Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2190 besök totalt |
vinkel på momentstag escort mk2
bakaxeln rasade pga problem med hjulstuds när det spinner så tänkte jag höra med er andra här om någon ser några uppenbara fel i uppsättningen bak. då kan jag ju rätta till när jag ändå är där och bygger fästen för momentstagen på nya bakaxeln. har för mycket annat på gång för några större ombyggnationer så just för tillfället kommer jag bara kunna ändra längden på stagen och fästena på axeln, det finns plats för fästen på undersidan med om det skulle vara bra av nån anledning. men åsikter i övrigt är ju såklart intressanta för senare ändringar , jag har tagit lite mått och gjort ett par skisser som visar hur det sett ut med gamla axeln alla nått är i cm ![]() ![]() _________________ Micke Lundkvist |
Spontant sett skulle jag vilja ha stagen parallella med marken i körläge. Som det ser ut nu borde du ha ganska aggressiv anti squat (blir det så?) som försöker trycka fast axeln ganska hårt i marken.
Men du bör nog kanske jämföra med hur Escort brukar se ut, det finns massor av bilder på www.turbosport.co.uk De ser kanske lite rakare ut här? ![]() Sänkblocken gör ju tyvärr att stagen vinklas om man inte gör hål i golvet. Du kanske skulle testa utan blocken? Stötdämparnas dämkurva spelar också in. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Jag skulle prova att styva upp bladfjädern med en fyrkantsprofil.
![]() EDIT: Naturligtvis ska du göra infästningarna justerbara...med flera hål också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
tänkvärt detdär med vinkeln är för aggresiv, jag har provat utan sänkblocken och det blev ingen märkbar skillnad men det kan ju bero på något annan med, det jag provat än sålänge är andra stötdämpare ,med/utan sänkblock ändring av pinjongvinkel mycket kraftiga extrablad mellan främre fästet och axeln. bussningarna bak är hårda köpes bakom axel och nylon framför.
detdär med att ha fyrkantsprofil i främre delen av blade, är det någon testad metod för att slippa att fjädern skruvar upp sig, klampar man fast profilen i fjädern då? kan ju vara ganska lätt att prova. och jo egentligen borde jag bygga lådor till stagen och ha olika infästningsmöjligheter men kan inte svetsa på själva bilen pga garagebrist, så allt jag bygger för tillfället måste vara lösa kit som får rum i min verkstad. har sett ett par bilar här i stan som har 3 link med ett riktigt långt främre stag istället och en låda i kardantunneln. funderar på att göra så vid senare tillfälle. _________________ Micke Lundkvist |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2190 besök totalt |