Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
däckbredd.. ju bredare destu bättre?
7 besök senaste veckan (5413 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare

bredare däck bättre grepp?

min bil väger ca 1000kg och har nu 235/265mm breda däck....

om man får välja helt fritt vilken däckbredd man ska ha utan att ta hänsyn till plats... skulle det då kunna bli bätter grepp med bredare däck? eller blir det så pass mycket mer luft/rullmotstånd så det inte går fortare för det?
eller tillräckligt breda nu för den vikten eller vad påverkar? skulle det finnas möjlighet att det skulle gå fortare med bredare?

har ju sett på en del racerbilar att de har jättebreda däck....

med snabbt menar jag fort runt en racingbana..

Västkusten
Här sen Okt 2007

Ja visst, det finns alltid en gräns.

En elise har inte 335 breda däck av en anledning.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Fastlane skrev:

Varför har Elise så breda däck da?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:

nä det har den inte... men speedlab-corvetten har å andra sidan inte elise-däck....

att det finns gränser för vad som är rimligt är jag med på.. men i mitt fall kan man om man vill gå upp i dimension lite grann om det nu skulle vara bättre..

Helsingborg
Här sen Nov 2008

Ju mer effekt man har desto bredare däck bör man ju ha (iaf på den drivande axeln).
Sen är det ju även så att en lätt bil har lättare att spinna loss än en tung bil med samma effekt

saab 900 supertouring
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

i princip ja.. ju bredare däck, desto bättre grepp.
MEN det beror på. En bil kan ju faktiskt accellerera mer än 1g.. det innebär att det inte bara är friktion det handlar om utan också att däcket formar sig efter ytan den är i kontakt med och "krokar tag" i de små ojämnheterna.

det innebär att det någonstans finns ett optimum/maximum där yttrycket minskat så pass mycket pga ökad däckbredd att däcksgummit inte längre kan forma sig tillräckligt efter de små ojämnheterna och möjligheten att "kroka tag" minskar.

Detta är min egen lilla teori.....som jag kommit på själv

Tokholm
Här sen Jan 2003

Breda däck; 'finns ofta bara i hårda gummiblandningar. thumbs down

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Rullmotstånd och vikt påverkas i negativ riktning med bredare däck.

Lotus/Opel Speedster har väl enbart 175 bredd framtill i original?

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

I princip så är det bättre med bredare däck då de teoretiskt ger mer grepp. Problemet är att ju lättare bil och bredare däck du har är det svårare att få till kombinationen värme/gummiblandning/banbeläggning.

En gokart åker på ganska höga däcksidor (regler om 5" fälg) men är 7,1" (ca:180mm) breda och väger med förare ca:160kg beroende på klass. Bredden är begränsad av regler även där (jag vet superkart har ännu bredare men är mycket tyngre). Det man har där är att de träffar marken ofta och bygger därmed upp värmen fortare.

Har du problem med överhettning så kan en väg vara bredare eller/och större diameter eller/och hårdare däck.

Har du problem att få upp värmen kan en väg vara smalare eller/och mindre diameter eller/och mjukare däck.

Största problemet brukar vara att hitta däck och chassie inställningar som gör att man får upp värmen tillräckligt snabbt och sedan får däcken att stanna inom temperaturområdet som det arbetar bäst inom. Vad den temperaturen är beror på hur däcket är uppbyggt och framförallt vilken gummiblandning det är i däcket, Det får man fråga däcksleverantören om, om de vet. Annars är det bara byta däcksleverantör.

Ett perfekt avstämt däck/chassi/bil gör att däcket bara går fort ett åkpass sedan måste det bytas för att prestera max. Frågan är hur mycket däcktester/däck man har råd med men billigaste sättet att åka fort är oftast att ha riktigt fräscha däck typ till varje rejs.
Det är bara att titta på F1/STCC/Gokart/Ginett osv. där man fått begränsa antalet däck.

Så svaret är kanske!
Hur är däcket i dag, med värme, livslängd osv. Livslängden har ju med plånboken att göra. Däremot behöver ju inte gummit vara utslitet för att däcket ska vara slut som tävlingsdäck.

