Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring BMW Cup #19
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (88521 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8462



Det ser lovande ut Martin!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5925



Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
dags och skriva lite i tråden kanske......

efter bränsleproblemen på både Anderstorp och Knutstorp så har en hel del gjorts vid bilen. problemen blev allvarligare på Knutsorp än på Anderstorp då jag precis kom i mål på lördagen och fick bryta på söndagen.

problemet har varit att den har sugit luft i svängarna efter ca 10 varv. så en del av problemet har varit att tanken inte ha rvarit tillräckligt bra byggd.
del 2 i problemet är att eftermarknadpumpar inte har samma förmåga att suga upp bränsle och "lufta" sig själv efter att ha sugit luft. så länge en eftermarknadspump typ Bosch 044 som jag körde med, fick bränsle genom självrinning eller via catchtank så går den. men om man tex skall låta pumpen suga genom armatur (som original) så kan den inte lufta ut systemet efter att man har tömt det. eller då om den suger luft i en sväng så kan den inte själv suga upp bensin igen.

idag så testade jag originalpumpen och kom fram till att den är VÄLDIGT mycket bättre! tyskarna som byggde bilen har nog tänkt till! grovsilen som sitter i botten är så pass tät att det räcker att den rör vid ytan så suger den bensin. gjorde tester i en burk. sen dränerar pumpen ut luft genom ett hål som sprutar ner i grovsilen hela tiden, så om den skulle suga luft så kommer det inte in i bränsleledningen.

så tipset från mig är att inte bara köpa vilken pump som helst utan kolla verkligen vad de klarar av!

_________________
Martin Skoog
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Kanon! thumbs up

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Då var BMW Cup slut för detta året, och jag lyckades vinna klass standard och bli tvåa i serien.

det resultatet får man vara nöjd med även om jag var sugen på att göra om 2007års resultat då jag vann både klassen och totalen.. men men det kommer fler säsonger .

Säsongen har bjudit på många roliga och publikvänliga race, det har alltid varit fight mellan mig och brorsan, och det lär man sig mycket på.
säsongen började bra med många vinster, men sen på anderstorp började ett lite underligt bränsleproblem komma krypande. Jag fick ju bli bogserad till depån efter att ha tagit målflagg....

efter lite meckande så trodde jag att problemet var löst, men det visade sig på knutstorp att så var det inte. jag lyckades dock rulla i mål som etta i första loppet, men i andra så var jag tvungen att för första gången på 5 säsonger bryta mitt första lopp i BMW Cup, med bara tre varv kvar som ledare....



Sen fick jag orning på bränsleproblemet och kunde köra fullt igen.
Finalen på Mantorp bjöd ju på en mycket strulig racehelg som ni säkert har läst om redan, jag blev av med en andraplats för att mina 8" fälgar stack utanför skärmkanterna, så till race två körde jag med mina 7,5" fälgar fram.
därför startade jag nästan sist i race två, men innan vi kom ut på långa rakan efter att starten gått, så låg jag tvåa efter brorsan. Och lyckades sen köra om honom när han försökte drifta genom hårnålen thumbs up
greppet var inte det bästa på Mantorp i helgen, understyrt in och överstyrt ut . och ju längre in i loppet man kommer så tar ju vikten ut sin rätt också och däcken tappar grepp.



men men det har varit en rolig säsong och det har gått rätt fort emellanåt. nu stundar vintern och planerna för nästa säsong smids.

_________________
Martin Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5925



Re:

Martin Skoog skrev:
understyrt in och överstyrt ut

Sätter en tunna skit på att en nyrenoverad diff med nya ramper fixar detta problem

Nu skall jag avslöja en hemlighet varför jag lät Martin vinna sista deltävlingen, bildbevis:

Bildtexten kan ni själv gissa citat: "nu låter du mig vinna, annars skall jag sno all folie under vintern"

Skämt & sido, fast du är långsam och orsakat massa bucklor på min fina bil så har det varit super kul och utvecklande att tävla mot dig när det är så jämt. Många gånger så har det skilt 10-delar över linjen och hundradelar på kvalet

