| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ETanol i tanken vid besiktning?
|
4 besök senaste veckan (3849 totalt) |
|
Jo, nu äntligen skall bilen snart in på besiktning, 1602 bmw med moderat m10 maskin, dubbla 45:or 284 kam men lite oroad inför besiktningen är man ju - nån som provat med att som i gamla dagar slå i sprit (etanol) för att få upp värdena lite? _________________ Jonas Bostrand |
||
|
Jag har haft ca 40% etanol i tanken, alltså 4liter per 10liter, kör aldrig full tank då heller så man spär ut det sen, då har jag fått ner värdena till perfekta samt att det inte luktar etanol.
Detta har då funkat när det var rensat avgas även kat.
_________________ Viktor Starkman |
||
|
Re:
Då bör man klara sig om man tankar i några liter E85 ? Eller är det bätter med K-sprit eller är det samma ska? |
||
|
slangar o sånt
Hur ser det ut med slangar o sånt i samband med detta - kortsiktigt är det kanske inte nåt problem men en bil som körs lite och det ligger kvar etanol eller liknande i tank, slang osv? Nån som har koll? _________________ Jonas Bostrand |
||
|
Re: slangar o sånt
Utspädd kan knappast vara någon fara, det finns ju etanol i all vanlig mack-bensin nuförtiden. 5% om jag inte missminner mej. Och samtliga biltillverkare har godkänt detta. En vision är visst att det ska bli 10% i framtiden... _________________ Calle Olsson |
||
|
Jag kör till och från med enbart E85 (dvs 85%etanol) och har hittills inte märkt av några problem. Finns ju dom som kört tusentals mil för jämnan i äldre bilar som inte varit ämnade för E85: http://www.etanol.nu/ Samtidigt är jag lite splittrad eftersom tex SAAB bevisligen har andra komponenter i sina Flexifuel/BiOPower(eller vad dom kallas) bilar
Men frågan i denna tråd gällde ju exponering för etanol under en kortare period (även om det skulle ligga kvar en tid efter besiktningen), dessutom med väldigt låg inblandning, så då kan inte jag se några risker för skador. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
|
Ja, nån stans måste de ju bli av med skiten på... -30% i försäljningen av E85 motsvarande period 2008! Folk har väll äntligen förstått att högreförbrukning samt att upplåta åkermark till plantage e knäppt! Nä, satsa pengarna på bio-gas istället som resten av europa! De e bara dumheter att bygga ut E85! kan tänka mig att metanol (träsprit) skulle vara mera eco-vänligt alt. istället. ( Statoil (kanske andra oxå) har t.o.m slutat blanda ut 98okt nu mer och säljer bara euro-diesel... ) Men men, de är min åsikt bara.....
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Beroende på årsmodell tror jag du får ha 5,5 eller 4,5 i Co. Brukar inte vara nått problem att få den igenom om motorn är något sånär bra inställd.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (3849 totalt) |