Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billiga avgastempmätare?
1, 2   >>
14761 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Billiga avgastempmätare?

Tjena!

Vad tror ni om en sådan här?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=473&iItemId=1580 . . . .

Har lyckats se att det troligen rör sig om en Autogage-mätare med bortpillat emblem. Dvs made in China. vågar man lita på en sådan för att mappa tändning och soppa på en turbobil? Eller måste jag köpa en mätare för flera lusentappar för att VETA att tempen är den som står på displayen?

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

En sånhär kanske kan vara nåt?

Från Kjell och Co.

Digital termometer, 2-kanaler
-50 till +1300ºC
Digital termometer med dubbla kanaler för differentialmätning. Jämför två skilda temperaturer. Visar temperaturen i °C eller °F. Gjord för användning av termoelement av typ K. Data/max-hold funktion för låsning av värden. Mätområde: -50°C till +1300°C. Instrumentet följer IEC584 standarden för bästa precision. Levereras med två st termoprober (typ K). Drivs av ett 9V batteri. Mått: 144x68x39 mm.

200kr billigare än biltemas också thumbs up

Vet inte vad den IEC584 standarden säger, men det lär väl gå att ta reda på kanske...

Hur som helst tror jag ju rent spontant att denna håller högre kvalitet och mäter jämnare och mer exakt än biltemas mätare... Sen finns det ju lite bra funktioner på den också som kan vara bra att ha vid mappning.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var tänkte du stoppa ner givaren nånstans?
Framför eventuell turbin ska det mätas men då behöver du en BRA givare som inte går sönder och sabbar turbinen.

Mats Ivarsson har skrivit om detta på TPC www.turboperformanceclub.com , du får söka där (eller var det Göran Hajen )

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Tanken är att mappa turbon lite bättre så man VET(inte gissar) att man ligger på rätt sida marginalerna. Så visst är det bra med en sensor som inte skramlar in i turbinen ja. Där passar Biltema varianten in lite bättre än Kjells givare eftersom den är tänkt som just avgastempmätare. Sen funkar säkert Kjells variant bra också, men då måste den ju fästas i röret på nåt sätt. Hmm, tål att tänkas på. Att Kjells termometer följer någon slags standard är ju värt en del, då borde man kunna lite mer på värdena som kommer ut.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När de skrev bra givare så var det en som kostade runt 1000:-
Biltemas givare skulle jag inte lita på att den håller framför turbon, men jag har gärna fel om någon annan testar Bäst är ju om du kan få ett instrument med peakvärde och ev logg under en viss tid.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Peak-värden går att få både från Kjells och Feltemas mätare. Dock ingen loggning vad jag kunde läsa mig till.

Det optimala är väl att ha det kopplat till sprut/laptop för att logga mot varvtal med mera så man får nytta av det ordentligt.

Håller med om att någon annan gärna får prova innan så man vet om skiten håller

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Har en mätare liknade den från kjell & den är inte snabb när det gäller att ändra temp om man säger så Har testa med olika typer av givare men segt går det. Kan vara bra att test innan köp.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Hmm, ytterligare ett vettigt inlägg i debatten. Läste igenom bruksen till Kjell-varianten, och det står tom uttryckligt att det tar tid att få exakta mätvärden. Kanske inget för mappning då, funkar kanske bättre till söndagssteken

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Är det nån som har koll på vad det är för givare som Stack skickar med? Ska den klara bruk före en turbo ska den ju som sagt vara ganska tuff.

Är det en standard typ K-givare kan man ju byta den...

Jag använder ett instrument liknande Kjells, och det är tillräckligt snabbt för mig i alla fall.

/Gustaf

Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

blir det inte lite tufft att se mätaren under färd?
kanske enklare om du logga ex med ett innovate tc-4 och riktiga givare från ex industrin
om du inte vill "spela " in med innovates dl-32 kan du altid lägga laptoppen i passagerar sätet

http://www.hqtec.se/pc-42-8-3784.aspx

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Peter_1982 skrev:
En sånhär kanske kan vara nåt?

Från Kjell och Co.