Håller på att redigera dina filmer nu, uppe om någon timme

_________________
Patrik Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Martin Skoog skrev:
understyrt in och överstyrt ut

Sätter en tunna skit på att en nyrenoverad diff med nya ramper fixar detta problem

Nu skall jag avslöja en hemlighet varför jag lät Martin vinna sista deltävlingen, bildbevis:

Bildtexten kan ni själv gissa citat: "nu låter du mig vinna, annars skall jag sno all folie under vintern"

Skämt & sido, fast du är långsam och orsakat massa bucklor på min fina bil så har det varit super kul och utvecklande att tävla mot dig när det är så jämt. Många gånger så har det skilt 10-delar över linjen och hundradelar på kvalet

Håller på att redigera dina filmer nu, uppe om någon timme



ja diffen ställer nog till det en del...ska renovera den och växellådan så jag får i trean varje gång åxå..

det har varit kul att köra med dig också, man lär sig mer om det är nära hela tiden. tyvärr gör du inte lika många misstag längre så man får väl skärpa sig nästa säsong men det där med bucklorna däremot......jag vet vem som "inte såg mig" trots att jag alla gånger som du kört på mig har haft hela bilen uppe jämnsides....

bildtexten lyder: varför körde du om mig i depån? klarar du inte det på banan?

_________________
Martin Skoog
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 372



Grattis till klass segern Martin thumbs up

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Stort Grattis Martin! thumbs up

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Grattis till i Std thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
tackar!!

_________________
Martin Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
nu när det är dags för vinterns kontroll och förbättringsarbete på nr19, så gjorde jag en koll för att se att motorn lämnade rätt effekt. jag har nämligen anat ibland att det har saknats lite pulver. men inte så mycket så att jag har funderat för mycket på det.

hursomhelst så tog jag mig till TS motor i fredags för att kolla om allt stod rätt till för att veta om jag blev tvungen att riva motorn i vinter eller inte.

efter lite varmkörning av bilen och en kopp kaffe, så kördes den första repan, och sneglandes på skärmen tänkte jag: det var nog inte full gas . det saknas ju ca 15hk... Svalle körde några repor till, men det blev inte bättre.
efter lite snack och kaffe, så började vi felsöka, den gick magert och vi kollade om den gav full gas bla. Och så tryckte vi in rök för att se att det inte drog tjuvluft någonstans.... men det gjorde det inte.

nu började jag klia mig i huvudet och se tusenlapparna flyga....... som tur var hade Svalle tid att göra en mappning. så efter en timme hade han hittat 20hk ! gött! nu behöver man kanske inte bli omkörd på rakan av brorsan!!
tydligen har jag kört med 20hk för lite under säsongen. Om det är hela eller del av säsongen vet jag inte men eftersom jag aldrig mappade efter att ha byggt nytt avgas så.....

så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma

_________________
Martin Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Martin Skoog skrev:
nu när inte.

så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma


Bara 170hk tror jag inte en sekund på att den lämnar så lite gissar på minst
170 plus 20 borde vara in närheten när man ser till vad andra skånska 323:or lämnat hos TS

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
nu förstår jag inte

alla andra skånska 323or är ju trimmade med stora insug osv.......

_________________
Martin Skoog
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Martin Skoog skrev:
så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma


Nu råkar jag veta att den bilen bromsade lite mer effekt än specade 170hk i sitt tidigare liv som gatbil och nu lär den ju vara lite mer optimerad

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Re:

Martin Skoog skrev:
nu förstår jag inte

alla andra skånska 323or är ju trimmade med stora insug osv.......


Inte alla...
Synd att du inte mappade tidigare... nu får vi vänta nästan ett år till innan vi får se 1:09.xxx

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Johan Rius skrev:
Martin Skoog skrev:
nu förstår jag inte

alla andra skånska 323or är ju trimmade med stora insug osv.......


Inte alla...
Synd att du inte mappade tidigare... nu får vi vänta nästan ett år till innan vi får se 1:09.xxx


ja 2 tiondelar lär man ju kunna kapa med 20hk

_________________
Martin Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11694



Re:

Martin Skoog skrev:
nu när det är dags för vinterns kontroll och förbättringsarbete på nr19, så gjorde jag en koll för att se att motorn lämnade rätt effekt. jag har nämligen anat ibland att det har saknats lite pulver. men inte så mycket så att jag har funderat för mycket på det.

hursomhelst så tog jag mig till TS motor i fredags för att kolla om allt stod rätt till för att veta om jag blev tvungen att riva motorn i vinter eller inte.

efter lite varmkörning av bilen och en kopp kaffe, så kördes den första repan, och sneglandes på skärmen tänkte jag: det var nog inte full gas . det saknas ju ca 15hk... Svalle körde några repor till, men det blev inte bättre.
efter lite snack och kaffe, så började vi felsöka, den gick magert och vi kollade om den gav full gas bla. Och så tryckte vi in rök för att se att det inte drog tjuvluft någonstans.... men det gjorde det inte.

nu började jag klia mig i huvudet och se tusenlapparna flyga....... som tur var hade Svalle tid att göra en mappning. så efter en timme hade han hittat 20hk ! gött! nu behöver man kanske inte bli omkörd på rakan av brorsan!!
tydligen har jag kört med 20hk för lite under säsongen. Om det är hela eller del av säsongen vet jag inte men eftersom jag aldrig mappade efter att ha byggt nytt avgas så.....

så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma


Dum fråga men detta är alltså utan deras Unichip monterat ni hittat 20hk?
Grattis iallafall!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5925



Re:

Johan Rius skrev:
Martin Skoog skrev:
nu förstår jag inte
alla andra skånska 323or är ju trimmade med stora insug osv.......

Inte alla...
Synd att du inte mappade tidigare... nu får vi vänta nästan ett år till innan vi får se 1:09.xxx


Ja vi vet ju vad alla vråltrimmade skånska 323:or ger i bänken -men vi kör standard!
Billiga hästkrafter, bra att du slapp öppna motorn och leta fel thumbs up

Ang 1:09.xxx så får du vänta ända tills April då det är shakedowndag på Knutan

Undras egentligen hur Siemens MS 41 resp 43 funkar med piggyback, är de adaptiva eller ej och hur påverkar de egentligen en "piggyback mappning"?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11694



Re:

[quote="Patrik Skoog"]
Johan Rius skrev:
Martin Skoog skrev:
nu förstår jag inte
alla andra skånska 323or är ju trimmade med stora insug osv.......




Jag förstår inte iheller , vilken 323ti är bänkad MED stort insug sist jag var där bänkade vi 2st 323ti med såna där gulliga originalinsug

Till våren blir det förhoppningsvis ny bänkning med STORT insug på min compact.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Re:

Martin Skoog skrev:
nu när det är dags för vinterns kontroll och förbättringsarbete på nr19, så gjorde jag en koll för att se att motorn lämnade rätt effekt. jag har nämligen anat ibland att det har saknats lite pulver. men inte så mycket så att jag har funderat för mycket på det.

hursomhelst så tog jag mig till TS motor i fredags för att kolla om allt stod rätt till för att veta om jag blev tvungen att riva motorn i vinter eller inte.

efter lite varmkörning av bilen och en kopp kaffe, så kördes den första repan, och sneglandes på skärmen tänkte jag: det var nog inte full gas . det saknas ju ca 15hk... Svalle körde några repor till, men det blev inte bättre.
efter lite snack och kaffe, så började vi felsöka, den gick magert och vi kollade om den gav full gas bla. Och så tryckte vi in rök för att se att det inte drog tjuvluft någonstans.... men det gjorde det inte.

nu började jag klia mig i huvudet och se tusenlapparna flyga....... som tur var hade Svalle tid att göra en mappning. så efter en timme hade han hittat 20hk ! gött! nu behöver man kanske inte bli omkörd på rakan av brorsan!!
tydligen har jag kört med 20hk för lite under säsongen. Om det är hela eller del av säsongen vet jag inte men eftersom jag aldrig mappade efter att ha byggt nytt avgas så.....

så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma


Häftigt och skönt att det inte var nåt fel på motorn thumbs up med sexiga Yokohama 15" kommer det gå undan 2010

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring BMW Cup #19
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (88521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande