| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9045 totalt) |
|
Re:
Skulle vilja påstå att man har nytta av mycket effekt på alla banor. Funkar bra att hålla små snabba effektlösa bilar bakom sig på alla rakor
Jag körde mot en 944 på knutstorp, vi var ganska jämna, han var kanske något snabbare från hårnålen till rakan och på bredare r-däck (225 mot mina 195, bägge 888). Men jag hade nästan 100hk mer och på hela varvet körde jag ifrån honom. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Ja det gäller rakan ja sen får vi ligga & bromsa resten av varvet för att inte köra över er
tyvärr ingen ovanlighet när en effektstark bil håller undan på rakan & ligger ivägen resten av varvet
Men det optimala är en liten lätt bil med bra väghålling & rejält med effekt då blir dom stor & effektstarka bilarna frånåkta hela varvet
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Nu har jag ingen effektstark bil drygt 250hk på 1200kg, så oftast blir jag frånåkt över HELA varvet...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Nu är det väl ingen som uppfattar råden som att man måste kasta ur motorn och sätta i en mindre för att det ska gå att köra
"Extra allt" är ju aldrig fel men med lite lägre maxhastighet så hamnar man inte i Mjölby om/när bromsarna sviker och bogservajern kanske räcker fram. Det är en spänning att bromsa från 180 till 85 på Anderstorp, att komma från 280 istället är ju svårare men då behövs det också mer leca för att få stopp. Men står man med ett objekt på garageuppfarten och fundera på lite skoj körning så kan man glömma motoruppgraderingar de första åren och fokusera på däck, hjulvinklar och chassikomponenter (med mycket körning mellan uppgraderingarna för att lära sig lite, och inte lita blint på "forumfakta"). Att nån som kört i 3-5år fokuserar lite annorlunda gör ju inte att det är de grejerna som är viktigast i början. Tänk även lite på tillförlitligheten, det är trevligare att bara behöva byta däck/bromsbelägg efter en bandag än att behöva bärgning pga stake genom blocket (dessutom skapar saneringen viss irritation hos övriga). Men ett fritt öppet insug låter gott och öronen ska ha sitt, det är ju ett sinne av alla som ger totalupplevelsen. |
||||||
|
Re:
Bra sammanfattning. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
|
Re:
Detta är ju en hel del av nöjet att bygga om, testa & utvecklas med bilen & bli snabbare. Sen om bilens mod eller förarens ökade erfarenheter gett mest de må va osagt.
Men jag upplever min bil som kul att köra nu när man sätter sig bakom ratten den beter sig som jag önskar & hittar inte på några hyss som det var ibörjan. Sen finns det ju alltid saker att förbättra både på fordon & förare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Borde väl gå att angripa vetenskapligt det där. Hur många meter av banan håller man full gas och har fortfarande grepp kvar, t ex. Och hur många meter av banan går man inte riktigt fullt för att greppet inte räcker till. Hur mycket man förlorar på långa rakan jämfört med XX hkr till borde ju vara lätt uträknat, sen är det väl bara att jämföra resultatet med kostnaden för olika modifieringar så har du svaret där! :-)
Typ att ha väghållning för 180km/h genom kvarnen är ju menlöst i en bil som toppar 160 och att ha 500 hästar och köra allt utom långa rakan på kvartsgas är ju också ett tecken på att man investerat lite galet. Vad gäller kul så har jag jättekul med 170 hästar och lite skruvad väghållning och i rätt sällskap får jag till och med köra om ibland...
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
|
Som sammanfattning så är ju alltså resonemanget banspecifikt...
Kör man runt på en go-cart bana så stämmer det nog topic rubriken till 100%, åker man Nürnburgring så sitter man nog och lipar om man helt skitit i motorn... Det fina med en motor som har bra respons är att den är kopplad till en gaspedal, dvs har man för mycket effekt för greppet just där man är, ja då gasar man mindre, sen när situationen ser annorlunda ut så trycker man bara hårdare och ler mer. Självklart finns det bilar som är helt puckat byggda och med sjukt mycket effekt i förhållande till grepp och väghållning, men de som överväger trim enligt denna tråd brukar INTE ha det "i-landsproblemet..."
