Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
frågor kring att bygga grenrör..
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (10958 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

Lind4hl skrev:
Ajden skrev:
Inte för att jag brukar orka lägga ned någon energi i sånna här tjafstrådar, men måste fråga en sak

Finns det någon som har bevis på att glödskal har dödat någon turbo?

Har hört att många säger att glödskal är dåligt men aldrig hört om någon som kunnat bevisat ett turbo haveri pga glödskalen.

Jag har aldrig sett det, men jag antar att du vet som jag hur stora glödskal det kan bli i ett RF grenrör om du mot förmodan svetsar utan rotgas, jag tror inte det är hälsosamt för en turbo, även om mycket kan slinka förbi..

Nu menade jag för svartstålsrören, för glödskal från svetsning av rostfritt beror jag på fabrikationsfel och inte materialets värmetålighet.
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re: frågor kring att bygga grenrör..

super7 skrev:
Ickad skrev:
Efter en avåkning så blev mitt grenrör skadat så jag tänkte bygga nytt. Men som helt novis på detta undrar jag om jag kan få svar på följande:

1. Själva flänsen mot toppen, köper man den (eller gör man själv)?

2. Är det bra om alla rör är lika långa?

1: Hur skadat blev grenröret, tillräckligt för att kapa sönder så du kan använda
flänsarna från det?

2: Man vill ju så lite diff som möjligt mellan rören dock så brukar det bli en del
innan man är nöjd.

Nej det är inte så skadat men det är gjutjärn...
och det är ingen turbo här inte, i alla fall inte denna motorn

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Ajden skrev:
Lind4hl skrev:
Ajden skrev:
Inte för att jag brukar orka lägga ned någon energi i sånna här tjafstrådar, men måste fråga en sak

Har hört att många säger att glödskal är dåligt men aldrig hört om någon som kunnat bevisat ett turbo haveri pga glödskalen.

Jag har aldrig sett det, men jag antar att du vet som jag hur stora glödskal det kan bli i ett RF grenrör om du mot förmodan svetsar utan rotgas, jag tror inte det är hälsosamt för en turbo, även om mycket kan slinka förbi..

Nu menade jag för svartstålsrören, för glödskal från svetsning av rostfritt beror jag på fabrikationsfel och inte materialets värmetålighet.

aha okej, det har jag inte den blekaste om, aldrig hört heller faktiskt.. men håller med dig att glödskal på Rf är fabrikationsfel.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Lind4hl skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lind4hl skrev:
Enligt mig är SS ajabaja på grenrör. sålänge du inte bygger Trailerqueen

rören ska vara så lika längd som möjligt

det är även skillnad mellan ett 4-2-1 och ett 4-1 grenrör också ( motorkaraktär) sök lite på detta.

och svartstål är ännu mer ajabaja om du tänkt ha en turbo efter...

för att?

Edit:

Nu när lillan ligger och sover kan jag skriva lite utförligare varför jag tycker såhär.

Rf är ett material som är väldigt känsligt för snabba temperaturskillnader. MAo går det mycket bättre på en sugmotor än en turbomotor iom att en sugis inte har såna temperaturer.

RF spricker snabbare än Svartstål, frågan är bara när. Man kan förebygga detta genom att staga upp grenröret, ha flexslang i downpipe, samt flexslang på Wg röret om man har extern Wg som går in i downpipen efter en bit. (även om man alltid ska ha dessa saker, dock många som fuskar..)

Men om man promt ska ha RF så ska man ha i materialet 321, är samma som 304 men har lite titan i sig som gör materialet lite tåligare mot dessa temperaturskillnader. Samt ALLTID svetsa RF med rotgas (skadar inte att göra detta på vanligt svartstål heller) så slipper du få glödskal in i din nya fina turbin

Jag själv bygger Grenrör genom företaget, och vill kunden ha ett RF grenrör får han det, men då lämnar jag aldrig nån garanti på sprickor och dyligt och informerar dom om nackdelarna med ett RF grenrör.

Jag tycker att Svartstål har många fördelar gentemot ett Rostfritt grenrör. Jag gillar inte heller att ta denna diskusionen på ett forum då r*ven är delad och alla har olika åsikter, men nu har jag sagt mitt

om 321L funkar i grenrör till wanklar så tror jag inte någon annan har problem med det heller.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Ajden skrev:

Frågan kan ju ställas tvärtom, är det någon som kan bevisa att glödskal absolut inte någon gång kan skada turbinen?

Aggregat som varit med några år är ju inte helt ovanligt att det är hack lite här och där i både turbin- och kompressorhjul. Sällan det är originalbilar det händer på, utan det har pillats lite där och lite här och ett fett, dyrt, dåligt renande luftfilter etc. Men vad har orsakat vad? Har några av hacken åstadkommits av glödskal som släpper?

Helt plötsligt lägger Sune in ett inlägg att han minsan har en tufft trimmad volvo240 med lastbilsturbo och laddar 4,5bar och kör på strippen 3ggr om året med denna och den har minsan fungerat ypperligt i 11 år....

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Apropå skador i turbin och kompressor så är en turbo jämförbar med en flygmotor (turbinmotor då alltså). De drar i sig rätt stora mängder skräp (sand, grus, damm, is, vatten och annat junk) under sin livstid. Det är sällan som ett enskilt föremål orsakar ett motorhaveri men det sker hela tiden en förslitning vilket till slut gör att motorn hamnar utanför gränsvärdena. Det är naturligtvis inte bara FOD som orsakar slitage utan även temperaturväxlingar, cykler med mera men det är en bidragande faktor.

om partiklar passerar genom turbinen i en turbo så kommer det ske ett slitage vilket kommer att sänka verkningsgraden även om inte en enskild svetsrest inte får det att säga BANG! På samma sätt slits kompressorn med sänkt verkningsgrad som följd. Och bra prestanda vill vi väl ha?

Porsche 968 CS
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Lind4hl skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lind4hl skrev:
Enligt mig är SS ajabaja på grenrör. sålänge du inte bygger Trailerqueen

rören ska vara så lika längd som möjligt

det är även skillnad mellan ett 4-2-1 och ett 4-1 grenrör också ( motorkaraktär) sök lite på detta.

och svartstål är ännu mer ajabaja om du tänkt ha en turbo efter...

för att?

Edit:

Nu när lillan ligger och sover kan jag skriva lite utförligare varför jag tycker såhär.

Rf är ett material som är väldigt känsligt för snabba temperaturskillnader. MAo går det mycket bättre på en sugmotor än en turbomotor iom att en sugis inte har såna temperaturer.

RF spricker snabbare än Svartstål, frågan är bara när. Man kan förebygga detta genom att staga upp grenröret, ha flexslang i downpipe, samt flexslang på Wg röret om man har extern Wg som går in i downpipen efter en bit. (även om man alltid ska ha dessa saker, dock många som fuskar..)

Men om man promt ska ha RF så ska man ha i materialet 321, är samma som 304 men har lite titan i sig som gör materialet lite tåligare mot dessa temperaturskillnader. Samt ALLTID svetsa RF med rotgas (skadar inte att göra detta på vanligt svartstål heller) så slipper du få glödskal in i din nya fina turbin

Jag själv bygger Grenrör genom företaget, och vill kunden ha ett RF grenrör får han det, men då lämnar jag aldrig nån garanti på sprickor och dyligt och informerar dom om nackdelarna med ett RF grenrör.

Jag tycker att Svartstål har många fördelar gentemot ett Rostfritt grenrör. Jag gillar inte heller att ta denna diskusionen på ett forum då r*ven är delad och alla har olika åsikter, men nu har jag sagt mitt

Nu får du nog ändå ta och läsa på så du inte sprider mer tokigheter till dem som inte förstår bättre.

Ett grenrör ska inte konstrueras av kolstål, det matrialet har inte de egenskaper man kräver för ett grenrör. Kolstål är direkt olämpligt för alla högtemperatursapplikationer; materialet kommer att korrodera och det kommer att spricka.

För högtemperatursapplikationer som grenrör så behöver man ett material som har bra egenskaper när det gäller termisk utmattning, krypning och varmkorrosion, områden där ett varmhållfast rostfritt stål har mycket goda egenskaper. Det finns ett flertal rostfria stål som kan användas, egenskaperna varierar något och tillgänglighet samt kostnad kan variera ganska kraftigt.
outokumpu har en sammanfattning av austenitiska rostfria stål lämpliga för högtemperaturapplikationer:
http://www.outokumpu.com/20259.epibrw

Anledningen till att grenrör spricker beror huvudsakligen på termisk utmattning och krypning, ja, bortsett från felaktig konstruktion eller tillverkning. Kikar du på turbomotorer i produktion så har dessa under årens lopp gått från enklare gråjärn, vilka ständigt sprack sönder, till specialgjutjärn som Ni-resist och varmhållfast rostfritt stål i de mest extrema applikationerna. En stor anledning till detta är just för att motverka sprickning.

För tävlingsbruk där kostnaden inte utgör något problem så brukar man använda inconel 625, ett material som kombinerar utmärkta högtemperatursegenskaper ihop med god form- och svetsbarhet.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Jag säger inte att Svartstål är det bästa materialet, självklart finns det bättre material, men för oss vanliga döda tycker jag att ett svartstålsrör är bättre än ett 316L rör om man ska använda det i sin egen busbil nån gång då och då... jag har aldrig varit med om ett Svartstålsrör som spruckit (förutom en väns grenrör som han portade upp vid grenrörsflänsen så godstjockleken blev ca 1mm )

Jag menar inte att svartsål är det ultimata materialet för turbogrenrör, däremot är det mest "bang for the buck" du kan misshandla ett sånt rör riktigt ordentligt innan det spricker.

reserverar mig för stavfel såhär tidigt på morgonen,

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Lind4hl skrev:
Jag säger inte att Svartstål är det bästa materialet, självklart finns det bättre material, men för oss vanliga döda tycker jag att ett svartstålsrör är bättre än ett 316L rör om man ska använda det i sin egen busbil nån gång då och då... jag har aldrig varit med om ett Svartstålsrör som spruckit (förutom en väns grenrör som han portade upp vid grenrörsflänsen så godstjockleken blev ca 1mm )

Jag menar inte att svartsål är det ultimata materialet för turbogrenrör, däremot är det mest "bang for the buck" du kan misshandla ett sånt rör riktigt ordentligt innan det spricker.

reserverar mig för stavfel såhär tidigt på morgonen,

För ett enkelt grenrör, ja såvida man inte kan få tag på ett gjutet grenrör av bra kvalitet, så är rostfritt 304 ett bra materialval. Det kombinerar goda egenskaper med en relativt lågt pris och god materialtillgänglighet samt svetsbarhet. Däremot så bör man tänka på att austenistiska rostfria material har lite större värmeutvidning och lite lägre värmeledningsförmåga än andra stålsorter, grenröret måste mao kunna röra sig lite mer. Ett alternativ kan annars vara att välja ett ferritiskt rostfritt stål, något som är vanligt hos produktionsbilar men mindre vanligt i tävlingsapplikationer och en anledning till det kan ju vara det ferritiska stålets sämre varmhållfasthet. Ferritiska rostfria stål har i varje fall bättre egenskaper när det gäller termisk utmattning, termisk utmattning och korrosion (mindre risk att oxidlager släpper).
http://www.outokumpu.com/29154.epibrw

Kolstål tappar styrka redan vid 300 grader och vid temperaturer över 450 grader så blir det problem med krypning, och i och med att ett grenrör vid drift vanligen håller en temperatur på 450 grader eller mer så är det förstås inte ett lämpligt materialval. Krypning leder till krypbrott, och ju högre temperatur man utsätter materialet för ju fortare går det. Den lägre inköpskostnaden till trots så blir det i slutändan högre livslängdskostnader, speciellt om oxidlager i grenröret lossnar och skadar turbinen hos en turbomotor. Bygger du enklare/billigare grenrör som inte utsätts för alltför tuffa förhållanden, använd ett billigare ferritiskt rostfritt stål istället. Längre bak i avgassystemet så kan man sedan använda krom-stål, vilket många biltillverkare idag gör något som gjort att man slipper sönderrostade avgassystem till en förhållandevis låg kostnad.

Inconel 625 är dock det material man brukar välja när kostnaden inte är ett problem, detta är ett material som tillåter bruk av rör med en godstjocklek på bara 0,5 mm utan hållbarhetsproblem.
Citera
Skruva banåkabil
frågor kring att bygga grenrör..
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (10958 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande