| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
brandsläckare garage vilken typ ?
|
1 besök senaste veckan (1915 totalt) |
|
Jag har två pulversläckare i garaget en 6kg och en 9kg (samma som som jag tar med på tävlingar) Dock är ju pulver ingen höjdare då el och motorer förstörs. Det är ju inte helt osannolikt att man någon gång skulle drabbas av garagebrand u tex motorn pga läckande bränsleledningar eller olja. vatten är tydligen inte helt lyckat då heller ? Så vad skall man välja skum ? råkar faktiskt ha en gammal Halon också, tror jag skall hänga upp den mera tillgängligt. Men då måste man väl hålla andan och utrymma på en ggn.... /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
AFFF heter väl lättvattentyperna numera (Foam-X, Ecolife mfl).
Det är ju en fördel att kunna slänga på lite förbyggande vid spill (om man misstänker tändrisk). Det är ju inte saneringsfritt med skum/lättvatten, det behöver ju spolas rent efteråt (och därmed bli ännu blötare). En annan släckare som kan vara trevlig i ett garage är en lagom stor kolsyresläckare. Passar utmärkt att ha tillhands vid heta arbeten bland inredning och tätmassa. Det är ju lixom ingen sanering alls, utan man kan jobba vidare direkt. Kolla upp servicerutiner/kostnader, om du ska använda dem aktivt (och inte bara för att rädda byggnaden). |
||
|
Re:
En riktig brandfilt och rejäla handskar kan släcka många begynnande bränder
_________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1 besök senaste veckan (1915 totalt) |