Digital termometer, 2-kanaler
-50 till +1300ºC
Digital termometer med dubbla kanaler för differentialmätning. Jämför två skilda temperaturer. Visar temperaturen i °C eller °F. Gjord för användning av termoelement av typ K. Data/max-hold funktion för låsning av värden. Mätområde: -50°C till +1300°C. Instrumentet följer IEC584 standarden för bästa precision. Levereras med två st termoprober (typ K). Drivs av ett 9V batteri. Mått: 144x68x39 mm.

200kr billigare än biltemas också thumbs up

Vet inte vad den IEC584 standarden säger, men det lär väl gå att ta reda på kanske...

Hur som helst tror jag ju rent spontant att denna håller högre kvalitet och mäter jämnare och mer exakt än biltemas mätare... Sen finns det ju lite bra funktioner på den också som kan vara bra att ha vid mappning.

En sådan använder vi på jobbet.
en gång... sedan använde vi inte den mer.
Rena dyngan.
Billigt plast.

>

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Torbjörn70 skrev:
blir det inte lite tufft att se mätaren under färd?
kanske enklare om du logga ex med ett innovate tc-4 och riktiga givare från ex industrin
om du inte vill "spela " in med innovates dl-32 kan du altid lägga laptoppen i passagerar sätet

http://www.hqtec.se/pc-42-8-3784.aspx

Har efter lite tips från herr Ulander(via ett annat forum) kommit fram till att en mätare är rätt onödig. Ska det vara någon nytta vill man ju kunna spela in det, för att kunna jämföra mot avgasvärden, varvtal med mera. Att sitta och läsa av avgastemp på banan har jag inte tid med Blir väl till att börja med en bredbandslambda, eller ev ett kombiinstrument från VEMS, de har ett fiffigt för ca 2500 som mäter både avgastemp och bredbandslambda, samt loggar och har även utgångar till laptop eller sprut om jag lyckats läsa rätt. Vi får väl se hur mycket pengar det finns över när alla andra hål är fyllda i rejsbudgeten

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Vad jag kunde läsa så kan du inte logga både lambda och EGT med Vems-instrumentet - du får välja vilken av dem du vill logga och då faller det lite i mina ögon...

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Precis, det är en klar nackdel. Det går att bygga om så man kan logga först EGT en repa, sedan lambda, men man vill ju gärna se båda, samtidigt.

Å andra sidan kan man gott börja med VEMS-mätaren, då kan man se värdena i alla fall och logga lambda (om man har nån logger eller ett sprut som klarar det - i Alfan det handlar om här minns jag inte vad som var monterat). När man växer ur prylarna kan man använda typ K-givaren till en annan logger/mätare...

/Gustaf

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

uppdterar en gammal tråd

jag har et helöt gäng nynköpta typ-k givare, men vill ha nån typ av billig mätare , räcker med en kanal. behöver inte finnas nån loggfunktion lr liknande, dvs bara så den visar i realtid å aktuellt för stundes värde...

den från lambda.webb är ju rätt OK pris på men som sagt hade räckt med en kanal... har bara givaren sitter i collector ändå..

den från kjell va ju förvisss billig med men jag vill ha en mätare som går å ha permanent i bilen, dvs inte drivs av batterier

nån som bygger egna kanske??

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

jag kan förvisso löda själv men har inte riktigt tålamod, å sen detta med darrande händer och halvkass syn (bortförklaringar)

får väll göra nått eget som vanligt om man vill ha det billigt å fort och bra

men tänkte bara det borde ju finnas att köpa från nån sm tycker det är roligt, lödning finns inte på min lista under roligt-fliken tyvär

ska testa maila lambdawebb , dem kanke kan skicka mej en mätare utan givare till bra pris, det är nog givaren som är ganska dyr i sammanhanget, och det har jag ju redan som sagt i bra kvalitet ligger

L0FA

Här sen Feb 2004

Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011

Lyfter en gammal tråd

Någon som har erfarenhet av dessa ?
Priset är ju helt ok och intrycket klart bättre än Feltema
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5_2 . . . .

givare
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5_2 . . . .

Billiga avgastempmätare?
1, 2   >>
14761 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande