Det kan kanske synas underligt att Antonia Terzi befordrats när man vet att de största problemen med den nya FW25 är aerodynamikrelaterade.
Förklaringen ligger i att Antonia arbetade genom alla sina uträkningar och kalkyler och kom fram till ett antal viktiga förändringar i tid för Australiens GP.
Patrick Head var nöjd och de första två racen på säsongen har gett lovande resultat. Head var för övrigt inte närvarande i Malaysia.
Han stannade hemma i Grove för att koncentrera sig på utvecklingsarbete för att kunna förbättra FW25 så snabbt som möjligt.


Kanske inte är sä jäkla kass på utländska namn ändå

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



HOOPoo skrev:
Här kommer lite mer bilder

Bild utan noskon där man se lite mer på twin keel hjulupphägningen





Ser inte vinkarna på övre a-armarna konstiga ut? Borde bli ganska högt rollcenter.
Hmmm Borde bli rätt skummt med längre övre armar än undre också.

Men det har dom säkert tänkt på....

_________________
William Ekström
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ojay skrev:
Ser inte vinkarna på övre a-armarna konstiga ut? Borde bli ganska högt rollcenter...

och usel camber gain.

ojay skrev:
Men det har dom säkert tänkt på....

Tror du?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ojay skrev:

Ser inte vinkarna på övre a-armarna konstiga ut? Borde bli ganska högt rollcenter.
Hmmm Borde bli rätt skummt med längre övre armar än undre också.

Men det har dom säkert tänkt på....

Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut i det här fallet, men rotationsaxeln för A-armarna brukar inte vara parallell med bilens längsaxel, utan den undre bakre delen brukar vara mycket längre än den undre främre. Tvärsom för den övre A-armen, men inte lika stor skillnad där. Bör alltså ge nån sorts caster-gain. Vad som händer med camber-gain vete tusan. Men som sagt, det kanske inte gäller på den här då det är lite svårt att se?
Se inte A-armarna ut att vara ganska parallellla? Då blir ju rollcenter inte så högt, om inte lutningsvinkeln på A-armarna är allt för brant.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Williams FW26
<<   1, 2
2198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande