Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (78590 totalt) |
När du ändå e igång och svetsar... ska du inte göra en riktig bakvagn då?
![]() och även försöka få till något fram till främre fjäderbenen från bågen? ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Re:
Hmm hur menar du? ![]() Hjul och upphängningen som sitter på nu (bubbla org) sitter där temp för att kunna rulla bilen enkelt. kommer bli dubbla a-armar osv (fästen för det blir så nära lådan som möjligt för att få så långa armar som möjligt) har dock inte med fästning av sånt på den där bilden...mer lite grovt för att se vad ni tycker! ![]() sitter inga fjäderben fram, där är det en torsionsstavshistoria där med :P men om man ändrar det blåa rören framåt till något sånthär, och låter dom gå så långt som möjligt: ![]() ska sätta mig och göra en schysstare cad så det blir lättare att se. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
okej, blev väll sådär men detta kan kanske funka. Motorn går in och den lämnar plats i motorrummet för kylare osv osv.
Ritade ett stag i rullbågen också, för att öka säkerheten. Men man gör ramen så att motorn precis går att lyfta rakt ur så slipper man ha skruvade stag. ![]() motor och låda passar bra ![]() ![]() sett snett underifrån (i staget under motorn kommer motorfästen sitta) ![]() underifrån _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||
Torsionsframvagnen = den gamla bubbel-framvagnen det..
![]() ![]() Den uppmärksamme noterar att trådägare uppmuntras få projektet att spåra ur. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Dig har jag missat, ball bil
![]() ![]() ![]() Det ska verkligen bli kul att följa, många lycka till med byggandet ![]() Edit: Stockholm ju ![]() Det sitter en subbasnurra i min så om du vill kika live på hur den är hopkommen så kan vi fixa det ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
jag gjorde just detta i solid edge. Men har även solid works och autodesk inventor. Beror lite på vad man vill göra. gillar edge när man ska rita enkla saker ![]()
Mjoo inte mkt att hänga i julgranen ![]() Får bli lite av en glidarbil så länge i värsta fall ![]()
Skulle verkligen vara intressant! ![]() jag bor rätt nära globen. PMa gärna om och när det passar! ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
Tog mig tid och gjorde en ordentlig mer noggrann CAD av karossen.
![]() Dock utan hjul och bottenplattor. gjorde en enklare CFD-analys (luften rör sig med en hastighet av 36 m/s) ![]() notera att det saknas hjul och bottenplatta ![]() notera att det saknas hjul och bottenplatta Detta gav mig: Luftmotstånd (kraft rakt bakåt): 363,84 N Vertikal lyftkraft/downforce: 387,61 N Dvs ingen "downforce" ![]() Gjorde en modell med hjul och bottenplatta under motorn med en enklare diffuser samt främre bottenplatta. ![]() visar tryck i ett plan ![]() Detta gav mig: Luftmotstånd (kraft rakt bakåt): 507,34 N Vertikal lyftkraft/downforce: -55,76 N Dvs mer motstånd, men faktiskt "downforce". ![]() Exakt var på karossen är svårt att säga, ska se om man kan få ut lite mer data om tryck och se det. Svårt att säga hur exakt denna analys är, man ska nog ta det med en nypa salt men den visar klart att bottenplattor ger en förbättring. Ska setill att rita motor/låda, hjulupphängning och ram bak så man kan göra mer exakta analyser. Har tänkt om och kommer inte köra på subarugrejerna, blir för krångligt. Istället blir det saab 9000 motor/låda osv. återkommer med mer info ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
Re:
![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Gillar din CFD-analys av 70-talskonceptet. Kan du inte rita in ett bakre vingelement så vi får se vad det ger i downF?
Som en liten jmf; ur-Saaben handritad på 40-talet hade förvånansvärt goda aerodynamiska egenskaper (Cv runt 0.3) när den ställdes in i Saabs tunnel. Bakhjulen lyfte dock så småningom vid 190 km/h. Klart utanför specifikationen. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
så här tänker jag.
