Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (88521 totalt) |
_________________ Patrik Skoog |
||||
dags och skriva lite i tråden kanske......
![]() efter bränsleproblemen på både Anderstorp och Knutstorp så har en hel del gjorts vid bilen. problemen blev allvarligare på Knutsorp än på Anderstorp då jag precis kom i mål på lördagen och fick bryta på söndagen. problemet har varit att den har sugit luft i svängarna efter ca 10 varv. så en del av problemet har varit att tanken inte ha rvarit tillräckligt bra byggd. del 2 i problemet är att eftermarknadpumpar inte har samma förmåga att suga upp bränsle och "lufta" sig själv efter att ha sugit luft. så länge en eftermarknadspump typ Bosch 044 som jag körde med, fick bränsle genom självrinning eller via catchtank så går den. men om man tex skall låta pumpen suga genom armatur (som original) så kan den inte lufta ut systemet efter att man har tömt det. eller då om den suger luft i en sväng så kan den inte själv suga upp bensin igen. idag så testade jag originalpumpen och kom fram till att den är VÄLDIGT mycket bättre! tyskarna som byggde bilen har nog tänkt till! grovsilen som sitter i botten är så pass tät att det räcker att den rör vid ytan så suger den bensin. gjorde tester i en burk. sen dränerar pumpen ut luft genom ett hål som sprutar ner i grovsilen hela tiden, så om den skulle suga luft så kommer det inte in i bränsleledningen. så tipset från mig är att inte bara köpa vilken pump som helst utan kolla verkligen vad de klarar av! _________________ Martin Skoog |
||||
Då var BMW Cup slut för detta året, och jag lyckades vinna klass standard och bli tvåa i serien.
det resultatet får man vara nöjd med ![]() ![]() Säsongen har bjudit på många roliga och publikvänliga race, det har alltid varit fight mellan mig och brorsan, och det lär man sig mycket på. säsongen började bra med många vinster, men sen på anderstorp började ett lite underligt bränsleproblem komma krypande. Jag fick ju bli bogserad till depån efter att ha tagit målflagg.... efter lite meckande så trodde jag att problemet var löst, men det visade sig på knutstorp att så var det inte. jag lyckades dock rulla i mål som etta i första loppet, men i andra så var jag tvungen att för första gången på 5 säsonger bryta mitt första lopp i BMW Cup, med bara tre varv kvar som ledare.... Sen fick jag orning på bränsleproblemet och kunde köra fullt igen. Finalen på Mantorp bjöd ju på en mycket strulig racehelg som ni säkert har läst om redan, jag blev av med en andraplats för att mina 8" fälgar stack utanför skärmkanterna, så till race två körde jag med mina 7,5" fälgar fram. därför startade jag nästan sist i race två, men innan vi kom ut på långa rakan efter att starten gått, så låg jag tvåa efter brorsan. Och lyckades sen köra om honom när han försökte drifta genom hårnålen ![]() greppet var inte det bästa på Mantorp i helgen, understyrt in och överstyrt ut ![]() ![]() ![]() men men det har varit en rolig säsong och det har gått rätt fort emellanåt. nu stundar vintern och planerna för nästa säsong smids. ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
Sätter en tunna skit på att en nyrenoverad diff med nya ramper fixar detta problem ![]() Nu skall jag avslöja en hemlighet varför jag lät Martin vinna sista deltävlingen, bildbevis: ![]() Bildtexten kan ni själv gissa citat: "nu låter du mig vinna, annars skall jag sno all folie under vintern" ![]() Skämt & sido, fast du är långsam och orsakat massa bucklor på min fina bil så har det varit super kul och utvecklande att tävla mot dig när det är så jämt. Många gånger så har det skilt 10-delar över linjen och hundradelar på kvalet ![]() ![]() ![]() Håller på att redigera dina filmer nu, uppe om någon timme ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
ja diffen ställer nog till det en del...ska renovera den och växellådan så jag får i trean varje gång åxå.. det har varit kul att köra med dig också, man lär sig mer om det är nära hela tiden. tyvärr gör du inte lika många misstag längre så man får väl skärpa sig nästa säsong ![]() ![]() ![]() ![]() bildtexten lyder: varför körde du om mig i depån? klarar du inte det på banan? _________________ Martin Skoog |
||||
nu när det är dags för vinterns kontroll och förbättringsarbete på nr19, så gjorde jag en koll för att se att motorn lämnade rätt effekt. jag har nämligen anat ibland att det har saknats lite pulver. men inte så mycket så att jag har funderat för mycket på det.
hursomhelst så tog jag mig till TS motor i fredags för att kolla om allt stod rätt till för att veta om jag blev tvungen att riva motorn i vinter eller inte. efter lite varmkörning av bilen och en kopp kaffe, så kördes den första repan, och sneglandes på skärmen tänkte jag: det var nog inte full gas ![]() efter lite snack och kaffe, så började vi felsöka, den gick magert och vi kollade om den gav full gas bla. Och så tryckte vi in rök för att se att det inte drog tjuvluft någonstans.... men det gjorde det inte. nu började jag klia mig i huvudet och se tusenlapparna flyga....... som tur var hade Svalle tid att göra en mappning. så efter en timme hade han hittat 20hk ! ![]() tydligen har jag kört med 20hk för lite under säsongen. Om det är hela eller del av säsongen vet jag inte men eftersom jag aldrig mappade efter att ha byggt nytt avgas så..... så nu kan man sova gott och veta att alla 170hk är hemma ![]() ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
Bara 170hk tror jag inte en sekund på att den lämnar så lite ![]() 170 plus 20 borde vara in närheten när man ser till vad andra skånska 323:or lämnat hos TS _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Nu råkar jag veta att den bilen bromsade lite mer effekt än specade 170hk i sitt tidigare liv som gatbil ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Inte alla... ![]() Synd att du inte mappade tidigare... nu får vi vänta nästan ett år till innan vi får se 1:09.xxx ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Re:
ja 2 tiondelar lär man ju kunna kapa med 20hk ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
Dum fråga men detta är alltså utan deras Unichip monterat ni hittat 20hk? Grattis iallafall! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Ja vi vet ju vad alla vråltrimmade skånska 323:or ger i bänken ![]() ![]() Billiga hästkrafter, bra att du slapp öppna motorn och leta fel ![]() Ang 1:09.xxx så får du vänta ända tills April då det är shakedowndag på Knutan ![]() Undras egentligen hur Siemens MS 41 resp 43 funkar med piggyback, är de adaptiva eller ej och hur påverkar de egentligen en "piggyback mappning"? _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
[quote="Patrik Skoog"]
Jag förstår inte iheller ![]() ![]() ![]() Till våren blir det förhoppningsvis ny bänkning med STORT insug på min compact. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Häftigt ![]() ![]() ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (88521 totalt) |