Chassiet på bilen har bara en uppgift att se till att däcken kan utnyttjas maximalt, motorn har bara en uppgift att leverera energi till chassiet, föraren har bara en uppgift att balansera detta, raceingenjören ska se till att detta är rätt

Innan rullmotståndet gör att man åker på smalare/hårdare däck av den anledningen är det nog 30hk bilar på ringen vi pratar om, greppet är klart mer viktigt.
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
däck

jag har inte kört och utvärderat detta någonting... men man kan säga så här då:?
bredare däck går fortare runt en racerbana så länge allt annat är justerat efter detta...

Norrköping
Här sen Jun 2003

I princip så innebär mer gummi i marken högre friktionskoefficient och därmed bättre fäste så länge man kan få upp däcket i rätt temperatur. Anledningen är att däck fungerar likt tape och klistrar sig fast i ytan.

Sedan har ju bredare däck nackdelar också, ex. ökat rullmotstånd, trögre styrning och aerodynamiska svårigheter. Dels så kan förstås luftmotståndet öka med bredare däck, men det är inte den enda aerodynamiska svårigheten. Har man ex. en bakre diffuser och monterar bredare däck bak så ger det mindre plats för diffusern som således måste göras smalare.

Sedan måste ju också däcken fungera ihop med bilens tyngdpunkt. En bil med tyngdpunkten relativt långt bak kräver relativt bredare däck bak och tvärtom.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: däck

emelie skrev:
jag har inte kört och utvärderat detta någonting... men man kan säga så här då:?
bredare däck går fortare runt en racerbana så länge allt annat är justerat efter detta...
Du sa inget i förstaposten hur mycket effekt du hade att driva runt pjucksen med

Med "för lite" effekt så kan rullmotståndet blir för stort (vid de däckstryck som gör att däcket i övrigt fungerar) så smalare däck är snabbare totalt sett (sen kan man optimera för 10-15min körning och då kan ett däck som överhettar de sista varven vara totalt snabbare än ett som närmar sig drifttemp först på varv 3).

Men 1000kg och 250mm i medelbredd borde kunna supporta 300-350hk utan att det blir alltför okörbart.

Kasta in tillgängliga E-märkta och lagom dyra så har du gjort valet mycket mer diskret (inte ett direkt kontinuerligt utbud). För Slicks i dimensioner som används i konkurrensutsatta serier så brukar det finnas ganska mycket att välja på (det är få Rdäck som finns i fler än en gummiblandning i samma dimension), men erfarenheter härifrån brukar gå att använda.

Är man lat kan man snylta på andras resultat/lösningar, ibland finns det utgångslägen som är tillräckligt lika så man kan hitta en startpunkt. Det brukar ju ändå ta ungefär en uppsättning att lära sig hur man ska få ut det mesta av den däcklösningen (om man inte får till det tokfel och kör ner till corden på ett körpass).

Edit: Usch va mycket det kom emellan när jag skrev detta, allt har ju redan sagt redan.

PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006

ett ganska rejält trådlyft.

Men vad säger experterna om denna fråga? när blir det onödigt brett?

Om vi utgår från en bakhjulsdriven bil med 300hk, 1200kg.
sitter idag 235mm R-däck runt om på 8,5" fälgar. Är det rätt väg att gå att försöka få in så breda hjul det går om ändå ska bygga om? eller finns det något mitt i mellan som kommer fungera "bäst"?

Frågan är ju egentligen om det är någon som verkligen testat och sett, blir det ett problem att få temp i 295mm breda framdäck på en ganska lätt bil utan massa aero?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

plato skrev:
Men vad säger experterna om denna fråga? när blir det onödigt brett?
När det går långsammare än en smalare lösning.

Finns det gummiblandning så går det alltid att få grepp, men det är alltid tillgänglighet på däck som styr mest.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För brett = svårt att få temp = behövs mjukare gummiblandning.

7 besök senaste veckan (5413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande