| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Myt att styrboxar "lär sig själva"?
|
1 besök senaste veckan (8101 totalt) |
|
Re:
Trionic kan liksom alla andra moderns styrsystem sänka förtändningen då den upptäcker knackning. Om tändningssänkning och bränsleupprikning inte får spikningarna under kontroll så sänker den laddtrycket. BiOPower modeller har en separat funktion som beräknar etanolhalten i bränslet likt den multiplikativa adaptionen, sedan används olika mappar beroende på etanolhalt. De andra adaptionsfaktorerna fungerar som i icke BiOPower modeller. BiOPower modellerna gör en bränsleadaption för att beräkna etanolhalten om boxen varit strömlös. Notera att man rekommenderar lugn körning under minst 5 minuter (varm motor). Ska man göra boxen strömlös eller byta box så är dock det bästa att läsa ut etanolhalten och sedan skriva in den på nytt i boxen efter man arbetat klart, därefter så gör man sedan en självadaption.
Motorstyrsystemet bryr sig inte om körstil. Dagens motorstyrningssystem är gjorda på ett sådant sätt att motorerna ska ge lika mycket vridmoment/effekt oberoende på omständigheterna, detta är vad styrsystemet strävar efter. Pedalläge relativt begärt motormoment hanteras av en speciell mapp och förändras inte efter hur man kör. Däremot så har ett fåtal bilar 'sportknapp' eller liknande där styrsystemet kan ställa om pedalläge vs. momentbegäran och vilken momentkurva en bil ska använda. Så är exempelvis fallet med vissa BMW M modeller. Detta aktiveras/avaktiveras dock med en knapptryckning.
Det är ingen skillnad på så vis. |
||||||||
|
Något som kan göra att skillnader upplevs mellan 95/98 oktan är väl att tändningen i normalfallet tvingas backa tillbaka på 95 oktan men slipper göra detta 98 oktan.
Jag har märkt på flera bilar att svalt väder (kall insugsluft) ger piggare motor. Likaså en motor som jobbat hårt tex. på banan en varm dag är tydligt slöare än när man kört lungt en stund. Har tom. testat att låta bilen svalna och sedan ladda på igen. Bilen piggnade till när den ackumulerade värmen i metallen i moton hunnit kylas av en aning. Heat-buildup är ju ett välkänt problem.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||||
|
Re:
Det gäller ju att kunna hålla motortempen i spannet där du har största lämpliga tätning i loppen och datorn inte backar tändningen för att rädda motorn. Men med originaleffekt och original kylsystem så ska man ju inte vänta sig nåt annat iofs, med moddad motor som ska kylas mera så är man ju ute på egen djup is. Det är ju lätt att fixa sig en lösning som fungerar spurtvis på gatan, att mata max i 15-30 minuter (för att inte prata långlopp) kräver lite mer tanke. |
||||||||
|
Hehe... jo på race-bilar är det ju så. Nu snackar jag om standardbilar. De brukar bli sådär när allting blir ordentligt varmt.. man har ju bara kylning i motorn. Standardbilar är ju inte riktigt anpassade för tok-åka på bana utan mer en rimlig kompromiss mellan allt bilen kan tänkas användas till.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||||
|
Min brukshäck har justerade tändkurvor (chippad) och den är grymt känslig för oktan/körstil/temperatur
Kör jag som en kärring så kan jag köra på 95 oktan, men ger jag någonsin mer än halv gas (får spikningar) så hoppar styrboxen helt klart ner i skyttegravarna och ber om nåd, dvs bilen blir märkbart slöare, drar mer soppa (+0,25L) osv, i det läget är det bara att lyfta av batteripolen över natten som gäller... tar väldigt många mil för bilen att "bli bil igen" annars, oftast tills dess att jag kört slut på 95 och tankat 98 igen och kört ~5 mil av "aktiv körning" dvs använt hela registret. Jag upplever att styrboxen ändå är ganska "försiktig" och inte helt lättlurad, går inte att återgå till att fisköra på 95 och efter ett tag återfå samma gassvar som tidigare, det vägrar den. ovanstående gäller sommartid, vintertid, dvs under -10 grader, så fungerar 95 oktan perfekt och jag kör på 95 hela vintrarna. Kör jag på 98 oktan, vilket "chippet" (läs programvaran) är gjort för, så händer inte ovanstående oavsett yttertemp eller hur jag kör. 95 oktan problemet har uppstått ibland när man sommartid helt enkelt inte haft tillgång till 98 men tomt i tanken.... ville bara förklara att jag normalt bemödar mig med att läsa på pumpen innan jag tankar
Inget av ovan innebär ju att en box är speciellt adaptiv av sig, kan nog snarare tolkas som att min box hoppar in i något nödläge när jag beter mig ont och dåligt mot den. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
|
Min S4:an laddar 0.1 bar mindre och drar sämre på 95 blyfritt. Till den grad att det helt enkelt inte är lönt att tanka 95 oktan, milkostnaden blir detsamma.
SAAB:en däremot går alltid på E85 och har ingen knack-sensor. Den går glatt i alla väder och enda som händer är att den går även bättre när det är kallt. Är det 30 grader ute och man våldar med för mycket förtändning säger den till genom att blåsa topplockspackningen
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Hos modernare bilar ja, men inte hos äldre. Nyare styrsystem brukar ha koll på avgastemperaturen och kan tillåta kortare fullgaskörning innan bränsleblandningen görs rikare för att hålla nere temperaturerna. Detta ska dock inte påverka motoreffekten negativt. Tillåts motorn svalna lite mellan fullgaskörningarna så återgår den förstås.
Låter mycket märkligt. Har själv varit med om att laddtrycket fått sänkas för att motorn ska undvika spikningar då det varit varmt ute (sista åtgärden när tändning + bränsle inte räcker till), varvid motorn tappade kraften ganska ordentligt. Fyllde tanken med 98 och bilen gick bättre i stort sätt på en gång. Det ska inte ta någon längre tid för styrsystemet att återgå till mer normal drift när knackningarna upphör. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Myt att styrboxar "lär sig själva"?
|
1 besök senaste veckan (8101 totalt) |