| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räserbälten, tips om bra eller dåligt!
|
1845 besök totalt |
|
Hej alla glada! Har glott runt endel på näten på bälten till fiaten, främst 5 och 6 punktsbälten! Vilket av dom är att föredra? Skillnaden är väl inte så stor vad jag har förstått? Har hittat dessa bl.a(länken nedan) men då kanske man blir utskrattad om man kommer på nån banåkarträff och har sånna bälten? och det vill man ju inte! Helt klart bra pris jämfört med i sverige.
OBS! Det är 2st bälten för det priset! http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB MVH/Jon |
||||
Jag skulle aldrig våga gå på en "pirat"-tillverkare av bälten. Remmarnas bredd ger ju bara en typ av (falsk) säkerhet, om andra komponenter (lås etc) inte håller samma klass. (och var tror ni att man sparar på tillverkningskostnader?) om du byter ut bilens originalgrejor, köp då något testat och godkänt bälte från en välkänd tillverkare.
_________________ -- |
||||
|
Här är ett bra bälte till bra pris 3" axel & höftremmar 2" grenremmar & fia godkänt
http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Hej o tack för alla svar! Självklart ska man inte tumma på säkerheten, och är det inte säkert att köpa sånna där märken av bälten så låter jag bli! Man har ju provat på att handla lite på Ebay så nu är man ju ett "Ebayfreak"
Så ni som har får gärna lämna tips på några bra märken som man kan hitta i USA, England och Tyskland..
MVH/Jon |
||||
|
Den här då?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: Äsch, läste inte annonsen ordentligt själv. Dom bältena är redan sålda. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Använder själv dessa när vi kör långlopp. Helnöjd, har aldrig strejkat i lås och liknande. Det är något vi skulle märkt med tanke på att det är ganska "stressigt" vid våra förarbyten. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
blivit väldigt förtjust i dessa http://www.schroth.com/racing/
dom har flertalet modeller ,samt att midjebanden finns så man kan spänna dom innåt/uppåt vilket är betydligt enklare än att dra dom ner mot golvet inget man gör i "farten" hoppar man mycket ur/in i bilen så föredrar man olika saker klämma och känna kan vara mer viktigt än man tror ex så var det ett bälte från GA där en del av spännet/beslaget hamna helt fel i hålet för stolen och kärvade smaken är som baken _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Tänkte uppa denna tråd lite då jag hittat billiga FIA godkända 6punkts bälten, dom finns på rallyshop.se och heter Beltenick, ett standard som nu säljs till vinterpris 1195 och ett med spännen i lättviktsaluminium för 1595, båda har 3" axel och midjeremmar.
Någon som testat dessa? Är dom något att ha? Tänker på om spännen och låsen är smidiga.
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Jag köpte ett sådant bälte, klämde och kände lite och köpte sen ett till
Det tillhör ju inte dom lättaste bältena men hade bra känsla i låset. FIA innebär ju ändå nån sorts standard. Det går även montera runt burröret för axlarna vilket är ett + _________________ Mattias Holmgren |
||||
|
Re:
Låter kanon, och tänkte att till det priset kan man ju lyxa till med det som har aluspännena, jag menar 1595 är inte mycket att bråka om i sådana här sammanhang, och som du säger, är det FIA godkännt så ska det ju klara sig precis som alla andra bälten. _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Hur länge är dom FIA godkända då? Gäller sånt från inköpsdatumet och några år framåt eller hur funkar det? Är dom stämplade med ett visst år då dom går ut kanske?
MVH/Jon |
||||
|
Re:
Fia bälten är stämplade med datum när de går ut. Men det är bara krav i internationella bilar. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
okej! Får fråga dom hur länge det är kvar på "bäst före datumet" då!
MVH/Jon |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1845 besök totalt |