Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pilotlagerns utformning?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8613 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pilotlagerns utformning?

Som ni kan se här så är adapterplattan äntligen kirrad, med hjälp av CNC-maskiner och några ritningar (funkar inge bra att "prova sig fram", det kan vi intyga).

Nu är det frågan om hur man ska lösa pilotlagern. Som ni kan se så är ingående axelns tapp lite smalare än hålet som SAAB växellådan's tapp åker in. Vad jag har förstått så sitter det ingen lager alls där påSAAB-ar. Vad tycker ni:
1. ska man bara svarva en bronsbussning mellan två och mörja upp den där den går in i veven?
2. eller ska man försöka bygga någon sorts hållare till ett lager (vi har kollat upp och race-applikationer brukar ha ett SKF-lager där som man krymper in i svänghjulet)?
3. eller ska man försöka hitta passande nållager och bussning?

Vad tycker ni som har byggt sånt? Göran?

Mvh.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Pilotlagerns utformning?

beepbeep skrev:
Som ni kan se här så är adapterplattan äntligen kirrad, med hjälp av CNC-maskiner och några ritninger (funkar inge bra att "prova sig fram", det kan vi intyga).

Nu är det frågan om hur man ska lösa pilotlagern. Som ni kan se så är ingående axelns tapp lite smalare än hålet som SAAB växellådan's tapp åker in. Vad jag har förstått så sitter det ingen lager alls där påSAAB-ar. Vad tycker ni:
1. ska man bara svarva en bronsbussning mellan två och mörja upp den där den går in i veven?
2. eller ska man försöka bygga någon sorts hållare till ett lager (vi har kollat upp och race-applikationer brukar ha ett SKF-lager där som man krymper in i svänghjulet)?
3. eller ska man försöka hitta passande nållager och bussning?

Vad tycker ni som har byggt sånt? Göran?

Mvh.

Riktigt lager eller ingenting alls. Bronsbussning låter som ett bra sätt att få växellådans axel att skära ihop med veven.

Vasa Finland
Här sen Sep 2003

"(vi har kollat upp och race-applikationer brukar ha ett SKF-lager där som man krymper in i svänghjulet)" = BMW orginal

Hur är det orginal på Porsche? De är väl Porsche låda som ni använder, och det är ju lådan som vill ha lagret, så gör som det är orginal på porsche.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hmmm...på Porschar sitter det en utbytbar nållager som man skruvar på veven:

På SAAB sitter det ingeting (fast axeln når ganska långt in i veven) och på speciella lättvikts svänghjul så sitter det en högst vanlig permanentsmord inkrympt SKF lager. Men som sagt, det är lite ont om plats...ska man försöka svarva en hållare till SKF-lagret eller bara smörja upp bussningen?

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

beepbeep skrev:
Hmmm...på Porschar sitter det en utbytbar nållager som man skruvar på veven:

http://www.pelicanparts.com/catalog/images/new_images3/pilotbearing_93 . . . .

På SAAB sitter det ingeting (fast axeln når ganska långt in i veven) och på speciella lättvikts svänghjul så sitter det en högst vanlig permanentsmord inkrympt SKF lager. Men som sagt, det är lite ont om plats...ska man försöka svarva en hållare till SKF-lagret eller bara smörja upp bussningen?

Det går inte att pressa ur lagret ur hållaren från porschen?
Annars finns det ju mängder med nållager att köpa, finns det inget lämpligt kanske ni kan svarva en hylsa som först pressas in i veven och sen lagret..
Eller om det går att borra upp hålet i veven för nått annat lämpligt lager?

Håller mer föregående talare i "om porschens låda vill ha ett lager så sätt dit ett"
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag skulle fixa ett nållager som passar på axeltappen och som är mindre än hålet i vevaxeln. Sen svarva en hylsa som är lite större än vevaxelhålet och lite mindre än nållagrets ytterhylsa och "krympa" ihop allt.

Av bilden att bedöma var det mycket "tajtare" mellan tapp och hål i min Ford/Opel kombinerade paket i min Westfield. Jag köpte dock ett nållager från England för att få ihop det (där någon "shop" redan testat fram vad som passar).

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Svarva en hylsa är nog det enklaste ändå..
Fast jag hade nog velat ha typ 0.01mm presspassning istället för 0.5mm (om det var så du menade?)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Alltså SAAB-växellåda har fler bulthål och mycket mindre toleranser än Porsche-växellåda (sant faktiskt!) så dom klarar sig utan någon pilotlager alls...tappen åker bara in i veven och dom har egentligen inget syfte alls då hela skiten centreras av bultarna som håller ihop lådan mot motorn.

Porsche-låda är dock mycket längre och har bara fyra (långa) bultar som håller lådan, så där förlitar man sig på att pilotlager centrerar lådan mot motorn. Bulthål på växellådan är lite för stora och tillåter att man flyttar lådan runt tills den är exakt centrerad, då drar man åt bultar. Egentligen är det tekniskt sett inferiör lösning, men det är som det är och det krävs som sagt något mellan tappen och veven som centrerar det hela för att vi ska kunna montera ihop det.

Som det ser ut nu så finns det två alternativ:

1. Svarva en hylsa av självsmörjande brons, krympa den på tappen och föra in den i hålet på veven, smörja upp den ordentligt och hoppas att det håller.

2. Försöka hitta lämpligt permanent smort SKF-lager (det finns en vars innre diameter passar raktav med tappen), försänka ett hål i svänghjulet och krympa in lagret i den, om den får plats. Lagret är ungef. 35mm i diameter och ungef. 10mm tjockt, så man kanse inte kan krympa in hela lagret men en bit bara...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gör en bussning i silikonbrons. det fungerar ypperligt och länge.
sitter original i många std-bilar och väldigt ofta på racerbilar.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En bronsbussning funkar, mycket pga att den bara snurrar när koppling är nertryckt.
beepbeep
Du kommer väll ej att köra lamellrally så eller????

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Vad är lamellrally??

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lamellrally=köra med kopplingen lite nertryckt typ, fickparkera på 5000r/min och styra farten med kopplingen. Det är den typen va körning faster Agda 75år brukar köra med.
Bra va???

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hmm...tror att det blir svårt med "lamellrally" då vi har tänkt montera en stum sinterkoppling:

Får se om Dalhems har rätt storlek i lager. Dom är inte så dyra heller...

Insjön
Här sen Dec 2002

dude skrev:
gör en bussning i silikonbrons. det fungerar ypperligt och länge.
sitter original i många std-bilar och väldigt ofta på racerbilar.

Jag är inne i samma tankegångar.
Jag kan inte tänka mig att silikonbrons kan få lagerytor att skära ihop?.

Forshaga
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:
1. Svarva en hylsa av självsmörjande brons, krympa den på tappen och föra in den i hålet på veven, smörja upp den ordentligt och hoppas att det håller.

Nej...vänta nu......!!

Lagret är inte till för att centrera motor/låda tillsammans vidmonteringen. Om det är ett spel i sidled där....så måste det centreras med tex indikatorklocka.
Sitter det inte absolut centrerat, kommer sinterlamellen att brinna upp på ett ögonblick.

Sitter det inte något pilotlager i Saaben......så beror det på att Sabb-lådans ingående axel är lagrad på fler ställen i lådan.
och eftersom det sitter pilotlager i Porschen.......så MÅSTE du ha ett lager eller bussning.......

OCH DU FÅR INTE KRYMPA FAST BUSSNINGEN PÅ TAPPEN......utan den måste sitta fast i veven eller svänghjulet......

Matrialet i lagret bestämms av hur du kommer att använda bilen.
Kommer du att stå still med kopplingen nere och varva 8000 rpm........så måste du ha ett lager av något slag..........men om du inte kommer att varva särskilt mycket, med kopplingen nere.......kommer det att funka bra med en bussning.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Alla mina bakhjulsdrivna Fiat:ar hade ett kullager där. I lämplig standarddimension dessutom.
Vill minnas att jag sett det på Opel oxo. Lagret satt med presspassning i vevaxeln.
Kräver större hål i jmf. med ett nållager men fungerar förmodligen lika bra.

Halland
Här sen Maj 2003

Som kuriosa kan jag ju nämna att Saab 900 (gamla versionen) har ett lager där.

mvh/Ragnar

Åmål
Här sen Mar 2003

När vi matade ihop Hewland-lådan med SAAB-motorn så lät jag tillverka en liten adapterplatta
som innehöll SKF-kullager som jag skruvade fast på svänghjul/vevaxel.

/LOLA-Christian
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

>>Beepbeep

Har ni löst detta eller står det fortfarande kvar på "Att göra"-listan?

Fick hem min Opel omega låda igår (det blev en Opellåda från en 2,5i V6 -96) och den verkar vilja ha ett pilotlager så jag tänkte åka snålskjuts på er lösning...

EDIT

Har fått ett tips på Locostforumet att lagret från Opel Manta/Ascona B passar fint för Saab/Opel-kombinationen

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Mats Friberg skrev:
>>Beepbeep

Har ni löst detta eller står det fortfarande kvar på "Att göra"-listan?

Fick hem min Opel omega låda igår (det blev en Opellåda från en 2,5i V6 -96) och den verkar vilja ha ett pilotlager så jag tänkte åka snålskjuts på er lösning...

EDIT

Har fått ett tips på Locostforumet att lagret från Opel Manta/Ascona B passar fint för Saab/Opel-kombinationen

Japp!

Det har visat sig att ett vanligt SKF-kullager i standarddimension passar perfekt in i mittöppningen på SAAB-svänghjul och att dess innerdiameter passar perfekt på tappen på växellådans ingående axel. Ibland har man tur... (antagligen är prylarna gjorda för standarddimenionerade lager)

Den finns att köpa på varenda Clas ohlsson typ.

bild:

Stockholm
Här sen Apr 2003

Hur gör ni lådcentrering då, när axeltappen sitter i lagret i svänghjulet?
Citera
Allmänt banåkaforum
Pilotlagerns utformning?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande