| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Kylare bak - värt besväret? Vikten av viktfördelning
|
3522 besök totalt |
|
Sitter med en bil som har stor och tung motor monterad nästan helt framför framhjulens centrum, 4wd är det också. Så, för att förbättra det hela så kan det ju vara läge att hänga kylsystem bak - läste en tråd av tacq om detta men jag ville inte vara inne och rota i den. nå, Göran Malmberg hade ett intressant sista inlägg i den tråden där han konstaterade att det inte är så enkelt som att bara klämma dit kylaren. Han såg det lite mer ur komplett fordon. Saker som dök upp i den tråden och som jag fastnat för: - Svårt att få till flöde över kylaren - Svårt att få till bra diffusor om man tar luft under bilen - Svårt att fixa till kylsystem i stort (pumpar, termostater osv) - Ökar total vikten på bilen - Ökar behovet at ström (ev. elpump) - Bra för viktfördelning - Bra ur service-ability (lättare att hiva ur motorn) - Ger större frihet för framtida ombyggnader - om det ska gatreggas kan det vara läge att ha med det från början Jag är rätt kluven. Är det viktigare med viktfördelning eller låg vikt? Är vinsten med kylaren bak, alltså viktfördelning och service, så stora att det väger upp baksidorna - problem allmänt? Att man på en rallycrossbil (tittar mycket på dem, roliga byggen!) flyttar den är väl mer pga av att det knuffas lite ibland? Visst borde man bry sig om viktfördelning där med men... Min tes är att det förenklar väldigt mycket att ha den fram, det liksom funkar och väger ine såå farligt mycket. Visst, det är vikt på helt fel ställe men det är funktionellt. Jag känner att jag skapar en massa problem med kylaren bak. Jag gillar inte heller idén med att dränka bilen i scoop utan ska kylaren bak så ska luften in under golvet. Tips och idéer mottages varmt. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Alla racinglösningar (oavsett gren/klass) är ofta styrda av reglementen som gör olika saker mer/mindre fördelaktiga. Totalvikten kan man ofta kompensera med mindre barlast (det är sällan som vikten är helt fri).
I RC är ju viktfördelningen viktig för starten men att komma i mål efter att ha knuffat lite är också viktig. |
|
Då denna topic är den kortaste så skriver jag här, har kollat på alla topics om att ha kylen i bagagen och märkt att ingen sagt om man får ha det hos SBP, eller har alla ombyggt fordon som har kylen bak?
Blir ju ett "hål" i golvet som de kan anmärka på. Någon som vet?
_________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
|
Bilprovningen brukar inte ha åsikter om kylaren bak i sig. Däremot gäller det ju att se till att det inte finns vassa kanter, inte rör i kupén som man kan bränna sig på osv.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Anledningen till att montera kylet bak är väl oftast för att få plats med rejäl ic, hur mycket tror du att det går att flytta tp med hjälp av detta?
Men lite nytta lär det väl göra, framför allt om du konverterar till elektrisk vattenpump och sätter den bak också. Det innebär väl lite mer arbete med ombyggnad/flytt av termostat men allt går. Sätt generatorn bak också och driv den från medbringaren (har sett sådan lösning på nån rejsBMW). Elservopump bak kanske? Batteriet är väl redan där bak kan jag tro. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
|
Jag har en e30 (se min projekttråd) där jag satt en kylare bak. Kör med orginalpump, termostat med 3mm hål i och omgjorda rör för så rak väg som möjligt, två NACA scoop i rutorna och två rör under bilen som transporterar luft via slangar till en tät behållare runt kylaren.
Kör 450hk och har 80 grader som max, förviso inte åkt bana. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3522 besök totalt |