| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapa i en vindruta??
|
8 besök senaste veckan (6093 totalt) |
|
Kapa i en vindruta??
Sitter och funderar på om man kan kapa ur en lagom stor ruta till sjuan ur en befintlig vindruta för att få rätt krökning. Är det möjligt eller kommer den att splittras eller spricka? Har haft en makrolonruta nu men det är ju inte direkt reptålig... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Jag har för mig att det går men det är inte lätt. Bör nog göras av en glasmästare.
Eller om du hittar en billig ruta så är det ju bara att testa. Skär på båda sidor av rutan och värm upp den lagom med en varmluftpistol innan du knäcker den. Sedan efterskär du med en kniv. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Som föregående talare säger det finns stor chans att misslyckas
men de finns de som lyckats med. Mao inga garantier. Försök hitta nån som gjort det förut & redan gjort misstagen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Här finns en del intressant läsning. Tydligen är tålamod, tid och mycket sand lösningen: blästra!
http://www.cadvision.com/blanchas/54 Extra plus med den här sidan är att de även redovisar dåliga metoder.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
När jag var hos glasmästaren, såg jag att de kapar laminerat glas genom att först skära båda sidor. Därefter häller de ut T-sprit i skarven och sätter eld på det. Sen bryter de sakta rutan medans laminatet smälter. Mängden T-sprit var "rejäl"...
Verkade faktiskt inte vara jättesvårt. Vi kräver en youtubefilm när du försöker!
|
||
|
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
|
Jag har kapat ett par rutor.. men det är ingen lek!
Man vill helst ha en ny ruta att börja med, gamla rutor spricker väldigt lätt.. Som alla vet är en vindruta laminerad av två tunna glas-skikt med en plastfilm mellan... Ta en vanlig glasskärare, skär från bägge sidor så att båda glasen blir skurna likadant. om rutan är väldigt böjd i hörnen kan du få lägga lite extrasnitt så glaset har nånstans att ta vägen. Sen knäcker du glaset så att det bara är plastfilmen som håller ihop allt. Av nån anledning hällde vi ner t-röd i snittet och tände på, varför vet jag inte exakt men det kanske var för trångt att få ner en kniv och skära. Så gjorde vi för 14 år sen iaf rätt eller fel vet jag inte, men det funkade för oss..
Annars kan du ju ringa en glasmästare och höra med dom som jobbar med det dagligen
Edit: Verkar ju som att mr. Jeppsson beskriver på ungefär samma sätt.. Men, ska man tända på r-röd:en innan man knäcker snittet? |
||
|
Re:
Pratade med en glasmästare, man eldar T-röd för att smälta/mjuka upp lamineringsplasten. Han sa även prova några gånger med en ruta från skroten, risken att det skiter sig är nämligen stor. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kapa i en vindruta??
|
8 besök senaste veckan (6093 totalt) |