Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9144 besök totalt |
Radicals Nik Link
Sitter och försöker förstå vilka fördelar man har med denna setup där man komprimerar och sträcker ut fjäder och dämpare från båda håll, arbeta dubbla fjäderlängden jämfört med en konventionell setup? vad är fördelen? ![]() ![]() ![]() bilder stulna från www.radicalsportscars.com sen blir jag inte klok på hur krängfjädern fungerar ![]() _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||||||
Fri spekulation på vad som kan va möjliga orsaker:
* Länkaget ger en mer linjär fjädringskurva. * Svårt att bygga väldigt kortslagiga dämpare. * Fanns inte plats för dämpare nån annanstans och man vill ha en vippa så man kan få högre utväxling och justerbar ratio. * Konstruktören tyckte det såg tufft ut. Krängaren sitter på ovansidan av ena vippan och undersidan av andra vippan. Så när det kränger så drar/trycker det i krängaren, som då böjer sig. _________________ William Ekström |
||||||||
Den enda fördelen med det är att man har ändrat utväxlingsförhållandet med hjälp av en rockerarm (så man får dämparen att jobba mer) och sen att man justerar in samma förspänning (på dämparen) på varje axel och justerar höjd och corner weight med pushroden.
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||||
Re:
Att växla upp dämphastigheten så att man får bättre koll på lågfartsdämpningen är väl inte så "bara"? ![]() Förspänning existerar inte, så länge man inte har noll drop. ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Re:
En lösning med en böjfjäder och två länkhuvuden är väl inte att förakta i jämförelse med den mer traditionella med en torsionsfjäder glidlagrad på två ställen, två länkar med leder i vardera änden. Det är lägre komplexitet, lägre vikt och mindre friktion i Radicals lösning. Vad är det som är ovackert med det? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Re:
mjong: Har du lust att översätta ovanstående mening till svenska eller engelska? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re:
Man ska aldrig böjja på ett länkhuvud eller gängor överhuvudtaget. Känns som en dum lösning för att spara pengar. Och undre ledlagret sitter endast skruvat in i spindeln vilket betyder att man egentligen böjjar på skruven och belastar spindeln onödigt! Skulle vilja sett att undre ledlagret har stöd över och under plus att övre byts ut till ett ledlager isstället för länkhuvud och dessutom någon lite snyggare camber justering. Men d e bara så jag hade byggt det:) mvh _________________ Martin Ljung |
||||||||
Re:
Frågan e hur lätt det är att räkna på styvheten på den! och hur linjärt är det att böjja på ett bockat rör? Kan nog skapa problem när man försöker räkna fram rätt rollstyvhet. Mjeee borde gått o lösa med något roligt länkage o en T-bar eller nåt:) _________________ Martin Ljung |
||||||||
Re:
Var ser du ett länkhuvud so böjer sig..? Undre länkarnsinfästningen ser ut som det gör på de flesta race bilar. och det är ingenting som böjer sig där heller. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Re:
Fundera på vilka krafter som uppkommer på spindeln p.g.a. momentet från bromsarna. Fundera sen på hur de leds in i ramen. Du böjer på länkhuvudet! ![]() ![]() ![]() Bara för att undre infästningen ser ut som det gör på flera andra bilar betyder inte att det inte kan bli bättre. Det betyder häller inte att det är "rätt" sätt att göra det på.och när du har en skruv med sidolast och stöd på bara ena sidan, kommer du att böja skruven. Visst i det här fallet är det inte en jättestor hävarm, har sett riktigt hemska exempel, men du böjer ändå på skruven. Det är ett fult sätt att konstruera saker på, och de blir tyngre eller vekare än om man gör det "rätt" och styvhet och låg vikt vill man ju gärna ha. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||||
Re:
Har inget direkt att tilägga;) Bara för nånting ser ut på ett visst sätt på dem flesta "racebilar" betyder inte att d e rätt eller snyggt byggt! mvh _________________ Martin Ljung |
||||||||
Re:
En standard spindelled eller styrled sitter ju också i "single shear" och bilfabrikanterna lär ju ha räknat lite på det innan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Re:
Lika mycket som dem räknat på sina gjutjärnspindlar? Hur mycket energi tror du dom lägger på sina fordonspunkter? Ungeför lika mycket som att banta ner vikten på spindlar och nav! dvs inte såååååmkt! En standardbil är byggd för att ta dig från punkt B till punkt A och förhoppningsvis tillbaka...Inte för att ta dig dit på kortast möjliga tid. _________________ Martin Ljung |
||||||||
Re:
Var inte så säker på att de har räknar överdrivet på det. Det är bra mycket mer kostnadseffektivt att gå upp lite i material på delen än att låta en ingenjör sitta och räkna på den i flera timmar. Och för den delen blir inte konstruktionen lättare eller styvare bara för att den sitter på många standard bilar. Jag kan garantera att en riktigt styv och lätt framvagn som är bra anpassad för racing inte var det första som Volvo tänkte på när de gjorde chassit på min 945a. De tänkte nog mer på att bygga något som de kunde tjäna mycket pengar på. Visst går det att få rod ends in bending och singel shear monterade saker att bli styva och och fungera bra. Men det blir tyngre, här pratar vi ändå om en bil som enbart är byggd för att köras på bana och det är ingen nyhet att det är bättre med en lätt bil. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||||
Re:
Fast dom lär väll knappast byggas för samma påfrestningar som på en ren racebil ![]() (antagligen dessutom utan samma viktkrav, så det finns nog en större marginal dessutom) EDIT: läste igenom tråden innan ja svarade..såg nu att det hann bli ett par svar under den tiden ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||
om fallet i bilden där bärarmen gått av:
1) klart man kan bygga lättare om man gör det som i högra ritningen 2) möjligen funkade länkhuvudena som billiga säkringar 3) fördelen med länghuvuden i dessa vinklar är att man har mycket justermån. Priset är extra vikt. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||||
Re:
Jag antar att du menar att det är en billig säkring om man skulle ha lite närkontakt med något hårt. För då behöver man förhoppningsvis bara byta länkhuvudet och inte bärarmar och annat dyrt. Problemet där är att om man sätter sidan av bilen i nått så utsätter man länkhuvudet för just den typen av kraft som den är konstruerad för, tryck och drag och bärarmen blir den svaga länken. Om du istället skulle frontalkrocka så sitter det ganska mycket annat skrot innan hjulen. Så om man smäller så hårt har man större problem än att bärarmen går av, det är ändå en inte allt för dyr del att tillverka. De bärarmar vi körde med i fjol var billigare att tillverka inklusive material än ett av de lager som sitter i armarna. Problemet som både jag och Martin har med bärarmar av den här typen är att man böjer på gängan under inbromsning. När man trycker på bromsen skapar man ett moment runt hjulcentrum. Detta moment skapar en framåtriktad kraft i övre-yttre-bärarmspunkten och en bakåtriktad kraft i undre-yttre-bärarmspunkten. Om man använder länkhuvuden som på en radical kommer man att lägga på en böjpåkänning på gängan. Detta kommer att leda till en spänning i gängan med en spänningskoncentration i gängroten. Det som kan hända nu är fyra olika saker: 1, Gängan går tvärt av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över. 2, Spänningskoncentrationen överskrider sträck- eller brottgränsen lokalt, detta leder till en spricka som vid nästa inbromsning växer. Sprickan kommer bara att fortsätta växa i allt snabbare takt allt eftersom tvärsnittsarean minskar och sprickan skapar en större spänningskoncentration än gängroten. Följden av detta är att till slut går gängan av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över. 3, Du överskrider utmattningsgränsen, detta leder till att efter x antal cykler går gängan av och du får lära känna muren eller sandfollan bättre, racet över. 4, Det håller eftersom det är så pass överdimmensionerat att spänningskoncentrationen inte överskrider sträck-, brott- eller utmattningsgränsen. Du får lära känna bakdelen av fältet bättre eftersom bilen är onödigt tung. Kan påpeka att vi kör M8 ledlager i våra bärarmar och det fungerar utmärkt. Om vi skulle använda M10 länkhuvuden skulle vi kunna bromsa ca 0,5-0,7 g utan att de går av direkt. Som referens så bromsade jag 1,1 g i år i ganska kraftigt regn med slicks. Ska man kunna köra ett helt race skulle vi behöva gå upp på M12, och då skulle jag byta ut alla mellan varje tävling. Ska vi kunna köra med samma säkerhet som vi har idag behöver vi gå upp på M14. Då börjar vi prata ganska stora saker. Problemet med att använda denna lösning för att justera camber på är att du även ändrar på FVSA. Detta ger en ny IC position vilket ger ett ändrat rollmoment, annan jacking mm. jag skulle inte kalla det en fördel, mer en fullösning. Det är inte mycket dyrare att göra det rätt från början, om det nu är dyrare överhuvudtaget. Tycker att det är konstigt att så pass många försvarar en konstruktion när man påpekar att det finns stora brister i den. Det är tyngre, mindre styvt och antagligen dyrare att göra på detta sättet än att göra det rätt. Visst man behöver göra spindeln på ett lite annat sätt om man inte ska justera camber genom att skruva på länkhuvudet. Jag tror dock inte att det blir dyrare att göra en sån spindel. Och om det skulle bli det så kan man spara in ganska mycket pengar på länkhuvuden. Skulle vi som sagt köra med M14 länkhuvuden för att ha samma säkerhet som vi har i dag skulle det kosta oss 200-300 kr extra per lager. Visst det är kanske inte en jättestor summa för oss som bara bygger en bil, men för någon som bygger flera bilar per år ökar summan ganska snabbt. Jag skulle hellre använda de 1200 kr på extra däck, mer CNC tid, bättre stötdämpare, däcksdata, yaw-givare eller något annat som får bilen att bli snabbare. Och inte lägga det på något som gör bilen tyngre och sämre konstruerad. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||||
Re:
Jaja. Men det var ju inte så det skrevs i dina inlägg. Det är jättebra med folk som kan massor.......men utan presentation av vem/vilka ni är....och vilken erfarenhet ni har....så är det svårt att att avgöra om ni bara är yttligare några som läst lite.....och tror sig veta bättre än hela racing-världen. Eller så är det så.... att ni vet bättre.....vad vet jag. Men om man som ganska ny på ett forum.....ska kritisera saker....kan man kanske skriva vad man menar och på svenska som går att förstå. Som konstruktör....även om bara som hobby.....vet jag att den perfekta lösningen inte finns. Man bygger för att lösa de problem man tycker är viktiga....till en kostnad som man tycker är rimlig. I alla påståenden kan man hitta något att kritisera......tro mej....det har funnits många sånna här under åren. och....jag är uppriktigt trött på dom. (jag var inte så kul heller....när jag var ny här.. ![]() Men....har ni vekligen något av substans att tillföra....hoppas jag att ni finner er till rätta i Rejsas sätt att diskutera....och känner er välkommna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9144 besök totalt |