Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -83 Projekt 1 *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 55198 besök totalt |
Hej alla!
Fick tips om att man kunde lägga upp sin bil här under denna tråden av Eddie Varvstopp. Sagt och gjort, Tanken med denna tråden är väl att du ska kunna följa mitt arbete under projektets gång. Jag kommer att försöka uppdatera denna tråd så ofta det går, det blir nog mest varje onsdag då jag mecckar med bilen. Så vad vill jag med min bil! Vilka är mina mål? Jag har gjort två listor. Varav den ena är saker jag gjort och den andra saker jag ska göra. Fast vi börjar väl med målet! Mål = Att försöka skapa en så lätt och välbalanserad bil som har god prestanda till att köra med bana på. Dock ska bilen kunna passera SBP utan större modefikationer. Men vi börjar med lite bilder på bilen va? Så här såg bilen ut så jag köpte den. Porsche 944 -83 2.5 liter a 163HK Mmmm härlig vinkel! Mm lite skamfilad front, men va fasiken den ska väl bort någon dag. Så hur började allt detta???? mm följ med mig i nästa inlägg om några dagar så ska jag berätta historien om min Porsche 944 och hur jag kom över bilen. Mvh / Martin _________________ |
||||||||
Vilka kreterier måste bilen ha för att passa in i klass 3, och vad innebär denna klass. Jag ska påpeka att jag EJ ska modefiera motorn nämnvärt utan det blir bara sportfilter,bandage mm iår. Har även tänkt att behålla mina 15" tums fälgar. _________________ |
||||||||
6,5 kg/hk. Perfekt för en lättad bil med orginal 2.5 8V. Fälgstorlek spelar inte roll för reglementet. 15" är alldeles utmärkt. I övrigt gängse säkerhetsutrustning. Se : http://www.pcsracing.nu/upload/fil_2 Gemensamma tekniska reglementet som det hänvisas till hittar du på www.sbf.se _________________ Pär Hylander |
||||||||
Här mina nyinköpta MOMo stolar. Dessa ska in framåt våren efter att jag skrapat och målat Coupen.
ok här kommer fortsättningen på min lilla story om hur jag gick tillväga då jag köpte bilen. Det var en härlig dag på jobbet solen sken och det började lacka mot sommaren, Min arbetskamrat hade precis köpt sig en 944 S2 och jag fick mig en åktur i denna en lunch. mmmmm kan säga att Porschetankarna slog hårt då jag tänkte på den gamla 928 S alá 320 Hk som min far hade stående i garaget hemma. Den kan jag ju låna och regga in tänkte jag i all hast. Det var ju bara det att jag nästan aldrig hade fått låna den där bilen sen jag var 18 ( Nu 29) > *lol* Sagt och gjort jag frågade min far om den där bilen han köpt på tidigt 90-tal? Till saken hör att han rastat bilen ca 500 mil på dessa 10 år Snälla kan jag inte få låna bilen i garaget där! eller åtminstonde köpa den förmånligt? Men svaret blev NEJ! ok tänkte jag, då får jag väl köpa mig en egen Porsche............ Sagan forsätter ------------------------------>>> _________________ |
||||||||
Lite mer bilder! och tankar här! vill ha en ett litet utlåtande om hurvida mina nyinköpa 16" Telefon ska lackas Vita eller Svarta? Jag kan inte bestämma mig! Hjälp jag behöver tips! input!
_________________ |
||||||||
Det är lika snabbt vilket som... Tycker nog vita är är snyggast men svart är mer praktiskt med tanke på bromsdammet _________________ Pär Hylander |
||||||||
mm så sant som både du och per säger. Dock lutar det idagsläget åt vita faktiskt. Tycker dessa är snyggast. Dock vet jag inte om mina bef däck 215/60 R15 passar på mina nya telefon fälgar. Tänkte kränga över dessa innan det ev blir R-däck nästa år! Alltså någon som vet om man får på dessa däck på 15 telefon, Har försökt mäta men vet inte exakt hur? Kan ngn hjälpa mig _________________ |
||||||||
Det står i fälgen vilken bredd det är (99 % säker) _________________ Pär Hylander |
||||||||
Kanske dom små turbobromsarna och S2 bromsarna funkar, men dom stora turbobromsarna har jag för mig inte går. Fast orginalbromsarna funkar helt ok! _________________ Pär Hylander |
||||||||
Halv OT:
"Kul" att höra att man inte är ensam om att få ett bestämt NEJ på frågor om att låna M3:an eller numera Cooper S:en av farsan... > *fast egentligen kan jag förstå honom. dock är det aldrig nga problem att "köra som man vill", bara han är med. han brukar bara* = "Ta det lugnt här nu...du vet vad självrisken är va...har du en aning om vad dehär däcken kostar...hemskt vad du ska varva långt på varje växel..." Sen att han inte är bättre själv är en annan story. |
||||||||
Farsan brukar låna min "räser" till jobbet när morsan kräver att få ha bil. Man skulle ha en logg funktion så sanningen om vad han tycker kommer fram, muntligt går det ung. "hur står du ut, den går ju inte köra" _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Det där reglementet verkar bra likt Roadsport reglementet. Jag vill bygga min bil med skyddsbåge (ej komplett bur) för Roadsport C, då kan man tävla i två klasser Hur är det med ålder på bälten och stolar?? Vissa klasser har väl en max åldersgräns på dessa prylar (tror det är 3år), hur är det med Roadsport och pcsracing är de håda på detta eller går de bara efter skicket på prylarna?? (Martin -> om jag inte har helt fel är dina stolar från -92 enl. FIA lappen.) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Ja, mkt likheter. Dock andra vikt/effekt-gränser och inte tillägg för vinge. Det känns inte framtidssäkert med endast båge, menar jag. Vill minnas från kursen vi gick att stol, bälte och pers. utrustn ska vara FIA-märkt men att årsstämplingen ej spelar roll i nationell racing. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Mitt minne är lite rostigt.. Men nu när du säger det Pär så har du nog rätt ang. datummärkning.
Ärligt talat kan jag inte bestämma mig om det bara blir båge eller hel bur. Den skall inte in förräns om ett år eller så. Och då har väl bågarna slopats ur reglementet vem vet, den dagen den sorgen... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Hej
Något sent men...BROMSDAMM ÄR COOLT. Se bara på LeMans bilarna, visst är dem tuffare när dem går i mål, än när dem står uppradade för start. Det är patina. Synd att det inte är samma viktgränser mellan Roadsport C och PCSR 3. Då måste man plocka av ytterligare ca 80kg för att ligga bra till. Man få väl hoppa ur och radiostyra istället, alternativt lägga i trimmet igen och be morsan och farsan "knö" in sig bredvid. Vad säger reglementet om det? Bågarna slopas?? Nåja, inte helt oväntat kanske. Mer vikt och mer att lätta. Då ryker elhissarna. Nedrans! Det blir klubbrace med MGCC i år, men nästa år blir det ändå dags att byta sulor så man kanske skulle hoppa på PCSR då... mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||||
Ja det är så sant så.Jag får se om jag kommer tillrätta med min bil innan sommaren. Här kommer lite mer info vad som är på "G". Skissar lite på hur jag ska installera mitt nyinköpta JR sport- luftsfilter. Här nedan är en liten bild var den ska sitta samt hur staget ska tillverkas. En fråga? Hur känsligt är luftfiltret/motorn för varmluft? Kommer jag tappa mer effekt på att installera detta utan värmesköldar? Måste jag ha sköldar? Kan bandage fungera? Tack för svar. _________________ |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -83 Projekt 1 *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 55198 besök totalt |