Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1839 besök totalt |
Går det byta mätarhus E30 till E36?
Är det någon som vet om man kan använda mätarhuset ifrån en M3 e36 alt. Z3 M roadster alt. M3 E30...Skulle vilja byta varvräknare eller hela huset. Då min varvräknare inte räcker till det är väl möjligt i teorin att använda M3 E30 huset då dom ser likvärdiga ut kruxet är ju att det bara är fyra cylindrar men det går väl koppla om varvräknaren så att den går på sex, sen är det ju det här med hastighets mätaren den mäter ju av i bakaxeln och det är inte riktigt samma utväxling på dom. Någon som vet eller ska man bita i det sura äpplet och köpa en extern varvräknare? _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Blir det inte enklare att bara byta ut varvräknaren eller installera en extra?
Att byta hela mätarhuset från E30 till E36 borde nog inte gå, men E30 till E34 skulle jag tippa på då dom vad jag förstått är i princip samma. Har du ett mätarhus från en M3 E30 är det väll bara att testa med o ploppa dit det, hur enkelt som helst (tillochmed jag klarar av det ![]() |
||||||
Heter det inte www.autopower.nu nu mera ?? _________________ // Jani Hast |
||||||
Det ska finnas någon sorts "modul-manick-mojäng" som gör mätarna 4 eller 6 cylindriga. Alltså det ska funka om du tar varvräknaren från en 6-cyl e30 och använder din 4-cyl "modul-manick-mojäng", men om e36 är kompatibel med e30 vet jag ej
![]() _________________ mvh Kristian |
||||||
Jag har provat att köra med 318 mätare i en 325 med bytt "modul-manick-mojäng" från en 325'a . Det funkade inte. Visade för mycket, 6000rpm istället för 4000rpm. Utan byte var det helt knasigt med visad tomgång på 3000rpm. Allt från E30 '89.
Har kanske med motronic vs l-jetronic att göra. Men det skadar nog inte att prova. En annan möjlighet är ju att transplnatera bara varvräknaren från E36an in i E30 panelen. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
För hastighetsmätaren. Mäter väl varvtalet på drivande axel så utväxlingen spelar väl ingen roll?
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Den mäter väl i diffen ändå? Så utväxling borde spela roll. |
||||||
Spelar inte roll vilken utväxling man har på diffen? Eller nej, drivaxlarna snurrar ju lika snabbt för det? ![]() |
||||||
jo asså d e klart drivaxlarna snurrar olika snabbt beroende på vilken utväxling man har.. men det påverkar inte hastighetsmätaren i e30.. Om vi säger så här: hade givaren till hastighetsmätaren suttit på växellådan eller före diffen så hade den visat helt tvärfel om du bytt utväxling.. nu sitter givaren "efter" utväxlingen i diffen så oavsett hur du gör så snurrar mätskivan till givaren lika snabbt som hjulen.. så det enda du kan göra för att sabba hastighetsmätarens exakthet är att ändra hjulets rullomkrets. förstår du nu hur jag menar?? _________________ Johan Blixt |
||||||
Japp, det var så jag tänkte först, men sen blev jag fundersam. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1839 besök totalt |