Av rena säkerhetsskäl tycker jag dock att man absolut bör uppgradera väghållning, hejdare samt innre säkerhet innan man trimmar mer än "BPU" - dvs chip, avgas och andningsvägar (filter/snorkel/ic). _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
+1 Absolut! Inte kul att åka med uppeldade bromsar ifrån banträffen (eller kanske inte åka från banträffen i bilen alls..) _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Ett annat skäl till att man ofta får höra saker som trådrubriken när man är ny på ett forum som rejsa har kanske lite att göra med hur man frågar. Jag upplever ofta att folk som inte är banindoktrinerade börjar att fråga om sånt som folk vanligtvis pratar om i fikarummet på jobbet, vilket antagligen mest är hästkrafter och 0-100. Så den första lektionen man får i banåkasammanhang är just som pirellireklamen sa "power is nothing without control". (Tror det var en bild på Linford Cristie i röda pumps...)
Så även om det inte är den enda sanningen i sig så är det nog oftast det man behöver höra som nybörjare... _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
|
Tror att det är Sörpan som har som devis att "raksträckan är bara transport till nästa kurva" och det är så sant som det är sagt. Det är rned kurvorna allt det roliga händer, alla kan ju gasa och växla. Vid den sena inbromsningen börja adrenalinet puttra i venerna, när man försöker få bilen att betta i insvängningen, ge lite mer gas för att sätta bilen, känna hur man letar sig in till apex med korta blipp på gasen, hur man träffAr apex samtidigt som man håller fullt och tangerar och går mot bankanten igen, kanske korrigerar lite med gasen igen. Då känns det gott!
Med det sagt så vill man ju inte bli omkörd igen på rakan så visst är det bra med power då. Men att byta väghållning och bromsar mot motoreffekt, nej tack! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Jag tyckte jag lärde mig mycke av att gå ner i däck dim , från 225/50 16 till 205/55-16 , känner tidigare när det vill släppa , och släpper mindre brutalt .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Re:
Jag har bara min egen tanke här. Den e att man skall ha effekt så det blir över, bromsar så man kan låsa hjulen i alla lägen. Sen e de upp till föraren att hantera detta. De e inte aldeles o-svårt eller odramatiskt att doera effekten halva raksträckan så man inte gasar för mycket för att sedan direkt gå över å bromsa på gränsen till det bästa den andra halvan av rakan. Så att man har precis rätt ingångsläge i kurvan. Så en viss "rolighet" vill nog jag tillskriva detta, bantokig som jag e. En annan sak e regler, ekonomi mm. Men visst kan en motorsvag klass va lika rolig när man slåss med jämnbördiga bilar, men jämnbördigabilar på ALLA plan e kul. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Håller med i allt du säger men med 2-300hk ytterligare blir ovan ännu svårare och ännu roligare!
Jag trodde tidigare på nåt vis att mer än 500hk kan ingen behöva i en välbyggd förhållandevis lätt banbil.. Men jag har kommit underfund med att mer effekt sällan är fel...
Men som många nämnt innan allt blir oxå mycket, mycket dyrare! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Re:
oj, här blev man citerad också!
Min signatur har nog hängt med sedan rejsas barndom och jag har inga planer på att ändra den...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
Jo du, jag har ju förvisso bara 300 pållar i min 1120 kilos bil och jag skulle mer än gärna vilja ha i alla fall 100 till. Självklart blir inbromsningen mycket roligare med mer fart på rakan och det är så mycket roligare när man inte kan trycka gasen i botten i utgången utan att det toksläpper. Men nu var det ju inte det som var den i den ursprugliga frågan utan väghållning eller motor. ..och sen skulle jag gärna vilja ha din bil också.
Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Re:
Jag håller med signaturen; eftersom transporten (raksträckorna) är tråkiga vill man ha en motorstark bil så den tråkiga biten går över snabbt
|
||||||
|
Re:
1 Egentligen svarar ju frågeställaren sig själv här, det är för lite effekt i bilen så att den blir efter. Man kan självfallet fråga sig vad som är viktigt, men effekt måste bilen ha annars kommer den ingenstans. Sen hur mycket, ja det avgörs väl utav den klass man vill tävla i. 2 Jag gillar själv små lätta snabba bilar och menar att man inte skall tro att man kommer först bara för att man har en hisklig massa effekt, Men det är för att man inte skall ha övertro på effekt som det allena saligjörande i bansammanhang. Det duger lika lite med en bil som är en dräpare på att svänga åt vänster, och sen undra om det är åt höger eller vänster som är viktigt. Vill man vinna tävlingen och man blir ifrånåkt med sådan marginal på rakorna att man inte kan göra upp för det, även fast man är snabbare i kurvorna, så är självfallet bilen för motorsvag. Vill man ha rolig körning så avgör man ju lätt själv om det är kul med den bil man har. Det är alltså en fråga om vad vi har för avsikter med bilen eller vad för sorts körning vi tycker är roligt som avgör om det är rätt eller inte. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Just det där med ELLER gör ju sådana här resonemang lite stökiga och jag försöker att ignorera det i tråden eftersom jag tycker att det är knasigt.