När jag köpte motorn va det för att den enkelt skulle monteras mot vwlådan. När jag skulle hämta ut motorn hos bussgods stod det en växellåda med på pallen, vilket ledde till planer om mittmotor. Därför införskaffades spindlar, axlar och nav. Efter en hel del sökande nu efter bromsskivor och ev fälgar har jag insett att valet nog inte var det bästa. Finns i stort sätt ingenting och det som finns kostar därefter. Med min ekonomi vorre det bästa att basera bygget på en modell där reservdelar (och eftermarknadsdelar) finns i massor och med det inte kostar allt för mkt. Har funderat på antingen en volvo 850 motor eller en saab 9000. (finns fler bra alt?) En stor del av anledningen till att välja saab är att två polare är mkt kunniga på dom motorerna, den ena äger till och med en firma som importerar och säljer saab trimdelar osv. Motor/låda kan han fixa för ~6000 och säg att jag lägger 1000-1500 kr på spindlar, nav osv. Det kostar alltså under 8000. Med subarugrejerna så blir totalsumman 6000 men då ska jag dessutom inhandla ett sprut (+5000) och få det att funka. Eftersom jag inte kan så mkt om sprut så känns det som en inte så smart ide att behöva förlita sig på en annan person då det är rätt mkt jobb. Men detta om jag får subarugrejerna sålda :/ _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
Re:
martin = en av de skyldiga till vändningen i projektet ![]()
![]() under tiden du skrev detta jobbade jag lite på en galen ide :P vingen från en gammal formula studentbil moddades lite: ![]() fast med vingen inlagd vill inte programmet vara med å leka längre..ska prova igen ![]() EDIT: Råkade ställa in på rätt bra noggrannhet..e nog klar nån gång imorgonbitti i bästa fall :P EDIT: gick fortare än va ja trodde ![]() denna ger en downforce på 155 N. inte mkt men en 3 ggr så mkt jämfört mot utan ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
Snabb feedback här! Vad blev luftmotsåndet med vingen?
Troligen orsakar de stora öppna hjulhusen en hel del drag. Prova med täckskivor över bakre hjulhusen? Satt genomskinliga sådana monterade på Audis koncept på IAA mässan nyligen- liksom på Jaguars förkrigsracer. Man får respekt för di gamle konstruktörerna som fick arbeta med sticka. Ang motorval: Saab/Volvo är ju klart billigt och mkt pulver. Sedan har du mkt billiga drivlinor från Fiat/Alfa, dock inte så mkt överladdat från fabrik. Exempelvis finns ersättare till Subarumotor: Alfas 16v-boxer med transaxellåda, den används i kitcarsbyggen midship. 132 bhp och mkt låg tyngdpunkt. Har ett modernt sprut med individuella spjällhus o integrerad fördelarlös tändning från fabrik. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
intressant! blir nog att gå igenom alternativ, men möjlighet till billiga reservdelar väger tungt ![]() Gick igenom simuleringen noggrant idag och insåg att jag glömt ställa in en parameter vilket lett till att den inte räknade med undersidan på bilen vid beräkningarna gjorde om allt så här är ett par bilder på det: ![]() såhär går luften genom huven, tanken är att placera kylare där. ![]() ![]() ![]() Bilderna är väll mest för skoj skull. Fick ut att vid 100 km/h ger karossen ~120 N Downforce och 830 N i luftmotstånd. Blir att leka med vinklar på diffuser osv för att se hur mkt man kan förbättra ![]() Vet inte hur mkt jag kommer bygga om för att optimera men bottenplattor ska jag bygga oavsätt så då kan man ju lika gärna se över vad som är bäst. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
Re:
Transaxeln fanns bara i 116-bilarna, dvs Alfetta/GTV/75. 16v-boxern har en vanlig växellåda (fwd) och fördelare men 13x hp och separata spjällhus. http://media.photobucket.com/image/16v%20boxer%20alfa%20romeo/petrosfatis/DSC00550.jpg Fanns i Alfa 33, ca 90-91 _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
Re:
Jol- transaxelväxellåda för mig innebär växellåda och slutväxel ihopbyggt som en enhet. Transaxellösningen med låda/diff baktill har funnits på långt fler bilar än Alfas 116 serie, exv Corvette, Volvo 340 etc. 8/16v boxern med modernare wastedsparktändning återfinns på AR 145/146. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Aha, då förstår jag dig. Menade bara inom Alfa om vilka modeller med transaxel. Audi 100 och 80 har även de rakställda motorer och fwd, det är tyngdpunkten kontra tillgängligheten. Har själv en 33a, som aldrig verkar bli färdig ![]() _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (78590 totalt) |