Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
877 besök totalt |
Kinetic Suspension ??
Såg igår på Eurosports sändning och då speciellt när man fick titta lite närmare på Mitsubishi jeeparna... Då berättade dom om Kinetic Suspension som tydligen var något sätt att länka samman fjädring och framförallt krängningshämmarna mellan bak och fram... Och det gav tydligen betydligt bättre väghållning och bättre komfort (enligt ena chauffören , gamle rallyvärldsmästare Miki Biason, fick man vara försiktig och inte köra för fort för det kändes bättre än verkligheten var ibland ![]() Det var någon australiensk firma tydligen som hade patent på systemet (hur kan man ha det?) men framförallt.... är det någon som vet vad det är och kan förklara principerna?? |
_________________ /Anders Kronberg |
Racecar engineering hade en artikel om detta för några år sedan...kan leta fram tidningen och scanna om du är intresserad.
_________________ Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen) Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen) Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig) Alfa Giulia TI -64 (Finbilen) Alfa 75 TURBO (Vinterbilen) |
Får känslan av att det är ganska likt (tror jag) ett system som någon biltillverkare presenterade nyligen.. är det volvo som har ett hydrauliskt ihopkopplat stötdämparsystem?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
När jag hörde om det där tog jag oxo fram nummret av Racecar Enginering tar de tog upp det där gnska smarta grejer faktiskt och ine allt för komplicerat. Körde ju med det systemet på Citroens wrc bil och det verkar ju funka bra. Tydligen hade samma företag ett ennu bättre system men det var tydligen mycket mer komplicerat.
_________________ Thomas Tegbäck |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
877 besök totalt |