| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker 15" fälgar med plats för stora bromsok, finns det?
|
4 besök senaste veckan (5050 totalt) |
|
Söker 15" fälgar med plats för stora bromsok, finns de
Har ett dilemma i dagsläget och det är kombinationen bromsar/fälgar på Mercan (den i signaturen), som jag gissar att även en del andra kan ha här. På bilen sitter det bromsskivor som mäter 300x28mm och dessa kombineras av 4 kolvsok av "normal" storlek, dvs inga wilwood av aluminium eller liknande. För dessa har jag använt som minimum 16" fälgar (sitter original på MB SL500/600 cabbarna som har dessa bromsar) men många med jag här inne förmodar jag vill kunna använda 15" rdäck på sina bilar istället för 16" då valmöjligheterna önskar samt roterande massa kan minska. Så, finns det några fälgar som är erkänt "stora" inuti för bromsar? Är de bra prissatta så gör det inget. Fråga 2: Finns det någon i Göteborgsområdet som kanske kan låna ut en 15" fälg en kväll eller så för att låta mig provmontera så är jag intresserad med, kanske en Superleggera eller liknande kan gå att få över?!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
OZ ultraleggera 15 tum är iaf inte speciellt stora invändigt, ute vid ekrarna där oken sitter är det precis att man får plats med brembo glidok i gjutjärn runt en 288 mm skiva (2 mm till godo). Med AP aluok tjänar man kanske några mm men att få in en 300 mm skiva skulle vara omöjligt.
Med typ 15 mm spacer skulle det möjligen gå att få på en större skiva för fälgens innerdiameter ökar en del längre in, men om det räcker för att få på en 300 mm skiva vet jag inte. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Tackar Mattias!
Det var det jag var rädd för, minns att mina OZ Crono Evo på Kadetten hade väldigt tight mellan vanligt glidok på 284mm skiva och fälgens kant. Då är frågan om man skall gå ner till 295x22 istället för 300x28 i bromsskivväg, det är nämligen samma belägg så jag behöver bara andra skivor och ok. Toyo 888 i 205/50 R15 kostar bara 75£ och med sånt pris kan man ha ett dussin liggande i garaget _________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Compomotive CXR är väldigt rymliga invändigt.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Alla splitfälgar går som regel bra då dom har smidda banor. Jag har själv 300 mm skivor och AP ok i magnesium Campagnolo fälgar å dom e trängre än splitt. Men det är svårt att säga generellt för en del fälgar o ok har olika form. Ofta går det att forma om oken lite i kanterna samt ta ner nån mm på skivdiametern. Till slut får man dit det. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Det här är en 310 mm Wilwoodskiva på ett Commodore B nav, med ett Brembo 4 kolvsok inuti en 15" BMW fälg. Fälgen kommer troligen från en E34. Vad jag gissat mig till så är det ET20 på fälgen.
Kommer dock inte att funka i djupledd, oket tar i där fälgbanan går ner. Testade även med en BMW kryssekerfälg med ET13, där gick det fritt! Tror att även den fälgen kom från E34. Jag kan kolla upp lite närmare när jag är i garaget nästa gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
|
Team Dynamic Racing har ju en fälg som heter Pro racing1.2 som är ganska rymlig och till hyfsat bra pris...
Ralphs däck säljer dessa vet jag men det är special fälgar som är general agenten för TD racing. _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||||||
|
Med lite risk för OT har jag en undran också angående storlekar på bromsskivor kontra fälgstorlek. Passar 280x22mm skivor innanför en 15" Superturismo GT fälg?
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||||
|
Re:
Jag har iaf kört OZ Superturismo 15" på 288 mm skivor och det funkar. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Re:
Har kikat på dem, får kolla om jag kan låna en fälg av någon att testa med.
Smidda fälgbanor är nog en bra lösning. Jag förmodar att du har rejäl offset på fälgarna och/eller bromsskiva/ok? Tyvärr så sitter mina långt ut samt fälgarna kan ha ett ET kring 30-40. Tror nämligen problemet för mig blir som Anders skriver nedan. Att ta av skivorna lite går, frågan är om det inte är bättre att gå ner 5mm i diameter och köpa ett par färdiga skivor som funkar och andra 4 kolvsok som är mer slimmade i designen, då är det bevisat att funka med 15".
Det där visar att det går om man har tillräckligt med offset på antingen skivan/oket eller fälgen. Tyvärr har jag inte möjlighet för något av dem Problemet jag har nu är som du råkar ut för Anders, det tar i fälgbanan.
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
||||||||
|
Re:
Mina Chrono Evo har betydligt mycket mindre plats för bromsoket än mina Compomotive Mo. Dock väger Compomotive Mo bly så jag har de enbart som köpa glassfälgar. Compomotive Mo har bra form på ekrarna vilket ger gott om plats för oket utåt och har även lite större diamter på fälgens insida där oket normalt sitter. Problemet med att få in stora skivor i liten fälg är att diametern på fälgens insida är mindre precis där oket sitter. Enda sättet att lösa det är att köra med ok som bygger lite radiellt eller ha en skiva med stort djup på navet.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Exakt samma situation när det gäller OZ Ultraleggera. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
En grej man får se upp med om man har skivor med djupt nav är att oket hamnar ganska långt in.
Det finns då risk att oket eller slangarna tar i delar av hjulupphängningen. Så även om skiva och ok ryms bra i fälgen så kan det bli trångt när hjulet fjädrar och svänger. Jag har det problemet redan nu med 262 mm skivor och Volvo 240 ok i 15" fälg. Det blir såklart olika beroende på hur framvagnen ser ut, har man McPherson så brukar det finnas lite mer plats runt oket. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Söker 15" fälgar med plats för stora bromsok, finns det?
|
4 besök senaste veckan (5050 totalt) |