| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SAAB 9000 - Elektrisk vattenpump och oljeanslutningar
|
2595 besök totalt |
|
Hej, Bygger en Super Seven replika (Westfield) med SAAB 9000 2.0 LTT motor... Det blir lite tajt i bilen och i första hand är det vattenpumpen och anslutningar till oljefiltret som behöver lösas. Vattenpumpen Vattenpumpen vill jag ha bort helt och hållet och ersätta med en elektrisk dito på annan placering. Är det Davies Craig som är det bästa valet rörande pris/prestanda? Andra tips på detta? oljeanslutningar Var kan man hitta bra 90 graders anslutningar som passar SAAB's? _________________ Joacim Järkeborn |
||
|
Rörande vattenpumpen: jag känner igen problematiken. Det enklaste är att du kapar och bygger om ramen vid vattenpumpen alternativt kapar pumpens nipplar och TIG:ar dit något som är böjt i 90 grader.
Det finns elpumpar men dom billiga är gjorda för att passa på SBC V8:a. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WATER Gällande olja: du kan kanske göra det lätt för dig och använda sugmotorns fäste utan uttag för oljekyl och montera värmeväxlare från en Alfa 156 mellan filter och filterhus. Då slipper du oljekylare och slangar helt och hållet? Nr.4:
Volvo 945 Turbo har en också. Osäker om det är samma gänga dock. Volvos värmeväxlare är ännu större och då kan du även använda Volvo oljefilter som är större än SAAB:s. Volvo 945T värmeväxlare:
Jag gillar värmeväxlare. Man slipper dra oljeslangar, montera kylare och dom värmer upp oljan snabbt till rätt värde och håller den där. Nya SAAB 9-3 SS har den också. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Hur effektiva är de där små värmeväxlarna? Dels måste vattenflödet vara begränsat och ytan för värmeavgivning kan inte vara stor. Jag har själv värmeväxlare på motoroljan men genom den kör jag hela kylvattenflödet på väg till kylaren.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Dom är relativt stora till ytan "internt". Dvs. det finns massvis med kylflänsar mellan vatten och olja. I och med att vatten har typ 100 gånger större värmekapacitet än luft behöver inte ytan vara så stor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Kravet på stor yta ökar med den lilla skillnaden i temperatur mellan oljan och vattnet. Vattenflödet genom mini-värmeväxlaren måste vara relativt begränsat också. Jag mäter oljetempen där oljan kommer in i motorn i blocket intill filtret. Utan oljekylare låg jag normalt 10 grader över vattnet vid cruise och 20-25 grader över vid bankörning. Med kylare kan jag inte säga att det är någon skillnad mellan dem med den låga upplösningen och noggrannheten jag har på mätarna. Någon som har siffror före/efter med en Volvo-kylare?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2595 besök totalt |