Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Radicals Nik Link
1, 2   >>
9144 besök totalt
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723


Trådstartare
Radicals Nik Link

Sitter och försöker förstå vilka fördelar man har med denna setup där man komprimerar och sträcker ut fjäder och dämpare från båda håll, arbeta dubbla fjäderlängden jämfört med en konventionell setup? vad är fördelen?




bilder stulna från www.radicalsportscars.com

sen blir jag inte klok på hur krängfjädern fungerar

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Fri spekulation på vad som kan va möjliga orsaker:

* Länkaget ger en mer linjär fjädringskurva.

* Svårt att bygga väldigt kortslagiga dämpare.

* Fanns inte plats för dämpare nån annanstans och man vill ha en vippa så man kan få högre utväxling och justerbar ratio.

* Konstruktören tyckte det såg tufft ut.

Krängaren sitter på ovansidan av ena vippan och undersidan av andra vippan. Så när det kränger så drar/trycker det i krängaren, som då böjer sig.

_________________
William Ekström
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



stagen är väl för att få en direkt verkan av krängaren ner i nedre a-armarna, annars skulle kraften gå via dämparna
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Den enda fördelen med det är att man har ändrat utväxlingsförhållandet med hjälp av en rockerarm (så man får dämparen att jobba mer) och sen att man justerar in samma förspänning (på dämparen) på varje axel och justerar höjd och corner weight med pushroden.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Visste att radical va budget byggen men... D va inte spec snyggt sprutar rodends in bending och single shear på ledlagrena! och krängaren va inte vacker... Är ramen styv på en sånhär sak?

_________________
Martin Ljung
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13234



Re:

Niklas Lilja skrev:
Den enda fördelen med det är att man har ändrat utväxlingsförhållandet med hjälp av en rockerarm (så man får dämparen att jobba mer) och sen att man justerar in samma förspänning (på dämparen) på varje axel och justerar höjd och corner weight med pushroden.


Att växla upp dämphastigheten så att man får bättre koll på lågfartsdämpningen är väl inte så "bara"?

Förspänning existerar inte, så länge man inte har noll drop.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=94432#94432
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

mjong skrev:
...sprutar rodends in bending och single shear på ledlagrena...
Var då? Ett ledlager är single shear i toppen på övre A-armen, men mer?
mjong skrev:
...och krängaren va inte vacker...
Kanske lite bökigt att byta röret för att ändra krängstyvheten

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6158



Re:

mjong skrev:
...och krängaren va inte vacker...

En lösning med en böjfjäder och två länkhuvuden är väl inte att förakta i jämförelse med den mer traditionella med en torsionsfjäder glidlagrad på två ställen, två länkar med leder i vardera änden. Det är lägre komplexitet, lägre vikt och mindre friktion i Radicals lösning. Vad är det som är ovackert med det?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

mjong skrev:
...sprutar rodends in bending...


mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Re:

ice skrev:
mjong skrev:
...sprutar rodends in bending...


mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska?


Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget. Känns som en dum lösning för att spara pengar. Och undre ledlagret sitter endast skruvat in i spindeln vilket betyder att man egentligen böjjar på skruven och belastar spindeln onödigt! Skulle vilja sett att undre ledlagret har stöd över och under plus att övre byts ut till ett ledlager isstället för länkhuvud och dessutom någon lite snyggare camber justering. Men d e bara så jag hade byggt det:)

mvh

_________________
Martin Ljung
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Re:

2fast4u skrev:
mjong skrev:
...och krängaren va inte vacker...

En lösning med en böjfjäder och två länkhuvuden är väl inte att förakta i jämförelse med den mer traditionella med en torsionsfjäder glidlagrad på två ställen, två länkar med leder i vardera änden. Det är lägre komplexitet, lägre vikt och mindre friktion i Radicals lösning. Vad är det som är ovackert med det?


Frågan e hur lätt det är att räkna på styvheten på den! och hur linjärt är det att böjja på ett bockat rör?
Kan nog skapa problem när man försöker räkna fram rätt rollstyvhet. Mjeee borde gått o lösa med något roligt länkage o en T-bar eller nåt:)

_________________
Martin Ljung
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mjong skrev:

Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget.


Var ser du ett länkhuvud so böjer sig..?

Undre länkarnsinfästningen ser ut som det gör på de flesta race bilar.
och det är ingenting som böjer sig där heller.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 77



Re:

ButterflyRacing skrev:
mjong skrev:

Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget.


Var ser du ett länkhuvud so böjer sig..?

Undre länkarnsinfästningen ser ut som det gör på de flesta race bilar.
och det är ingenting som böjer sig där heller.


Fundera på vilka krafter som uppkommer på spindeln p.g.a. momentet från bromsarna. Fundera sen på hur de leds in i ramen. Du böjer på länkhuvudet!







Bara för att undre infästningen ser ut som det gör på flera andra bilar betyder inte att det inte kan bli bättre. Det betyder häller inte att det är "rätt" sätt att göra det på.och när du har en skruv med sidolast och stöd på bara ena sidan, kommer du att böja skruven. Visst i det här fallet är det inte en jättestor hävarm, har sett riktigt hemska exempel, men du böjer ändå på skruven. Det är ett fult sätt att konstruera saker på, och de blir tyngre eller vekare än om man gör det "rätt" och styvhet och låg vikt vill man ju gärna ha.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Re:

Jon MW skrev:
ButterflyRacing skrev:
mjong skrev:

Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget.


Var ser du ett länkhuvud so böjer sig..?

Undre länkarnsinfästningen ser ut som det gör på de flesta race bilar.
och det är ingenting som böjer sig där heller.


Fundera på vilka krafter som uppkommer på spindeln p.g.a. momentet från bromsarna. Fundera sen på hur de leds in i ramen. Du böjer på länkhuvudet!







Bara för att undre infästningen ser ut som det gör på flera andra bilar betyder inte att det inte kan bli bättre. Det betyder häller inte att det är "rätt" sätt att göra det på.och när du har en skruv med sidolast och stöd på bara ena sidan, kommer du att böja skruven. Visst i det här fallet är det inte en jättestor hävarm, har sett riktigt hemska exempel, men du böjer ändå på skruven. Det är ett fult sätt att konstruera saker på, och de blir tyngre eller vekare än om man gör det "rätt" och styvhet och låg vikt vill man ju gärna ha.


Har inget direkt att tilägga;) Bara för nånting ser ut på ett visst sätt på dem flesta "racebilar" betyder inte att d e rätt eller snyggt byggt!

mvh

_________________
Martin Ljung
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

mjong skrev:
ice skrev:
mjong skrev:
...sprutar rodends in bending...


mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska?


Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget. Känns som en dum lösning för att spara pengar. Och undre ledlagret sitter endast skruvat in i spindeln vilket betyder att man egentligen böjjar på skruven och belastar spindeln onödigt! Skulle vilja sett att undre ledlagret har stöd över och under plus att övre byts ut till ett ledlager isstället för länkhuvud och dessutom någon lite snyggare camber justering. Men d e bara så jag hade byggt det:)

mvh


En standard spindelled eller styrled sitter ju också i "single shear" och bilfabrikanterna lär ju ha räknat lite på det innan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Re:

Niklas Sandström skrev:
mjong skrev:
ice skrev:
mjong skrev:
...sprutar rodends in bending...


mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska?


Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget. Känns som en dum lösning för att spara pengar. Och undre ledlagret sitter endast skruvat in i spindeln vilket betyder att man egentligen böjjar på skruven och belastar spindeln onödigt! Skulle vilja sett att undre ledlagret har stöd över och under plus att övre byts ut till ett ledlager isstället för länkhuvud och dessutom någon lite snyggare camber justering. Men d e bara så jag hade byggt det:)

mvh


En standard spindelled eller styrled sitter ju också i "single shear" och bilfabrikanterna lär ju ha räknat lite på det innan.


Lika mycket som dem räknat på sina gjutjärnspindlar? Hur mycket energi tror du dom lägger på sina fordonspunkter? Ungeför lika mycket som att banta ner vikten på spindlar och nav! dvs inte såååååmkt! En standardbil är byggd för att ta dig från punkt B till punkt A och förhoppningsvis tillbaka...Inte för att ta dig dit på kortast möjliga tid.

_________________
Martin Ljung
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 77



Re:

Niklas Sandström skrev:
mjong skrev:
ice skrev:
mjong skrev:
...sprutar rodends in bending...


mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska?


Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget. Känns som en dum lösning för att spara pengar. Och undre ledlagret sitter endast skruvat in i spindeln vilket betyder att man egentligen böjjar på skruven och belastar spindeln onödigt! Skulle vilja sett att undre ledlagret har stöd över och under plus att övre byts ut till ett ledlager isstället för länkhuvud och dessutom någon lite snyggare camber justering. Men d e bara så jag hade byggt det:)

mvh


En standard spindelled eller styrled sitter ju också i "single shear" och bilfabrikanterna lär ju ha räknat lite på det innan.


Var inte så säker på att de har räknar överdrivet på det. Det är bra mycket mer kostnadseffektivt att gå upp lite i material på delen än att låta en ingenjör sitta och räkna på den i flera timmar. Och för den delen blir inte konstruktionen lättare eller styvare bara för att den sitter på många standard bilar. Jag kan garantera att en riktigt styv och lätt framvagn som är bra anpassad för racing inte var det första som Volvo tänkte på när de gjorde chassit på min 945a. De tänkte nog mer på att bygga något som de kunde tjäna mycket pengar på.

Visst går det att få rod ends in bending och singel shear monterade saker att bli styva och och fungera bra. Men det blir tyngre, här pratar vi ändå om en bil som enbart är byggd för att köras på bana och det är ingen nyhet att det är bättre med en lätt bil.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Re:

Niklas Sandström skrev:


En standard spindelled eller styrled sitter ju också i "single shear" och bilfabrikanterna lär ju ha räknat lite på det innan.

Fast dom lär väll knappast byggas för samma påfrestningar som på en ren racebil
(antagligen dessutom utan samma viktkrav, så det finns nog en större marginal dessutom)

EDIT:
läste igenom tråden innan ja svarade..såg nu att det hann bli ett par svar under den tiden

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



om fallet i bilden där bärarmen gått av:
1) klart man kan bygga lättare om man gör det som i högra ritningen
2) möjligen funkade länkhuvudena som billiga säkringar
3) fördelen med länghuvuden i dessa vinklar är att man har mycket justermån. Priset är extra vikt.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 77



Re:

Grendel skrev:
om fallet i bilden där bärarmen gått av:
1) klart man kan bygga lättare om man gör det som i högra ritningen
2) möjligen funkade länkhuvudena som billiga säkringar
3) fördelen med länghuvuden i dessa vinklar är att man har mycket justermån. Priset är extra vikt.


Jag antar att du menar att det är en billig säkring om man skulle ha lite närkontakt med något hårt. För då behöver man förhoppningsvis bara byta länkhuvudet och inte bärarmar och annat dyrt. Problemet där är att om man sätter sidan av bilen i nått så utsätter man länkhuvudet för just den typen av kraft som den är konstruerad för, tryck och drag och bärarmen blir den svaga länken. Om du istället skulle frontalkrocka så sitter det ganska mycket annat skrot innan hjulen. Så om man smäller så hårt har man större problem än att bärarmen går av, det är ändå en inte allt för dyr del att tillverka. De bärarmar vi körde med i fjol var billigare att tillverka inklusive material än ett av de lager som sitter i armarna.

Problemet som både jag och Martin har med bärarmar av den här typen är att man böjer på gängan under inbromsning. När man trycker på bromsen skapar man ett moment runt hjulcentrum. Detta moment skapar en framåtriktad kraft i övre-yttre-bärarmspunkten och en bakåtriktad kraft i undre-yttre-bärarmspunkten. Om man använder länkhuvuden som på en radical kommer man att lägga på en böjpåkänning på gängan. Detta kommer att leda till en spänning i gängan med en spänningskoncentration i gängroten. Det som kan hända nu är fyra olika saker:
1, Gängan går tvärt av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över.
2, Spänningskoncentrationen överskrider sträck- eller brottgränsen lokalt, detta leder till en spricka som vid nästa inbromsning växer. Sprickan kommer bara att fortsätta växa i allt snabbare takt allt eftersom tvärsnittsarean minskar och sprickan skapar en större spänningskoncentration än gängroten. Följden av detta är att till slut går gängan av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över.
3, Du överskrider utmattningsgränsen, detta leder till att efter x antal cykler går gängan av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över.
4, Det håller eftersom det är så pass överdimmensionerat att spänningskoncentrationen inte överskrider sträck-, brott- eller utmattningsgränsen. Du får lära känna bakdelen av fältet bättre eftersom bilen är onödigt tung.

Kan påpeka att vi kör M8 ledlager i våra bärarmar och det fungerar utmärkt. Om vi skulle använda M10 länkhuvuden skulle vi kunna bromsa ca 0,5-0,7 g utan att de går av direkt. Som referens så bromsade jag 1,1 g i år i ganska kraftigt regn med slicks. Ska man kunna köra ett helt race skulle vi behöva gå upp på M12, och då skulle jag byta ut alla mellan varje tävling. Ska vi kunna köra med samma säkerhet som vi har idag behöver vi gå upp på M14. Då börjar vi prata ganska stora saker.

Problemet med att använda denna lösning för att justera camber på är att du även ändrar på FVSA. Detta ger en ny IC position vilket ger ett ändrat rollmoment, annan jacking mm. jag skulle inte kalla det en fördel, mer en fullösning. Det är inte mycket dyrare att göra det rätt från början, om det nu är dyrare överhuvudtaget.

Tycker att det är konstigt att så pass många försvarar en konstruktion när man påpekar att det finns stora brister i den. Det är tyngre, mindre styvt och antagligen dyrare att göra på detta sättet än att göra det rätt. Visst man behöver göra spindeln på ett lite annat sätt om man inte ska justera camber genom att skruva på länkhuvudet. Jag tror dock inte att det blir dyrare att göra en sån spindel. Och om det skulle bli det så kan man spara in ganska mycket pengar på länkhuvuden. Skulle vi som sagt köra med M14 länkhuvuden för att ha samma säkerhet som vi har i dag skulle det kosta oss 200-300 kr extra per lager. Visst det är kanske inte en jättestor summa för oss som bara bygger en bil, men för någon som bygger flera bilar per år ökar summan ganska snabbt. Jag skulle hellre använda de 1200 kr på extra däck, mer CNC tid, bättre stötdämpare, däcksdata, yaw-givare eller något annat som får bilen att bli snabbare. Och inte lägga det på något som gör bilen tyngre och sämre konstruerad.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mjong skrev:
Jon MW skrev:
ButterflyRacing skrev:
mjong skrev:

Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget.


Var ser du ett länkhuvud so böjer sig..?

Undre länkarnsinfästningen ser ut som det gör på de flesta race bilar.
och det är ingenting som böjer sig där heller.


Fundera på vilka krafter som uppkommer på spindeln p.g.a. momentet från bromsarna. Fundera sen på hur de leds in i ramen. Du böjer på länkhuvudet!







Bara för att undre infästningen ser ut som det gör på flera andra bilar betyder inte att det inte kan bli bättre. Det betyder häller inte att det är "rätt" sätt att göra det på.och när du har en skruv med sidolast och stöd på bara ena sidan, kommer du att böja skruven. Visst i det här fallet är det inte en jättestor hävarm, har sett riktigt hemska exempel, men du böjer ändå på skruven. Det är ett fult sätt att konstruera saker på, och de blir tyngre eller vekare än om man gör det "rätt" och styvhet och låg vikt vill man ju gärna ha.


Har inget direkt att tilägga;) Bara för nånting ser ut på ett visst sätt på dem flesta "racebilar" betyder inte att d e rätt eller snyggt byggt!

mvh


Jaja. Men det var ju inte så det skrevs i dina inlägg.
Det är jättebra med folk som kan massor.......men utan presentation av vem/vilka ni är....och vilken erfarenhet ni har....så är det svårt att att avgöra om ni bara är yttligare några som läst lite.....och tror sig veta bättre än hela racing-världen.
Eller så är det så.... att ni vet bättre.....vad vet jag.
Men om man som ganska ny på ett forum.....ska kritisera saker....kan man kanske skriva vad man menar och på svenska som går att förstå.

Som konstruktör....även om bara som hobby.....vet jag att den perfekta lösningen inte finns.
Man bygger för att lösa de problem man tycker är viktiga....till en kostnad som man tycker är rimlig.

I alla påståenden kan man hitta något att kritisera......tro mej....det har funnits många sånna här under åren.
och....jag är uppriktigt trött på dom. (jag var inte så kul heller....när jag var ny här.. )

Men....har ni vekligen något av substans att tillföra....hoppas jag att ni finner er till rätta i Rejsas sätt att diskutera....och känner er välkommna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Radicals Nik Link
1, 2   >>
9144 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande