| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Borttagande av TCS för att klara viktgräns?
|
1269 besök totalt |
|
Jag måste plocka bort TCS eller ABS för att klara viktgränsen till Roadsport C. Låter detta sig göras enkelt på en Mazda MX-5 från 2008? Jag är mest sugen på att plocka TCS, då den stjälper mer än hjälper vid bankörning. Finns det nån givare att plocka på moderna bilar? Är det SAMMA system till ABS och TCS på moderna bilar? Jag vet att ABSsystemet är BOSCH. Vad Jag erfar så räcker det INTE att plocka säkringen eller att koppla ur den via instrumentbrädan. Reglerna kräver visst MEKANISK urkoppling av systemet. Nån som vet? |
||
|
TCS och ABS borde använda samma Hallgivare vid hjulen. Vet inte hur det är på din bil men de flesta fungerar så. Bosch har en väldigt duktig support här i landet och även i Tyskland som kan engelska så ett mail eller ett telefonsamtas så har du ett korrekt svar på din fråga skulle jag gissa. TCS kanske har flera givare (tex G givare sammankopplat med ESP och motorstyrdornet) men systemet borde iallafall sättas ur spel till 100% om hallgivarna tas bort. Det är ju inte fysiskt möjligt för TCS att fungera utan att veta hjulrotationshastigheten.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
ABS, ABS/TCS alt. ABS/TCS/ESP är en enhet. Skillnaden är funktionaliteten.
Hjulhastighetsgivarna är i vissa fall integrerade i hjulnaven. Dessutom brukar motorstyrningen kräva hastighetssignal från ABS för att fungera korrekt. Det är även denna signal som används för hastighetsmätare, trippmätare och annat. Så att ta bort dessa givare är knappast ett alternativ. Vill man ta bort TCS och behålla ABS på mekaniskt vis så blir det problematiskt. Det enklaste vore ifall man fick koppla bort det elektroniskt eller genom programmering eftersom TCS egentligen bara är en motorstyrningsfunktion. Ska man ta bort det mekaniskt så får man nog leta upp en ABS enhet utan TCS och byta. Detta kan dock ge problem med motorstyrningen. |
||
|
Ursäkta frågan,
Du vill alltså lätta bort något för att klara viktgränsen till Roadsport C? Roadsport C är väl att du ska ha minst 7kg/hk, sen finns det väl ingen "högsta tillåtna vikt"? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Nej, han vill ta bort ett hjälpmedel, som adderar effekt i beräkningen av vilken klass han ska köra: ABS och Antispinn adderar 5% vardera. _________________ -- |
||
|
ECU, TCS och ABS ger totalt 15% effektilläg på mina 160hkr. det innebär att bilen måste väga 1296kg för att få gå i C. Då måste Jag vikta upp den med mer än 50kg och det är inte tillåtet enligt reglerna.
Sen är nyttan av TCS snarare negativ på bana, men det är en annan diskussion som AJg ska ta med regelmakarna:) |
||
|
Har faktiskt svårt att se att tc ens skulle vara en fördel i regn. Kanske kan ett sånt system som vissa bilar har där man kan koppla ur det stegvis ge fördel men inte annars.
Såg en vinterdäckstest i en biltidning där man provade både med och utan tc och alla bilar var snabbare utan, störst skillnad var det på bakhjulsdrivna bilar. |
||
|
Re:
Att TCS för mormorskörning klumpas ihop med manotrinojusterade är ju ett litet problem men vart drar man gränsen? Det finns en tanke och ett syfte och kanske kan det bli förhandlingsbart, men med tanke på att reglearbetet knappt hinner blir klart med treåsintervaller så mal inte kvarnarna alltför snabbt. Sen har olika förare olika stor hjälp av system. Kör man på fyrhjulssladd hela varvet runt med kontroll så behövs det inget annat system än det mellan gaspedalen, ratten och ryggmärgen. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1269 besök totalt |