Dvs jag tycker att det är vanligt att man utgår från samma däck och samma chassie i de flesta diskusisoner där det resoneras om effekt vs väghållning och det tycker jag är "fel". En RS är ju ett utmärkt exempel, med rätt mods så är den hur körbar som helst med 500hk och det är först kring 700hk som den börjar bli helt galen.... men med rätt förare så är den trots effektöverskott, så pass snabb att de flesta som åker med antingen garvar eller är vita i ansiktet.
Skulle man däremot ge en helt orginal RS 700hk så skulle den nog vara en mardröm, det tycker jag dock inte antyder något om effekt vs köregenskaper utan är bara ett exempel på en bra avart för att visa på hur stökigt topic som diskuteras i tråden!
Vidare i tråden dock, effekt behöver inte nödvändigtvis vara speciellt ohanterbart... i en bil med massor av effekt (väsentligt mer än väggreppet på lägre växlar), så om man tycker att bilen är för hysterisk så effektbegränsar man genom stegvis ökande laddtryck på växlarna, dvs man släpper på väsentligt mer ladd på högre växlar för att kompensera högre utväxling och nyttjar även mer tillgängligt grepp via downforce och får en bil som trots monstereffekt skjuter på ganska odramatiskt. Sen kommer kurvan och då bör man ha bromsat så lite som möjligt och ha vägegenskaper nog för att kunna hantera farten - således, att bara ha effekt är hyfsat meningslöst. En liten allmän avbön ang mitt tidigare inlägg en bit upp i tråden, där kan man lätt tolka vad jag skrev så som att väghållning bara har med säkerhet att göra, men det var inte så jag menade, jag anser att man bör ligga före på säkerhet och väghållningsfronten och ska man trimma motor, så tycker jag att man först ska fokusera på att det övriga paketet ska kunna hantera den fart man ofrånkomligen kommer att bygga upp. Jag har sett rätt många bilar som fått "herrejösseseffekter" utan att man gjort så mycket mer än att "hänga på neon...." och många tycker ju att en sån bil är "skitfrän" på parkeringen, men man kan inte kalla något sådant vare sig "snabb" eller "vettig" utan det faller mer inom kategorin "dumheter" i mina ögon. Men.... lika knasigt tycker jag att det är att komma med en seven med extra allt i väghållningen och sen bara ha en 23hk renault laban motor, alltså avarterna är absurda. Köregenskaper är en förutsättning för effekt, men jag ser två kommunicerande kärl och en bil är inte "snabb" utan vare sig det ena eller det andra. Jag vet dock en sak, mycket effekt i rätt chassie brukar få de flesta bantokar att dra rejält på smilbanden....
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
De gånger jag fått köra bilar med betydligt fler hästar per kilo än min M3 så har det blivit en upplevelse av "mmmm... supernajs, det här pruttar på riktigt fint" och "oj den här svaga knixen blev ju en riktig sväng nu ju!" men aldrig "woooaaaa... vansinne... galet!" och aldrig heller tex nåt liknande "woooooooowwwwwww, det här var ju något heeeeelt annat :-D".
Med bra väghållning kan man IMHo gärna ha massa mer effekt ofta betydligt mer än vad som på papperet ser ut som jättejättemycke effekt.
Meeeeeeeen, det som ALLTID dyker upp i mitt huvud efter en provkörning är samma sak, det är "supernajs, det här pruttar ju på riktigt fint men är det verkligen värt den uppoffring man måste göra för att komma upp i den här ligan?" Dvs massa massa massa pengar för att trimma en dyr sportig bil eller en extremt spartansk Lotus och rätt mycket pengar där med eller en räserbil med massa massa massa arbete..... När jag sätter mig o kör bana med min bil sen igen efter en provkörning så har jag faktiskt aldrig gått därifrån besviken. Tack o lov
PS: det är väl därför jag haft min bil i nio år, vad tusan skulle jag byta till utifrån de önskemål och ekonomiska ramar jag har? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9045 totalt) |