| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bärarmarnas lutning...
|
6247 besök totalt |
|
bärarmarnas lutning...
när man sänker en bil mycket så lutar ju bärarmarna "uppåt" redan i neutralläge... (dubbla a-armar i detta fall) den övre bärarmen är kortare än den undre och får kraftigast lutning... frågan:är det farligt med lite/mycke lutning eller ska man sträva efter att ha dem neutrala? och vad händer positivt/negativt vid fjädring? borde bli den effekten att cambern ökar i större grad vid nerfjädring... sen är det ju det med vad jag menar med lite/mycke lutning.... så ev svar får väl bli lite allmänna i frågan.. _________________ emil andreasson |
||||||
|
Re: Lutning
Nej....inga mellanlägg.....och inte flytta infästningarna på måfå....då måste man veta vad man är ute efter. På fjäderben är det en annan sak. Då är det alltid en nackdel att bärarmen lutar åt fel hål. Med dubbla bärarmar innebär det ingen automatisk nackdel. Vill man gå längre....får man mäta upp allt....och lägga in det i Fulings exel-program. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
bärarmar
så här ser det ut nu, en viss lutning... med yttligare ett par cm sänkning blir det lite "värre" om det nu är värre? kanske inte gör något.... tänkte ju även förlänga bärarmarna ett par cm så det räddar ju hem lite...
_________________ emil andreasson |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Som vanligt "skriver" du så alla förstår....
Vad är det för bil ? Framvagnen ser misstänkt Jaguar ut. Övre kulbulten ser nästan ut som den reda är nära att bottna i sin rörelse. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||||
|
lutning
jag har varit och mätt lite.... längd undre bärarm= längd 33cm längd övre bärarm=20cm höjdskillnad inre fästpunkter mot yttre=10cm det blir om jag tänkt rätt 22.5 graders lutning på den övre... sen kommer det att fjädra upp och ner.. så vid 50mm nedfjädring blir ju vinkeln stor..vilket ökar cambervinkeln jättemycket... kunde tyvärr inte rita en skiss,men men... hade man ritat å fått se det framför sej så TROR jag att det hade tyckts att man ska flytta upp de inre fästpunkterna några cm... frågan är bara hur mycket? ska bärarmarna vara raka eller ha svag upplutning vid neutralläge? känns som att de ska luta svagt uppåt iaf... men jag vet faktiskt inte.. _________________ emil andreasson |
||||||
|
10 cm höjdskillnad på 20 cm bärarm blir 30 grader. Nedfjädrat 5 cm blir det 15 cm höjdskillnad eller 48 grader. Riktigt mycket tycker jag. Är det 10 cm höjdskillnad på den nedre bärarmen också?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
lutning
japp! det är samma lutning på den undre.... samma avstånd mellan bärarmarnas inre fästpunkter som mellar fästpunkterna på spindeln.... som jag TROR så är det så här: hjulet kommer ju att fjädra oavsett lutning på bärarmarna,men ju mer "grundlutning" man har,destu mer ökar cambervinkeln vid infjädring... så borde det bli... bilen är sänkt ca 10cm mot orginal.. så på lotusfabriken har någon tänkt att bärarmarna ska vara om inte lodräta så nästan lodräta.. fast det är för gatkörning.. man vill kanske ha mer camberkompensering(om det heter så) på en racebil... _________________ emil andreasson |
||||||
|
Re: lutning
Det finn inget riktigt "ska" utan det handlar om hur man vill att hjulen skall cambra vilket i sin tur är med tanke på bilens övriga konstruktion. En motorstark bil kanske drar mer nytta av accgrepp än cambring i kurvorna. Bilen kanske har downforce och å handlar det om ojämna däckstemperaturer. Det är en krånglig historia, men ljuset i mörkret är att man kan göra som det ser ut på Lotus orginal, då har man i alla fall en viss balans i bilen. Gör man något annat så bör man förstå sig på vad det är som gäller och inte leta efter "hur det skall vara" eftersom sådana mått inte finns. Frångår man orginal så bör man alltså ha ett hum om VARFÖR man frångår orginal, och då uppstår aldrig denna frågeställning. Vill du veta hur det ligger till så har jag kurser. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag håller med dej. Frågeställningarna i denna tråd är inte riktigt relevanta. Ska man göra något...måste man börja från början...och inte som här, i mitten av ett problem. Dessutom tycker jag mej se en ovilja från ägaren att göra saker "på riktigt" Men, det som slår mej, oftare och oftare....är att dina svar mer och mer går ut på att: Köp min bok och gå mina kurser. Jag är inte så säker på att det är en bra utvekling.
Edit: ovanstående ska inte läsas som ett elakt påhopp av någon. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Att diskutera problemställningar i "fjärde uppföljningskursen" är lite svårt när grunderna kan behöva fräshas upp. Men det går ju alltid att försöka (men efter 10 gånger så tryter ibland orken att förklara allt från början pedagogiskt). Nu är inte mina utbildarerfarenheter från chassiområdet (där är jag mera på andra sidan skranket, men med några års plöjande av rejsa) men principerna känner jag igen |
||||||
|
Det är bara bra att du tar upp frågan. Jag har varit sparsam tidigare med sådana tips och anledningen till att jag tar upp det oftare numera är att jag fått mer erfarenhet av att föklara dessa saker mellan fyra ögon. För längre sedan så tyckte jag att man kunde föra en diskussion om till exempel över understyrning och att man kunde korrigera detta med krängningsfjädern, så var den saken mer eller mindre färdigpratad. Som jag ser saken i dag så är det inte så enkelt, och jag märker mer och mer att en del frågeställningar är ryckta ur ett sammanhang och att det därför krävs mer grundläggande kunskap för frågeställaren för att förstå problemet, och då ser jag det inte som meningsfult att ge svar i det fallet. om det allmänna omdömet är att det verkar "geschäft" eller att moderatorerna tycker det är opassande så har jag inga problem med att sluta med sådana tips. Men faktum är att jag ger dessa tips för att jag tror att det är bra för frågeställaren, för det ligger ändå ingen vinstpeng värd namnet i det hela, men jag kan självfallet inte prata med folk en heldag för fritt. Jag fortsätter gärna komma med svar på frågor (som går att besvara) i alla fall. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Grejen är väl att du har blivit FÖR duktig och har lite svårt att minnas hembyggarens glädje i att skapa något.
Jag har för länge sedan slutat att ge mej in i trådar ang hjulgeometri......för dom tenderar att gå över huvudet på vanliga hemmaskruvare. Man fastnar ofta i små detaljer som kanske ger ett par 10-delar i verkligheten. Det du skriver är otroligt intresant....men sällan överskådligt för en byggare. och det var länge sedan du skrev några tips som går att använda. Vi får inte glömma vad Rejsa var från början.....försök att åka så fort som möjligt i det skrot du har...med din ekonomi och dina förutsättningar. ofta duger det med lite allmän kunskap om att få hjulen att peka åt rätt håll och röra sig rimligt under färd, för att åka ifrån både det ena och det andra. Du ska absolut sälja böcker....och ge kurser. Och visst får du berätta om det.
och.....naturligtvis ska inte du (eller någon annan) bygga bilarna till folk här. Utan man måste själv skaffa sig en grundläggande kunskap. Vad gäller bilen och byggaren i denna tråd. Bilen är jätte fin. Hantverket är bra. Valda delar och tillbehör är bra. Men trådens frågeställning går inte att svara på. Det finns spaltkilometer att läsa här. Sedan när du kört bilen en tid.....och upptecker att den har specifika brister i sitt uppförande....då åker du på kurs hos Göran. (för boken har du då redan läst 1875 gånge..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Varför gå som katten runt het gröt? Generellt kan man säga att geometrin är galen. Gör om från början. Med givna mått flyttar sig övre spindelleden 40 mm in vid 50 mm infjädring. På bilden ser det ut som en framvagn som ligger på genomslagsgummina men den är alltså i ride height och Emelie vill sänka den ytterligare några cm.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Jag tycker det ser ut som en banbil, då kan man inte hålla på å kalkylera med 50mm infjädring. 50 mm är vad jag använder som rideheight fram. alltså, det är fel på flera plan här och därför är jag inne på att det behövs en riktig genomgång av flera detaljer på bilen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
av ren nyfikenhet, vad skulle man få hosta upp för att du ska komma upp och kika/räkna lite på stötdämpare etc? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Det borde gå att lösa med en "droppad" spindel? Axeltappen flyttas upp mer mitt emellan kullederna.
Alternativet är att flytta ner undre kulleden och även flytta ner yttre styrleden lika mycket. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
så folk inte missupfattar: Alla infästningspunkter är orginal på min bil ,det jag har gjort är att jag har sänkt min bil ganska mycket... Och därefter upptäckt någort som skulle kunna vara ett problem..efter det rådfrågat och funderat på hur jag ska lösa dett på bästa sätt även om lösningen är en större åtegärd. detta är inte "ovilja att göra saker rätt" tvärtom tycker jag... nu har jag sänkt bilen till den nivån som den ska köras och ska flytta med de inre fästpunkterna upp samt flytta ner leden på spindel till styrväxel oxå.. jag har dock inte bestämt mej hur mycket... upp ca:10cm =orginal esprit med "raka" bärarmar. upp något mindre= "svagt uppåtlutande" vilket borde ge skillnaden att cambervikeln ökar vid infjädring... om det är bra eller dåligt med större camberkompensering vet jag inte.. att lotus valde "raka" betyder ju inte att det ska vara det bästa nu när bilen ska användas på ett annat sätt än vad som vad tänkt... _________________ emil andreasson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
bärarmarnas lutning...
|
6247 besök totalt |